Skip to content
  • За нас
  • Контакт
Menu
  • За нас
  • Контакт
Facebook-f Instagram
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Search
Close
  • КВИР, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Квир угледот наспроти родовата слобода: Историски преглед на трансмизогинијата
Дури во раните години на 20-тиот век „полот станал цис“, односно почнал да се дефинира и назначува единствено врз основа на гениталиите.

Во 1918, Џени Џун (Jennie June) ја објавува „Автобиографија на една андрогина личност“ (Autobiography of an Androgyne). Џени се идентификувала како „самовила„ (fairie), „андрогина“ и „инверт“ – зборови кои се користеле за луѓе со родов нонконформизам (gender non-conforming people) пред да почне да се употребува зборот „трансродов“.

Тие се залагале за разбирање и прифаќање на „самовилите“ и го користеле терминот “девојче-момче“ (girl-boy) за да го опишат својот колектив за кој „се велело дека се мажи, но себеси се гледале како – и меѓусебно се сметале за – жени“ (4). Д-р Хини (Dr. Heaney) нè потсетува дека во 19-тиот век, во краевите на работничката класа во градови како Лондон, Њујорк и Париз, „самовилите“ биле општествено сфатени како жени (7). Овие колективи живееле „без потреба од медицинска дијагноза или официјално признание“ (27).

Зошто ја имаме заборавено оваа историја на трансродовите луѓе? Одговорот треба да го бараме во трансмизогинијата.

Во 19-тиот век, се верувало дека „сите тела можат да бидат пенетрирани и поради тоа се подложни на општествена феминизиција“ (6). Полот на одредена личност се поврзувал со нивната претпоставена „рецесивна“ положба во сексуалниот чин. Ова станало уште поочигледно со усвојувањето на Законот за преносливи болести во 1864-та, кој ја овластил полицијата да врши вагинални и/или анални испитувања врз секоја жена која била обвинета за проституција – вклучувајќи ги и „самовилите“. Овој закон единствено ја префрлил вината врз жените со цел да ги оцрни сексуалните работнички и не се однесувал на сексуално преносливите болести кои биле пренесувани од страна на мажите.

Во тоа време не постоела „една единствена дефиција за женственост или мажественост“ туку постоеле „извесни машки и женски повторливости кои варирале во зависност од класата и етничката група“ (30). На трансродовите лица од работничката класа се гледало како на уште една варијација на женскоста, а не како нејзино прекршување/нарушување.

Дури во раните години на 20-тиот век „полот станал цис“ (14) односно почнал да се дефинира и назначува единствено врз основа на гениталиите. Во овој период се појавува и медикализацијата на трансродовоста од страна на Западната евгеника/сексологија која „бара од трансродовите жени да ги гледаат своето тело и пол како неускладени“ (7).

Иако постоеле трансродови жени кои биле заинтересирани за медицинска транзиција, овој модел ги игнорирал оние кои не биле. Ја отфрлил и негирал стварноста на голем број девојчиња-момчиња, самовили и андрогини индивидуи од работничката класа кои веќе воделе живот како жени и инсистирале дека „трансродовите жени ја сметаат својата женскост само за стремеж“ (7). Овие колективи биле исмевани, се велело дека живеат во заблуда, дека нешто им фали и дека имаат потреба од медицинска интервенција за да ги „поправат“.

Веќе во средината на 20-тиот век, трансродовоста и женскавоста почнале да се сметаат за аномалии, за сигнали на дегенерирање, „одречена застарена абнормалност“ која се поистоветувала со не-Западните примитивни култури (247).

Во 1896-та, Карл Марија Кертбени (Karl Maria Kerbeny) го сковала терминот „хомосексуалец“ за да „направи разлика помеѓу мажествените мажи кои сакаат мажи и трансродовите феминизирани инверти“. Во 1910 и 20-тите, мажите почнале да го користат терминот „квир“ токму за да „се дистанцираат себеси од самовилите кои биле првенствено претставувани низ женскиот род“ (105). Во обид да си го вратат угледот, овие квир поединци од средната класа „ја гледале причината за постоењето на анти-геј омраза во неуспехот на самовилите да го почитуваат декорумот на стрејт конвенциите во начинот на облекување и животниот стил“ (105).

Раните квир и активисти за женски права ги ставале на клада женскавите самовили, наместо да се фокусираат на вистинскиот виновник: патријархалните родови норми. Трансродовоста претставувала „најизразено кршење“ на современиот родов код, смешни и непристојни примитивни траги (14). Во 1920-тите, родово-нонконформистичкиот писател Квентин Крисп (Quentin Crips) забележал дека сите мажи „ги требат своите женствени траги како да требат вошки“ (21).

Во ЛГБТ заедницата се повеќе доминирале мажествените геј мажи кои ги преземале квир просторите кои ги создале и одржувале „самовилите“ на сметка на целата заедница. Веќе во средината на 20-тиот век, женскавоста на самовилите „претставувала симбол за губитокот на машкоста од кој се плашеле геј мажите од средната класа“ (115).

Феминистките од тој период, познати како „жените на новото време“ (new women), расправале дека сексуалната работа и родово-девијантната настраност ја попречуваат борбата за ослободување на жените и дека единствениот пат за тоа е преку хетеросексуалноста и така наречената „рационална машкост“ (247). Во втората половина на 20-тиот век, половите разлики играле важна улога во еманципацијата на жените, па се чини дека феминистичкото движење не било спремно за родовите нонконформисти кои ја ставале под прашање легитимноста на родовата подвоеност (бинарност).

За жал, ваквиот третман на родово-неконформистите продолжува и ден денес. Трансмизогинијата не е исклучок, туку норма. Женскавоста/женственоста и родовото неповинување не се проблематични. Проблемот е во сексизмот. Луѓето не треба да се ускладуваат и да го „ублажуваат/потсмират“ својот изглед за да бидат прифатени.

 

 

 

 

 

Преземено и адаптирано од ALOK со извадоци од The New Woman, Emma Heaney (2017)

НАПИШАНО ОД:
  • Тимот на Медуза
  • July 26, 2021
  • КВИР, КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
„Оставете им го тоа на настраните“ – осветлување на патеката за соработка вон меѓународните граници
ЛГБТИ+ активистите го предводат патот на помирувањето во регионот со формирање искрени меѓугранични релации.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Зошто идејата за „родoт“ предизвикува бурни реакции ширум светот?
Сè повеќе, авторитарни личности го споредуваат „родот“ со „комунизам“ и „тоталитаризам“.
  • Од Лени Фрчкоска
  • КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Како универзитетската култура ги прикрива злоупотребите на моќта
Сара Ахмед за пријавите од вознемирување и тактиките на замолчување во својата нова книга „Жалба!“.
  • Од Душица Лазова
  • КВИР, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Важноста на родителската поддршка за квир лицата
За важноста, контроверзноста и субверзивноста на родителската поддршка за квир лицата.
  • Од Душица Лазова
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Човечноста и отпорот на Тони Морисон
Лесна ли ќе и биде земјата на Тони Морисон, тешката земја на овој свет повторно втурнат во стапицата на омразата?! - запрашува Ивор Мицковски во новиот текст за Дојче Веле.
  • Од Ивор Мицковски
  • ФЕМ 101
Полошо од ништо: Како МВР соучествува во родово базирано насилство
Кога станува збор за родово базирано насилство, има посебен вид на овозможување, поттикнување и нереагирање од страна на полицијата.
  • Од Сара Миленковска и Љупка Трајановска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Пoстпородилна депресија
Додека ја доев ќерка ми замислував како ја фрлам од прозорец
  • Од Лени Фрчкоска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
„Брачна приказна“ е крај на прикаските за бракот
Филмот „Брачна приказна“ е најдлабокото, најпотресното и најреалното нешто што го гледав оваа година.
  • Од Билјана Кочоска Танеска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Марш за женски права: Ти не си виновна!
Вчера, со почит кон досегашните победи на жената за родовата еднаквост, но свесни за општествените појави и системски недостатоци кои го загрозуваат нашето постоење како слободни, еднакви, достоинствени и безбедни, марширавме под слоганот „Ти не си виновна!“.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Аптеки, гинеколози и контрацептиви
Кога решив да го пишувам написов, почнав да барам информации на македонски за контрацептиви и сфатив дека постојат многу малку.
  • Од Елена Гаговска
  • ДИЈАЛОЗИ, КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Meet the future: Интервју со колективот на дрег кралици The Haus of Fauché
На 26 декември, благодарeјќи на ЛГБТИ Центарот за поддршка Скопје, имавме чест, задоволство и привилегија да го проследиме блескавиот настап на дрег колективот The Haus of Fauché, првиот дрег колектив во Македонија. Уште веднаш бевме свесни дека овие четири кралици ќе го донесат дрегот како редовна понуда во Скопје, нешто за што очигледно градот чезнееше (особено судејќи по посетеноста на настанот).Пред да ја стекнат славата за која очигледно се предодредени, не можевме да одолееме на можноста да поразговараме со сите нив за нивните почетоци, емоциите по првиот настапот, дрег културата и плановите за иднината.
  • Од Калиа Димитрова
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
5 причини зошто треба да се гледа серијата Mrs. America
„Поборниците за женското ослободување сакаат да создадат полово-неутрален, феминстичко-тоталитарен кошмар.“
  • Од Калиа Димитрова
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Забраните за абортус ги одземаат човековите права. Еве зошто мораме солидардно да застанеме против нив
Владите мора да го прошират пристапот до безбеден, легален и достапен абортус и контрацепција за сите луѓе. Не само што тоа е хуманиот начин, туку е и државна обврска според меѓународното право.
  • Од Гала Насева
  • ДИЈАЛОЗИ, КВИР, КУЛТУРА
Кога сакаме, не сме сами: интервју со Јелисавета Благојевиќ (прв дел)
Кога скршеното срце е изложено, кога конците се видливи, тоа е сила, тоа е доволно за живот во кој 'јас' може да се пресоздаде, неумитно во себе да ги опфати грижата, болката, срамот, стравот, љубовта, себе-дарувањето, пријателството, радоста и конечно – гордоста да се биде ваков или таков, или никаков, но возможно е – секаков!
  • Од Вики Младенова
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Стварно ли ни требаат машки херои во женска верзија?
Зошто да не правиме нови наративи со сосема нова динамика и заплет, какви до сега не сме виделе? Зошто да не почнеме да си ги градиме визиите за нов подобар свет без атачмент кон стариот?
  • Од Билјана Кочоска Танеска
  • ФЕМ 101
Од историјата на женското движење: циклуси на изгубено-најдено
Критички предлог [анти-приказ] Susan Faludi, Backlash (New York: Crown, 1991), 552
  • Од Ивана Хаџиевска
смешно
  • ФЕМ 101
Што е тука смешно?
Пред неполни две недели македонската јавност се разбуди во едно од најодвратните случаи на родово-базирано насилство во земјава—Телеграм групата Јавна соба, чиј опис уште поодвратно гласеше ,,дружење и зезањe''.
  • Од Елена Петрова
  • ФЕМ 101
Биди Безбедна
Треба да се стремиме кон системско адресирање на изворот на родово базирано насилство во едно општество, но, во меѓувреме, додека тоа се постигне, треба да ги користиме сите механизми за спречување, заштита и превенција од насилство. Биди безбедна.
  • Од Сара Миленковска
  • КВИР, КУЛТУРА
Љубовта како себеспознавање и неизбежна загуба: Кон графичкиот роман „Сината е најтоплата боја“
Прашањето каде оди љубовта кога нас нè снемува е како темно-син облак кое ги следи двете протагонистки и конечноста на нивната материјална врска.
  • Од Калиа Димитрова
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
По масовните протести, дополнителните забрани за абортус во Полска се одложени
Пресудата на Уставниот суд требаше да стапи на сила на 2 ноември, но сè уште не е објавена во службен весник.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Уметници кои ја трансформирале југословенската култура
Преглед на дел од творештвото на десет југословенски уметници и/или колективи.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
IN-YOUR-FACE КОНЦЕПТУАЛНА УМЕТНОСТ: Кон отворањето на првата самостојна изложба „Ова објективизирано тело“ на Марија Ангеловска
Со изложбата „Ова објективизирано тело“ се отвори седмиот по ред Фестивал за феминистичка култура и акција ПРВО ПА ЖЕНСКО, кој се одржа во просториите на МКЦ од 9 до 12 мај, 2019 година.
  • Од Мања Величковска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Што навистина не е во ред со „Blonde“
Доминик не го намалува значењето на Мерлин Монро, нејзините победи и успеси, нејзината сила и издржливост, но фрла светло на моментите кои довеле до тоа таа сила да се скрши.
  • Од Билјана Кочоска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Шира и моќта на различноста
Серијата може да ја гледате сами или со деца, погодна е и за големи и за мали, а особено за сите девојчиња кои растат и имаат потреба да се најдат себеси во активна улога која значи нешто за подобрувањето на светот или општеството во кое живеат.
  • Од Билјана Кочоска Танеска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Како да се родиш повторно?
(опсесијата на поп-културата со новиот почеток)
  • Од Кристина Атанасова
  • ФЕМ 101
ВО ФОКУС: АФЖ
Антифашистичкиот фронт на жените на Југославија е основан на Првата меѓународна конференција на жените на која што учествуваа 166 делегатки од цела Југославија.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Што треба да знаеме за абортусната грижа за време на КОВИД-19?
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
ЗБОРУВАМЕ НА ТЕМА: БОРБА
Калина Малеска, Александра Спасеска, Билјана Кочоска, Калиа Димитрова и Марта Стевковска ги споделуваат своите идеи на темата.
  • Од Тимот на Медуза
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Родово-несензитивни закони и родови стереотипи
Правни бариери во пристапот до правда на жените-жртви на семејно насилство.
  • Од Адвокат Тамара Славеска Апостоловски
  • КВИР, КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Жива филологија
Дали и како може да се живее одовде или отаде животот?
  • Од Вики Младенова
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Моето тело – мојот храм: Приказната на една нео – вагина
Решив за мојата борба да зборувам отворено и експлицитно затоа што сметам дека поинаку не може. Решив да зборувам зашто знам дека некаде има некоја жена што поминала или поминува или ќе поминува низ истиот пат но нема на кого да се обрати, нема со кого да сподели.
  • Од Гасеница
  • ФЕМ 101
Повик за програма за истражувачки есеи
Доколку се залагаш за родова еднаквост, имаш пасија и искуство со пишување и ти треба простор за раст и пласирање на своите идеи, ова е повикот за тебе.
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, МОЕ ТЕЛО, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Каде ни е дома?
Колку сме всушност безбедни во привремените простори за домување.
  • Од Елена Петрова
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Собир за одбележување 80 години од создавањето на АФЖ
Регионален настан за одбележување на 80 години од основањето на АФЖ инициран од феминистичките колективи од просторот на поранешна Југославија.
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, ФЕМ 101
Џудит Батлер – Критички квир
Смеeњето во лице на сериозните категории е неопходно за феминизмот.
  • Од Лени Фрчкоска

Момент...

No more pages to load

1 2 … 16 Next »

Категории

ФЕМ 101
КУЛТУРА
МОЕ ТЕЛО
КВИР
ДИЈАЛОЗИ

Корисни линкови

ЗА НАС
КОНТАКТ
БЕСПЛАТНА ПРАВНА ПОМОШ

Copyright © Медуза 2023 | Developed by MASIVA

Scroll to Top
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Facebook-f Instagram