Skip to content
  • За нас
  • Контакт
Menu
  • За нас
  • Контакт
Facebook-f Instagram
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Search
Close
  • КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Маргиналки
За жените и војната

          Но продавањето на умот е полошо од продавањето на телото; зошто жената која го продава телото ќе го продаде своето моментално задоволство и добро внимава таму да се заврши целата работа. Но кога жената ќе го продаде умот, неговиот анемичен, порочен и болен производ е слободно пуштен во светот да инфицира и корумпира, кај други да го сее семето на болеста. Затоа од вас, Госпоѓо, бараме вие да се обврзете дека нема да сторите прељуба на умот зошто тоа е многу посериозоен прекршок од оној другиот.

Вирџинија Вулф (Три гвинеи)

Гледањето на филмот American traitor: The trial of Axis Sally, ми се поклопи во ист период додека ги читав есеите на Вирџинија Вулф од книгата Три гвинеи.

Тоа што ги поврзува филмот и книгата, иако филмот е нов (2021 година),  е војната и улогата, односно местото на жената во војната. Филмот е направен по вистинска приказна за животот на една американска жена –  уметница и пејачка Milderd Gillars и нејзиното справување со Втората светска војна и преживувањето во хитлеровата Германија каде што ја затекнала војната.

Три гвинеи Вулф ја започнува со писмо, кое всушност дава одговор на друго писмо кое го содржело прашањето „Како според ваше мислење, може да биде спречена војната?“, на што добива одговор: „Едно толку значајно писмо, како што е вашето писмо, што е можеби уникатно во историјата на коресподенцијата, зошто се прашуваме постои ли воопшто образован маж што некогаш прашал некоја жена, како според нејзино мислење може да биде спречена војната?“

Есеите го опфаќаат периодот на Првата светска војна и периодот по неа, филмот го опфаќа периодот на Втората светска војна и периодот после неа. Зедничко на овие две дела е (без)излезната ситуација на жената и во двете војни. Кај Вулф безизлезноста на женското прашање како колектив, во филмот барањето/наоѓањето излез на конкретен женски лик, Axis Sally.

Филмот почнува со судењето на Axis Sally, по завршувањето на Втората светска војна, на кое судење се бара смрттна казна за неа бидејќи со нејзините музички подкасти и шоуа „била на германска страна“ и придонела(?!) кон губењето на американски животи во војната.

Иако Вулф, за положбата на жената во тој период пишува од повеќе аспекти (правото на глас; правото на образование; првото на заработка; правото на заработка по професија која своеволно ќе ја изберат;  местото на жената во религијата, односно црквата, нерационалното полово табу и сл.), ќе се задржам само на тоа: положбата на жената во војната, односно дали жената може(ла) да ја предизвика, спречи или разгори војната, за која била вложуван најголем дел од капиталот (додека за образование на жените речиси и не се вложувало)?

Единствена професија со која жената требало/можела да се занимава и за која била подготвувана цел живот е бракот. За таа неплатена професија, противниците на правото на жените да се вработуваат и заработуваат велат дека секоја жена  всушност добива плата, која е на сметката на мажот, а и‘ ја исплаќа во натура, преку обезбедување живеалиште и храна. И, ако таа е професијата која им била достапна, односно наметната, како жените (би) можеле да ја спречат или предизвикаат војната? На тоа прашање Хелена Нормантон одговара: единствена работа којашто жените во секоја земја можат да сторат  за да ја спречат војната е да престанат да прозиведуваат „топовско месо“. Односно, Вулф вели постои и начин на кој тие можат да помогнат во спречување на војната, а тоа е да одбијат да раѓаат деца.

Axis Sally е свесна дека не може да ја спречи војната, иако е жена која заработува од својата професија, ама свесна е и дека исто како што професијата  и‘ го спасила животот, да не остане гладна и на улица, може да  и’ го спаси животот и сега. Иако таа професија во хитлеровата Германија ја убива дамата, барем ја спасува жената.

На Axis Sally, чиј талент и слава се забележани од Гебелс, и‘ се нуди работа, за која не и‘ е дадена опција да ја одбие, бидејќи одбивањето значи концентрационен логор. Работата која ја добива е во берлинското радио каде држи подксасти, музички емисии и шоуа чија содржина е наметната од  Гебелс. Нејзината работа е да ги чита, на начин на кој ќе допрат до американскиот народ, користејќи ги нејзиниот шарм, талент и слава.

На судењето, од кое зависи нејзиниот живот, таа во детали го прикажува тој период на живот во Германија,  како и повеќекратното силување од страна на Гебелс, кога неколкупати ја менувала  содржината на текстовите кои и‘ биле дадени да ги чита. Опишано е нејзиното секојдневие во  машкиот, тоталитарен свет и понижувањето кое морала да го трпи, чувствувајќи се како крпа со која се бришел подот. Обвинителот не става акцент на тие детали, ниту на силувањето, како што става акцент на нејзиниот свесен избор на професија и свесно  емитување на подкастите и емисиите преку радио, со што го загорзила моралот на американските војници, наведувајќи ја постојано бројката на загинати американски војници во војната. Не го зема предвид фактот за (зло)употребата  на телото, туку единствено што е важно е (зло)употребата на умот, односно зошто дозволила германците да ја натераат да ги чита тие содржини.

Во еден дел,  повторно принудена од Гебелс, таа прави интервју со американски заробеници кое во живо го пренесува преку радио до амеркинаскиот народ. Целта на тие интервјуа била да се докаже дека германците се љубезни и се грижат за американските заробеници. На Axis Sally и‘ се суди и за тие интервјуа, за кои сведок е еден од бившите заробеници. На прашањето кон сведокот зошто на интервјуото кажал дека германците се грижеле за него, одговара дека таа, Axis Sally со нејзината провокативност го убедила да каже така. Не користела никакво оружје, ниту закани, туку едноставно под фустанот не носела гаќи и тој успеал да ѕирне, со што пак го ставила под прашање моралот на американските војници, за кој сега и‘ се суди.

Нејзиниот адвокат во нејзина одбрана бара од поротата да ја гледаат одделно професијата и жената, зашто  во случајот жената ја искористила професијата само за да си го спаси животот. Axis Sally е професија, уметничко име кое, навистина можеби го загрозило моралот на американските војнци, но Milderd Gillars е човек, жена која во тој период се нашла во безмилосната Германија и нашла начин како да го си спаси животот,  кој сега сакаат да и‘ го одземат. Начин, кој во споредба со сите други оружја кои се користеле за време на војната бил најмалку штетен, не дал ниту една директна жртва, па и следствено на тоа, не ја прави  жената воен злосторник.

Тоа што не може да и‘ го прости обвинителството е што за таа професија земала пари, како што Вирџинија Вулф во нејзините есеи наведува дека не се доживува толку срамно ако жената ја работи нејзината професија (која сама ја одбрала), туку срамно е што таа затоа дозволува да биде платена: ако тоа место го профатиш како почесно и корисно, ќе и‘ биде драго… Но фактот дека ќе бидеш платена за таа работа  во целост ја менува целата работа и жалосно ќе те понижи во очите на сите.

 На крај, Axis Sally раскажува за тоа како ја избрала оваа професија, дека ако имала можност да се образува, можеби би одбрала друга професија која ќе и‘ го олесни животот, наместо постојано да ја ставаат на маргините, но тоа не и‘ било дозволено. Раскажува за нејзиниот татко алкохоличар, за нејзиниот очув кој ја силувал и за општеството кое ја заборавило, за сега да и‘ суди.

Вирџинија Вулф вели дека ако на жените им се дозволело да се образуваат; ако за нивното образование се трошеле исто толку големи суми пари, како што се трошеле за нивните браќа; ако им се дозволело да работат по своите професии кои сами ќе ги изберат; ако во црквата добивале иста положба и плата како и мажите; ако добивале еднаква плата за професиите како и што добиваат и мажите, светот сигурно не би бил место во кое прељубата на умот е поголемо злосторство од прељубата на телото.

        „Нашата татковина, поголемиот дел од историјата ме третирала како робинка, ме лишила од образованието и од делот во нејзиниот имот. Нашата татковина престанува да биде моја ако се омажам за туѓинец. Нашата татковина ми ја скратува можноста сама да се заштитувам, ме присилува на други да плаќам голема сума пари за да ме штитат, а притоа е толку малку способна да ме заштити така што мора на ѕидот да напише кои мерки на предосторжност треба да ги преземам во случај на воздушен напад. Според тоа, ако инсистирате да војувате за да ме заштитите мене, или нашата татковина, ајде да си признаеме сериозно и рационално, дека војувате за да го задоволите полниот инстинкт кој не ни е заеднички; од кој вие имате корист која јас никогаш не сум ја имала, ниту пак во иднина ќе ја имам; но не за да ги задоволите моите инстикти, ниту пак мене или мојата татковина, зошто јас како жена, немам татковина.“

НАПИШАНО ОД:
  • Дијана Петрова
  • February 24, 2022
  • КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Не чепкај традиции!
Има една екстремно шовинистичка традиција за која ретко може да се најде нешто пишано, или помош за како да се справиме со истата - традицијата на повојница/мекици по пристигнување на новороденчето.
  • Од Андреа Угриновска
  • КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Пенси во Неапол или за: ведрата трагичност на расличностувањето
Излезот од мапата на повредите, неочекувано може да биде светкав, и пред сѐ игрив. Тоа го покажа и Пенси.
  • Од Вики Младенова
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Примените на еротското: еротското како моќ, Одри Лорд
За да се одржи себеси, секоја опресија мора да ги корумпира или изобличи оние различни извори на моќ во културата на угнетуваните кои можат да создадат енергија за некаква промена. За жените, тоа значело да се потисне еротското како можен извор на моќ и знаење од нашите животи.
  • Од Душица Лазова
  • ФЕМ 101
МВР ме прави огрочена и лута
Полицијата никогаш во минатото не била клучна во оваа борба, па баш затоа е тешко да се замисли дека некогаш во иднината би можела да биде
  • Од Калиа Димитрова
  • КВИР, КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
„Оставете им го тоа на настраните“ – осветлување на патеката за соработка вон меѓународните граници
ЛГБТИ+ активистите го предводат патот на помирувањето во регионот со формирање искрени меѓугранични релации.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
“Бенд со женски вокал” не е факинг музички жанр!
Навистина сакам да ги имам одговорите или брзо решение за тоа како да создадеме еднаква репрезентативност помеѓу мажите и жените во музичката индустрија, но тоа е нешто што ќе треба време да се промени.
  • Од Игор Јадровски
  • ФЕМ 101
Од историјата на женското движење: циклуси на изгубено-најдено
Критички предлог [анти-приказ] Susan Faludi, Backlash (New York: Crown, 1991), 552
  • Од Ивана Хаџиевска
  • КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Работилница за полиаморијата (политика и задоволства)
Среда (11.05) во Комитет со почеток во 18 часот ќе имаме можност да се дружиме со Марта Шушак и Мима Симиќ
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Како да се борам за подобро утре, кога веќе не ни верувам во утре?
Ода за откажувањето, автодеструкцијата и потрагата по надеж.
  • Од Калиа Димитрова
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Оклопни возила за спречување на семејно насилство
Очигледно гео-политиката е препуштена на мажите, додека жените се оставени на двојна дискриминација – редовната од патријархатот и вонредната од пандемијата.
  • Од Џејлан Велиу
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Кетрин Малабу: Клиторисот им пркоси на концептите на доминација и моќ
Значи, постои суштество кое може да доживее оргазам без да раѓa? Значи има уживање кое не подразбира цена?
  • Од Лени Фрчкоска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Гледаме порно: Отворено и искрено за женската сексуалност
Порно преференците не треба да се дочекуваат со осуда и стигма, туку за нив треба активно да дискутираме, да се преиспитуваме, да разменуваме информации, совети и, секако, порно страни кои го претстaвуваат и застапуваат она во што веруваме и сакаме да го гледаме, бидејќи очигледно, многу од нас гледаат порно.
  • Од Калиа Димитрова
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Пандемија во сенка
Не поминаа ни два месеци откако алармот беше вклучен, за веќе да можеме да ги увидиме иницијалните ефекти и фатални последици кои пандемијата односно изолацијата ги има врз жените во нивните домови.
  • Од Бојана Јовановска
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
ЗБОРУВАМЕ НА ТЕМА: ПРОМЕНА
Нашите авторки Анастасија Марковска, Елена Петрова и Благица Димитрова ги споделуваат своите идеи на темата.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Рестартирање со Терапија
Во овие комплицирани времиња, соочувајќи се со предизвиците и неизвесностите на нашето секојдневие, Терапија се стреми да ја заврши годинава со динамика и оптимизам.
  • Од Тимот на Медуза
Hands
  • КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Стареењето, телото и погледот
Кон расказите „Невидлива жена“ од Славенка Дракулиќ и „Жената на каменот“ од Иво Андриќ
  • Од Радица Стојановска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Сребрениот бран
Да се изразуваме како што се чувствуваме е слобода која најчесто одбираме да не ја прифатиме
  • Од Ана Илиева Лара Тасковска Надеж Кристела Нсингоулоу Николоска Емилија Кузмановска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
„Френсис Ха“ – првото „дете“ на Бамбах и Гервиг
Френсис е збунета, смотана, изгубена, весела, разиграна, уморна, висока, смешна, харизматична и чудна. Има 27 години и нема стабилна врска, работно место или дом. Често е сама и повремено осамена.
  • Од Калина Качoровска
  • ФЕМ 101
ИЗГЛЕДОТ КАКО ПРЕПОРАКА
И покрај тоа што жените долго време ја водат битката за докажување на својата компетентност и квалификуваност на пазарот на трудот, на моменти и самите тие се обесхрабрени од праксата на вработување врз основа на привлечен надворешен изглед и убава насмевска.
  • Од Бојана Јовановска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Скриената неправда меѓу средношколските клупи
Со знаење и свест во борба против менструалната неправда и сиромаштија.
  • Од Ангелина Цветковска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Митовите за убавина и женската сексуалност
Жената учи како да изгледа сексуално привлечна, а речиси никогаш не учи како да ја осознае сопствената сексуалност.
  • Од Доротеа Огненовска
  • ФЕМ 101
„Дали е среќен 8-ми Март?“ – трет марш по повод Меѓународниот ден на жената
Во присуство на стотици учеснички, Маршот за правата на жените започна од паркот Жена Борец каде активистките јавно апелираа за промени кои водат кон вистинско унапредување на статусот на жената во нашето општество.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Последните моменти од одлуката Ро во една од најголемите клиники за абортус во Америка
Во клиника за абортус во Хјустон, ден на вознемиреност, конфузија и страв откако Врховниот суд го укина уставното право на абортус.
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Зошто сѐ уште ни треба Парадата на гордоста?
Парадата е симбол на политичката борбата за еднакви права и социјално прифаќање на ЛГБТ лицата и ослободување од стегите на патријархалните норми.
  • Од Елена Гаговска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Ова не е трка, туку обид да се подигне свеста и да се поддржат жртвите на сексуално насилство
Клер Мекфарлен го избира спортот како начин да се исчекори кон промена, зашто тој ги обединува и поврзува луѓето. Но, и поради тоа што смета дека спортот е важен за физичкото и емоционално зацелување на тие кои преживеале насилство.
  • Од Павлина Симоноска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Не паничи! 
Ода за 30тите, ранливоста и борбата за менталното здравје.
  • Од Калиа Димитрова
  • МОЕ ТЕЛО, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Родово базирано насилство: Кривично дело кое останува толерирано
Некои медиуми го нарекоа „хорор“, некои „грозоморно“, некои „трагедија“. Но, ретки беа јавните гласила кои лани на 10 септември го именуваа убиството во Гостивар со точното име – „фемицид“.
  • Од Гала Насева
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Безусловни почетници
Оваа книга не е совршена, но е совршен обид во борбата за еден можен феминистички свет.
  • Од Калиа Димитрова
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Бил Бр е јак (yuck)
Сите знаеме дека на човек може да му ги познаеш ставовите токму преку вицовите. Хуморот е само одбрамбен систем на егото. Оправданието: тоа е само шега, не е ништо освен оправдување.
  • Од Билјана Кочоска Танеска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
„Димензии на бајките – мрак и светлина” од Лени Фрчкоска
Книгата „Димензии на бајките – мрак и светлина” од Лени Фрчкоска деновиве излезе од печат во издание на издавачката куќа Авант прес од Скопје.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Феминизам (именка): множина
(вовед кон збирката Лоша феминистка)
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Маркс за родот и семејството: резиме (прв дел)
Човечките суштества би морале да станат способни да се видат едни со други како вредни за себе, наместо да гледаат како нешто што вреди само на она кое една индивидуа може да го обезбеди за друга.
  • Од Гала Насева
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Што има за вечера?
Втората смена за денешната жена - еднаквост на работа, но и дома.
  • Од Сандра Анастасовска
  • КВИР, ФЕМ 101
@Skopje Queer Youth
Ново онлајн едукативно место за квир теми <3
  • Од Тимот на Медуза
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Бомби, пари и женски права
Капитализирање на грбот на маргинализирани групи, а во конкретниов случај, на борбата за женски права, секогаш постоело, но ми се чини дека во последно време е посебно истакнато.
  • Од Румена Бужаровска

Момент...

No more pages to load

1 2 … 15 Next »

Категории

ФЕМ 101
КУЛТУРА
МОЕ ТЕЛО
КВИР
ДИЈАЛОЗИ

Корисни линкови

ЗА НАС
КОНТАКТ
БЕСПЛАТНА ПРАВНА ПОМОШ

Copyright © Медуза 2023 | Developed by MASIVA

Scroll to Top
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Facebook-f Instagram