Skip to content
  • За нас
  • Контакт
Menu
  • За нас
  • Контакт
Facebook-f Instagram
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Search
Close
  • КВИР, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Да се биде жртва на говор на омраза 
Жртвите на говор на омраза често имаат многу помалку моќ од личностите на политички функции и се обични граѓани кои едноставно припаѓаат на одредена идентитетска група.

Говорот на омраза се дефинира како навредлив или заканувачки говор што изразува предрасуди кон одредена група, особено врз основа на раса, етницитет, род, сексуална ориентација и други идентитетски карактеристики. Многумина кои шират расистички, сексистички или хомофобичен говор на омраза сметаат дека само го остваруваат своето право на слободен говор и изразување. Точно е дека некогаш е тешко да се разграничи што е слободен говор, а што веќе преминува во говор на омраза. На пример, ако некој се противи на легализирање на истополови бракови, тоа не е нужно говор на омраза, но ваквата политичка позиција често се граничи со истиот. Но, ако говорот содржи експлицитно повикување на насилство кон одредена група, тогаш е несомнено говор на омраза. Изложеноста на ваков говор на луѓе од маргинализираните заедници може да има негативно влијание врз нивното ментално здравје, но исто така не е исклучено овој говор да премине од дигиталниот во физичкиот простор и да претставува директна опасност за овие лица. 

Со зајакнатото користење на социјалните медиуми, секој корисник на овие платформи е сè поизложен на ставовите на голем број луѓе. Но овие ставови не се секогаш само дел од различни јавни дебати: често социјалните мрежи се полни со повици за насилство и говор на омраза. Заради нивната структура и алгоритми овој говор може да биде засилен и концентриран на одредени постови – на пример, голем број од вестите за Скопската парада на гордоста имаа изобилство на квирфобичен говор на омраза во коментарите на овие постови. 

Како што може да се види со случајот на Скопје Прајд, жртвите на ваков вид на говор се често цели заедници и идентитетски групи. Кога некој повикува на насилство или користи деградирачки и дехуманизирачки говор против Ромите, Албанците или друга етничка заедница, тој говор имплицитно врши штета врз сите припадници на таа заедница. Но, некогаш жртвите не се само абстрактна идентитетска група, туку може да бидат поединци кои се нападнати врз основа на одредени идентитетски карактеристики. Политичарките и жените на јавни функции се често жртви на сексистички говор на омраза. Пратеничката Санела Шкриељ од СДСМ, која е бошњакиња, вели дека таа искусила говор на омраза врз основа на нејзиниот род, но и врз основа на нејзината етничка припадност. 

„За жал, мизогинијата и говорот на омраза спрема жените се и те како присутни и на моето работно место кое би требало да биде храмот на демократијата, односно Собранието. За мене е неприфатливо пратениците кои имаат најголема одговорност во поставување на пример за дебата заснована на почит кон соговорникот и аргументирана дискусија, да бидат тие кои отворено промовираат говор на омраза спрема жените, етничките заедници или други групи како што е ЛГБТ заедницата,“ изјави Шкриељ за Медуза. 

Шкриељ не е единствен ваков пример: неформалната иницијатива #СоНеаСме има реагирано на повеќе случаи на сексистички говор и последно реагираа на деградирачките коментари насочени кон министерката за одбрана Славјанка Петровска. Односно, сексистичкиот говор на омраза е системски проблем. Шкриељ го гледа говорот на омраза како форма на родово засновано насилство врз жените кое се темели на нееднаквите позиции на моќ на мажите и жените во општеството и чија крајна цел е обесхрабрувањето на жените да учествуваат активно во јавниот живот и носењето на одлуки.

„Политичката култура, односно некултура, изобилува со родови стереотипи, сексизам, мизогинија, говор на омраза и сето тоа дополнително го засилува насилството врз жените во политиката. Многу е важно да се истражува и следи говорот на омраза врз жените во политиката за да се укаже на штетното влијание што го има, не само врз поедини жени и нивната благосостојба, туку и врз општата мотивација на жените активно да се вклучат во политичкиот живот. Врз основа на овие сознанија, неопходно е да се формулираат мерки кои ќе овозможат сузбивање и санкционирање на говорот на омраза,“ додаде Шкриељ. 

Последиците од говорот на омраза можат да бидат многу сериозни и Шкриељ смета дека истиот е прв чекор до акти на насилство од омраза. Заради овој потенцијал, Шкриељ вели дека говорот на омраза треба соодветно да се санкционира, но и да се работи на сузбивање, односно превенирање на истиот. Таа посочи кон новата концепција за основно образование кој таа смета дека добар чекор во насоката на сузбивање, поставувајќи ги родовата еднаквост, инклузивноста и мултикултурализам како клучни вредности на нашиот образовен систем.

Мора да се напомене дека говорот на омраза и заканувачкиот говор на интернет не секогаш поминува неказнет. На 22 септември, Основниот суд во Кавадарци му изрече затворска казна од 8 месеци на лицето К.З. За загрозување на сигурноста на Митко Јанчев, актуелниот градоначалник на Кавадарци. Граѓански активисти кои со години се борат за безбедноста на маргинализирани групи и казнувањето на говорот на омраза против ЛГБТ луѓето, етничките малцинства и други групи на загрозени граѓани го посочија лицемерието на судскиот систем во државата кој експресно реагира кога се во прашање политичари, но не и кога е загрозена безбедноста на обични граѓани. 

За нашите случаи, кога мета се ЛГБТИ+ луѓе, активисти за човекови права и жени политичарки, институциите не реагираат и сметаат дека не постои реална закана, иако имавме повеќе случаи на насилство во изминатиов период каде мета беа активисти“, изјави Давид Тасевски, извршниот директор на организацијата Субверзивен Фронт.   

Жртвите на говор на омраза често имаат многу помалку моќ од личностите на политички функции и се обични граѓани кои едноставно припаѓаат на одредена идентитетска група. Дејан Сламков, „аут“ геј маж кој е истовремено и млад активист за ЛГБТ права и го води подкастот Save Our Children, беше жртва на говор на омраза и повици за насилство на социјалните медиуми откако во јули годинава една клупа во Стојаково, неговото родно село, беше обоена во боите на виножитото. Иако тој воопшто не беше инволвиран со боењето на оваа училишна клупа, беше обвинет за ширење на ЛГБТ пропаганда и наречен „преседател на lgbd заедницата од Стојаково“. Сламков го има пријавено инцидентот кај надлежните институции, но вели дека сѐ уште нема никаква разврска и дека тој сѐ уште е изложен на говор на омраза. 

Според извештај на Хелсиншкиот комитет за човекови права, дел од коментарите кои содржеле говор на омраза за овој случај се следниве: „кој се ја гази оваа земја, воен рок за да нема вакви како вас…“, „Бате јас за тебе иам решение застани на водоводут да та поминум су 200km И да ги разрешме дилемте“, „тебе дете не ти се пишува арно…“.

„Баш скоро го отворив Фејсбук постот (од пред 3 месеци) од кој започна сè и видов дека еден од луѓето кој беше вклучен во претходниот инцидент пак беше коментирал велејќи дека ширам “пропаганда” со еден пост на Инстаграм профилот на подкастот. Под тој коментар секако стои и закана дека физички ќе се пресметат со мене,“ изјави Сламков за Медуза. 

Сламков исто така напомена дека тој не е единствената жртва на говор на омраза заради неговата сексуална ориентација, туку дека неколку пати биле нападнати и неговите родители. Мајка му на Славков го придружуваше својот син на Скопје Прајд летово со транспарент на кој пишуваше „Го сакаме нашиот геј син“. Тој вели дека намерно не ја постирал сликата со мајка му и транспарентот на неговиот Фејсбук профил бидејќи знаел дека тоа би можело да допринесе до говор на омраза онлајн, но и во живо за мајка му. Сламков вели дека сака да ги „заштити“ своите родители од говорот на омраза насочен кон него и ЛГБТ заедницата. 

Тој смета дека недејствувањето на институциите – непостапувањето во случаи на говор и дела од омраза, како и недостиг на едукација и вокализирање на поддршка кон заедницата – допринесува до тоа да хомофобите ги гледаат ЛГБТ луѓето како „инфериорни, ранливи луѓе на кои може било што да му се каже или да му се направи без последици.“ Но Сламков исто така нагласи дека одговорноста не лежи само кај институциите, туку и кај поединците кои имаат ЛГБТ луѓе во нивните животи. 

„Но товарот не треба да падне само на институциите, туку и на родителите и блиските луѓе на ЛГБТ+ луѓето, бидеји тие се главната потпора наша. Би завршил со пораката од татко ми до сите родители: Не се срами. Не се плаши. Ослободи се. Ослободи го своето дете. Биди со него, твоето чедо”.

НАПИШАНО ОД:
  • Елена Гаговска
  • October 4, 2022
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Студентките не се виновни
Сите студент(к)и се повлијаени и оштетени од општата култура на примитивни односи на моќ, атмосферата на страв и неизвесност, сексизам, шовинизам и сите типови сексуално вознемирување.
  • Од Фросина Крушкаровска
  • ФЕМ 101
Приказни од изолацијата
Без конкретна форма, цел и насока, овој колажен текст служи да ни помогне да си ги структурираме мислите и да креираме една скромна меморија на ова време.
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, КУЛТУРА
Феликс Гонзалез – Торес: забавно провокативен, смртно сериозен
Талентот на Феликс како уметник беше тоа што ја разбра моќта на суптилноста.
  • Од Лени Фрчкоска
  • МОЕ ТЕЛО, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Држете ги вашите бројаници подалеку од нашите јајници
Секуларноста е клучен (и моментално ранлив) дел од сложувалката на женското ослободување.
  • Од Нина Раповска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Што после #СегаКажувам?
Наместо да казнуваме индивидуални „лоши мажи“, треба да се фокусираме на колективни превентивни мерки и создавање простор за позитивна машкост која нема да се фокусира на (сексуална) агресија и доминација.
  • Од Елена Гаговска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Класично анонимни: Старите вредности во современата класична музика
За да се разбере дека постои проблем во родовото балансирање, потребно е едноставно да се отвори годишната програма на било која светска или домашна музичка институција. Колку често се вклучуваат дела на композиторки на годишните програми?
  • Од Тамара Стојаноска
  • МОЕ ТЕЛО, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Колку е безбеден јавниот простор за жените?
Поради чувството на небезбедност жените се принудени да трошат повеќе време да стигнат до посакуваната дестинација или да потрошат повеќе пари, доколку од страв да пешачат сами, решат да стигнат до посакуваната дестинација со автобус или такси, иако автобусите и такси возилата се исто така места каде што повторно жената може да искуси некаква форма на родово-базирано насилство.
  • Од Марија Ангеловска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Сребрениот бран
Да се изразуваме како што се чувствуваме е слобода која најчесто одбираме да не ја прифатиме
  • Од Ана Илиева Лара Тасковска Надеж Кристела Нсингоулоу Николоска Емилија Кузмановска
  • КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Борба со видливата женска невидливост    
 За македонските авторки од 19 век.
  • Од Дијана Петрова
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Заминувањето на Ана Карина
Иако во ерата на новиот бран никогаш докрај не беше постигнато целосно одвојување на женските улоги од веќе создадените патријархален наративи, за првпат почнаа да се отвораат прашањата за женската индивидуалност на филм, а улогите на Карина се токму оние кои го овозможија овој иновативен и неизбежно потребен потфат.
  • Од Гала Насева
  • ФЕМ 101
За неуспешните жени
8 Март беше и треба да остане симбол и поттик за борбата на непривилегираните, за солидарноста со неуспешните.
  • Од Тимот на Медуза
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Писма од Украина (втор дел)
Ги споделуваме написите од дневниците на тројца млади луѓе од Украина, од првите денови на руската инвазија.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Подмолното прваче
Подмолното прваче наводно сака да научи за феминизмот, родовата нееднаквост и патријахатот, но сите информации сака да му бидат уредно сервирани и со питок јазик
  • Од Елена Петрова
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Зрачни и во полн цут: монструозното-женско во филмот „Мидсомар“
Родова перспектива на ликот на Дени во филмот „Мидсомар“.
  • Од Елена Петрова
  • КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Skopje Pride Weekend 2021 | Настраното заедничко: Политики на пријателство, љубов и афекти
Оваа година фестивалот ќе се одвива од 2 до 8 јуни, во МСУ Скопје и КСП Јадро
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Тајната женска историја во македонската литература во 19 век
Од големо значење за развојот на македонската книжевност, особено на расказот како форма е ликот на Марија Х. Зрнева.
  • Од Дијана Петрова
Илустрација на Arsh Raziuddin. Извор: Getty
  • КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
„Откупување на себеси“: Осврт кон „Моето тело“ на Емили Ратајковски
Самосвесното проучување на експлоатацијата на женските тела на Ратајковски пропушта соодветно да ја истражи креираната и дотерана слика за себе
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, ФЕМ 101
Улогата на „крвните сестри“ лезбејки во борбата против СИДА во 80-тите
За лезбејките кои храбро се обединиле за да им помогнат на геј мажите заболени од СИДА и им се спротивставиле на стигмата и неправдите врз квир заедницата.
  • Од Тимот на Медуза
  • ДИЈАЛОЗИ, ФЕМ 101
Искра во борбата против домашното насилство: Интервју со Анастасија Младеновска
Автобиографска приказна за борбата на едно девојче.
  • Од Ива Станојковска
  • КВИР, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Џудит Батлер: Треба да ја преиспитаме категоријата жена
Авторката на револуционерната книга Gender Trouble вели дека не треба да се изненадуваме кога категоријата жени се проширува и ги вклучува и транс жените.
  • Од Лени Фрчкоска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Опасното користење на приватните сексуални наративи на жените против нив
Приватните сексуални наративи на жените се користат против нив, дури и по смртта.
  • Од Гала Насева
  • КВИР, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Семејството на прво место: Подемот на антиродовото движење во Северна Македонија
Говорот на омраза насочен кон ЛГБТ заедницата во Северна Македонија е во пораст, но жртвите ретко го пријавуваат. Во меѓувреме, „антиродовото“ движење, остварува придобивки.
  • Од Елена Гаговска
  • КВИР, ФЕМ 101
Магијата на Скопје Прајд 2021 низ фотографии
Галерија од Соња Ставрова и Наташа Величковска
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Полошо од ништо: Како МВР соучествува во родово базирано насилство
Кога станува збор за родово базирано насилство, има посебен вид на овозможување, поттикнување и нереагирање од страна на полицијата.
  • Од Сара Миленковска и Љупка Трајановска
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Кога домот не е безбеден
Голготата на жртвите на родово-базирано насилство кои одлучуваат да го напуштат домот и да останат без покрив над глава со цел да се спасат од насилникот.
  • Од Марта Стевковска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
„Совршена жртва“
И јас бев тинејџерка која одеше на забави, но за среќа јас немав свој Брет Каванау
  • Од Елена Гаговска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Силувач на твојот пат – чилеанската феминистичка химна се шири низ светот
Милиони жени во регионот излегоа на улица да побараат нешто што е толку основно, но сепак е повредено: правото да се живее животот без насилство.
  • Од Гала Насева
  • ДИЈАЛОЗИ, ФЕМ 101
Солидарноста е клучна за професионалниот развој: Интервју со тимот на Стела – првата женска менторска мрежа во Македонија
Женската менторска мрежа на Стела не е само група жени кои се таму за да обезбедат професионална поддршка за образование и кариера, туку и мрежа за поддршка за надминување на секојдневните општествени и приватни пречки и притисоци со кои се соочуваат жените во Македонија.
  • Од Калиа Димитрова
  • ДИЈАЛОЗИ, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Секоја промена започнува со љубов кон себе и своето тело: Интервју со Елисавета Димовска
За секој напредок кој сум го имала во сила или градење мускулна маса сум добила коментар – доволно ти е, немој повеќе. Сум се запрашувала, дали иста реакција би добил и маж на мое место?
  • Од Бисера Илкоска
  • КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Најдобрите изложби во САД кои ја прославуваат 50-годишнината од Стоунвол
Од Њујорк до Бостон и Хјустон, подолу се дел од ликовните изложби низ САД кои го слават Stonewall 50.
  • Од Лени Фрчкоска
  • КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Родово и телесно пречитување на практиките на „пумпање“ и „цицање“
Кон танцовиот перформанс „Ми треба ново тело“ на Викторија Илиоска.
  • Од Душица Лазова
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
„Френсис Ха“ – првото „дете“ на Бамбах и Гервиг
Френсис е збунета, смотана, изгубена, весела, разиграна, уморна, висока, смешна, харизматична и чудна. Има 27 години и нема стабилна врска, работно место или дом. Често е сама и повремено осамена.
  • Од Калина Качoровска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Зошто „Фурам феминизам“?
 Не што е наше, ама е златно девојче
  • Од Лени Фрчкоска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Женскиот поглед во визуелната уметност: Во комуникација со делото
Погледот отсекогаш бил, и е, политички.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Жена на годината
За справувањето со родово заснованото насилство и вистинските жени на годината.
  • Од Тимот на Медуза

Момент...

No more pages to load

1 2 … 16 Next »

Категории

ФЕМ 101
КУЛТУРА
МОЕ ТЕЛО
КВИР
ДИЈАЛОЗИ

Корисни линкови

ЗА НАС
КОНТАКТ
БЕСПЛАТНА ПРАВНА ПОМОШ

Copyright © Медуза 2023 | Developed by MASIVA

Scroll to Top
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Facebook-f Instagram