Skip to content
  • За нас
  • Контакт
Menu
  • За нас
  • Контакт
Facebook-f Instagram
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Search
Close
  • ДИЈАЛОЗИ, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Машините можат да ги нагласат проблемите, но не се тие кои го создаваат хаосот: Интервју со Албена Баева
Мојата интерпретација за јавното наспроти приватното e како интимно наспроти споделено. Во моите интерактивни инсталации си играм со преклопните точки меѓу тие два концепта.
Албена Баева ќе има своја изложба на деветтото издание на Прво па женско, на 11.06 – петок. Во текстот таа открива малку за нејзиниот креативен процес, вкрстување на егзактните науки со уметноста и иднината на човештвото со вештачката интелигенција.
На 12.06 – сабота имате шанса да го проследите разговорот со неа и Станимир Панајотов, на платото во МКЦ, каде ќе зборуваат за омразата и мизогинијата во дигиталниот свет и како Албена, со нејзината изложба, тоа го трансформира во манифест за женска моќ.
Разговорот го водеше Ајнур Касо.

 

Албена, годинава деветтото издание на фестивалот Прво па женско го преиспитува концептот на ‘јавно’, во контекст на глобална пандемија. Во време на екстремно видлива родова, класна и расна поделеност, просторот помеѓу нас освен што стана визуелен симбол на пандемијата, дотолку појасно ја откри и тензичната сопоставеност на јавните и приватните добра. На кој начин ваквата сопоставеност на јавното наспроти приватното влијаеше врз твојата уметничка пракса?

 

Мојата интерпретација за јавното наспроти приватното e како интимно наспроти споделено. Во моите интерактивни инсталации си играм со преклопните точки меѓу тие два концепта. Ги користам заедничките простори за да ги истражам интимните прашања и обратно; да ги примамам луѓето со личните искуства, како би дала коментар за јавни и општествени прашања. Интерактивните инсталации на извесен начин служат како врата преку која посетителите имаат шанса да се поврзат.

 

Во твоите минати изложби „Only The Two of Us“ (2015), „Archeologies“ (2014) и „The Last Benjamin“ (2014), можеме да забележиме дека очекуваш публиката да се вклучи во интерактивниот процес, понекогаш дури и да применува физичка сила. Каква беше реакцијата на гледачите досега, и што забележа додека ја набљудуваше публиката?

 

На луѓето им е забавно. А тоа и е мојата намера. Сакам да се чуствуваат опуштено и да бидат отворени; сакам со леснотија да ги водам низ одредени теми со цел да изградат соодветен однос кон можноста да се поврзат.

 

Користиш машинско учење (machine learning) и вештачка интелигенција (artificial intelligence) за да ги создадеш твоите интерактивни инсталации. Што научи во текот на овој процес?

 

Во моите интрерактивни инсталации користам просторни сензори и креативно кодирање. Почнав да истражувам и работам со машинско учење и вештачка интелигенција во 2019. Се интересирам за вештачката интелигенција и улогата на интелигентните машини во нашето општество. Дали вештачката интелигенција ќе значи крај на човештвото или сепак можеме да изнајдеме попаметен приод и да ја искористиме во борбата против климатската криза и хуманитарните кризи? (Истражувањето и работата) ми се како рутинска вежба и секој ден учам по нешто ново. Низ работниот процес со технологија во последниве дванаесет години научив дека ништо не е совршено, сè може да се расипе и ако сакаме нештата да функционираат, треба прецизно да го изанализираме и адресираме проблемот. И треба да запамтиме дека ние сме тие кои ги создаваат машините. Сите наши проблеми потекнуваат од одлуките кои ги носат луѓето. Машините можат да ги нагласат проблемите, но не се тие кои го создаваат хаосот.

 

 

Насловот на твојата изложба „Овцата, змијата, кучката и нивната свиња“ (којашто ќе имаме прилика да ја видиме на овогодинешното издание на фестивалот Прво па женско) одекнува со употреба на имиња на животни како дисфемизам, како средство за деградација, минимизирање или понижување на поединци кои не се одобрени или осудени. На кој начин насловот ја рефлектира твојата уметничка цел изразена преку изложбата?

 

Насловот едноставно го именува она што е во изложбата. Сите овие зборови не нужно се навредливи. Во изложбата, првобитните погрдни значења бидуваат исклучени од самите термини и на тој начин се оснажуваат наново.

 

Поради интерактивноста на твојата инсталација, публиката е поканета длабоко да се вклучи во искуството. Во таа смисла, публиката, како и некој трагач по пророштво во Делфи, ги комбинира парчињата и трагите расфрлани на ветрот за да создаде сопствено читање на пророштвото. Каде ти, како уметник, се гледаш себеси во создавањето на овој нов дијалог?

 

 

Физичката активност придава дополнителен слој. Публиката не само што ја гледа и слуша инсталацијата, туку можат преку допир да ги почуствуваат студените металните решетки на монотоното тркало (hamster wheel). Како уметница внимателно го поставувам и раководам целиот процес. Не е до мене да давам одговори, туку да поставувам прашања и затоа сакам да оставам место за случајности, интерпретации и можности во самата дискусија.

 

Твојот начин да ги идентификуваш, прилагодиш и преобразиш твоите хибридни, пола животински – пола женски, 3Д-печатени модели ја предизвикува познатата древна непријатност на човештвото спрема чувствата кон изопачените химери. Што може да ни кажеш за оваа нејасна линија, каде што се надминува разбирањето на основата на човечкото, животинското и машинското.

 

Вкрстените уметнички дела (crosspieces) ни ја разработуваат имагинацијата уште од античката историја. Митолошките чудовиштка, богови и духови – сите тие се супер начин на кој може да се контролира наративот. Обично, сите вкрстени уметнички дела симболизираат одредена моќ. Ова е една од причините зошто скулптурите од оваа изложба имаат толку смисла. Истренирани сме да поинстоветуваме одредена моќ со определено чудовиште. А навредите, од друга страна, не претставуваат моќ, туку алатка. Оттука, кога посетителите ќе видат преубава мала скулптура крстена по навреда, принудени се на терминот да му зададат ново позитивно – оснажено значење. И 3Д технологијата која ја користам, дополнително ги збунува сетилата. На изглед е класична, заради материјалот и бојата,но видливи се и посебните технолошки слоеви, кои се пак карактеристични за 3Д принтот.

 

 

Во есејот „A Cyborg Manifesto“, Дона Харавеј ја коментира политиката на киборгот, изјавувајќи дека тоа е „борбата за јазик и борбата против совршената комуникација, против единствениот код што совршено го преведува целото значење, централната догма на фалогоцентризмот. Затоа, политиката на киборгот инсистира на бучава и се залага за загадување, радувајќи се на нелегитимното спојување на животни и машини“. На кој начин твојата работа има за цел да ја постигне борбата против совршената комуникација?

 

Како што ќе рече Харавеј ,,важно е да останеш со конфликтот’’. Преку моите дела, ја барам сродноста меѓу машините и луѓето, како едни поинакви партнери на човештвото.

 

За време на твоето професионално искуство, може ли да се сетиш на некоја критична точка којашто ѝ дала форма на твојата уметничка пракса?

 

 

Можеби беше првиот пат кога почнав да изучувам Pure Data, софтвер за креативно програмирање. Се заљубив во можностите да вкрстам различни пристапи и сфери во уметноста, директно преку машинска интерактивност. Одеднаш си најдов заеднички терен помеѓу мојата љубов кон уметноста и наклонетоста кон егзактните науки.

 

Глобалната пандемија ги промени нашите животи. Особено за уметниците стана потешко да стекнат нови искуства / да одат на изложби / да патуваат. Како се справуваш со предизвиците на пандемијата и дали може да споделиш со нас на каков начин се справуваш со ситуацијата?

 

 

Не сметам дека се справувам добро, туку едноставно чекам да помине бурата. А додека чекам, ги усовршувам рецептите на баба ми. И се обидувам да откријам како да создадам релевантни дела во денешниве услови.

 

На крај, на што работиш сега? Што можеме да очекуваме и да видиме од тебе во иднина?

 

Работам на неколку проекти поврзани со вештачка интелигенција. Имам ново солистичко шоу во Софија Trust Territories, од 10 јуни до 2 јули. Ова е заеднички проект со руската кураторка Наталија Фукс, кој вклучува вештачка интелигенција со цел да создаде упатства за уметнички дела. Некои од упатствата ги изработувам во галерискиот простор на Гете-институт Бугарија. На 20 јуни, заедно со група руски куратори, ќе бидам дел од онлајн перформансот Manifest of manifests, на фестивалот Synthesis Aesthetics. За целите на овој проект создадовме прилагодена база на податоци со над 200 манифести и прецизно прилагоден GPT-2 јазичен модел. Крајната презентација ќе биде читање на резултатите кои ќе ги генерира вештачката интелигенција. Исто така сум дел од лабораторијата за етика во вештачката интелигенција во Гете институтот. Овде работам заедно со стручни лица од балканскиот регион, кои проучуваат и работат на теми поврзани со етиката во вештачката интелигенција.

*Албена Баева годинава има изложба на фестивалот Прво па женско „Овцата, змијата, кучката и нивната свиња“.

 

 

 

 

 

 

Албена Баева е визуелна уметница, кураторка и продуцентка која фокусот на своето творештво го пронаоѓа на раскрсницата помеѓу уметноста, технологијата и општествените науки. За нејзините интерактивни инсталации наменети за урбани средини, таа користи машинско учење (ML) и вештачка интелигенција (AI), физичко сметање, креативно програмирање и направи-сам техники.
Албена е ко-основачка на Runabout project – платформа за нови изведувачки инструменти, Reaktiv – студио за интерактивен дизајн и на галеријата Gallery.
Нејзините дела биле изложени во повеќе музеи за современа уметност во Есл (Австрија, 2011 година), ЕММА (Финска, 2013 година), МЦВ Војводина (Србија, 2015 и 2019 година), галерии и фестивали за видео и перформанси во Австрија, Бугарија, Чешка, Кипар, Данска, Франција, Финска, Германија, Унгарија , Италија, Литванија, Швајцарија, Србија, Турција, Украина и САД.
НАПИШАНО ОД:
  • Тимот на Медуза
  • June 9, 2021
  • КВИР, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Важноста на родителската поддршка за квир лицата
За важноста, контроверзноста и субверзивноста на родителската поддршка за квир лицата.
  • Од Душица Лазова
  • КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Жена на годината
За справувањето со родово заснованото насилство и вистинските жени на годината.
  • Од Тимот на Медуза
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Феминизам, религија и нијанси
Што велат некои од најпознатите феминистки за религијата?
  • Од Бисера Ѓуровска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Во фокус: Жан-Лук Годар
„Претпочитам да работам кога има луѓе против кои треба да се борам.“
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Протести во Косово: Дали училиштето нé третира како ученички или како објекти?
Како реакција на наводите за силување на малолетно лице од страна на вработен во косовската полиција се одржаа организирани протести во Приштина и Дренас
  • Од Сара Миленковска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Информирај се – Трансформирај се
Неприфаќањето во општеството доаѓа од недоволна информираност, а помалку од омраза и одбивање.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Синдромот на дифолт родител
Или со други зборови “Детето си бара мајка”
  • Од Симона Симјаноска Ивановска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Екстремно либерална во ставовите за абортус
Не постои такво нешто како екстремна либерализација на абортусот, постои само отелотворување на репродуктивната слобода на жената за која јас останувам да се борам сè додека овој закон не се усвои!
  • Од Јована Јовановска
  • ДИЈАЛОЗИ, КУЛТУРА
Светлана Алексиевич: Се надевам дека „Војната нема женско лице“ им дава сила на жените во Украина
Нобеловката Светлана Алексиевич е добитничка на наградата „Букстар 2022“.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Здравствениот систем и проблемите на трансродовите лица
Oсврт на трансродов маж од Македонија.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Принтот не е мртов
Потрага по еден професионален идентитет.
  • Од Принтот не е мртов
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Оклопни возила за спречување на семејно насилство
Очигледно гео-политиката е препуштена на мажите, додека жените се оставени на двојна дискриминација – редовната од патријархатот и вонредната од пандемијата.
  • Од Џејлан Велиу
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Република на пријателството – Блискоста на маргините
Опишувајќи го пријателството на неприфатените, но и тоа како на маргините на социјалните норми се појавуваат мали, приватни републики на неприлагодените, писателката ја исполнува мисијата својот глас да им го позајми на луѓето во тишината.
  • Од Лени Фрчкоска
  • КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Анусот како критички пункт за ново читање на стварноста одзади
Кон танцовиот перформанс „Силата на С“ од Алексадар Георгиев – Аце.
  • Од Мања Величковска
  • ДИЈАЛОЗИ, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Хероините на нашето време: Интервју со Јана Јакимовска
По повод изложбата „Хероините на нашето време“ на Јана Јакимовска, Медуза разговараше со Јана за нејзината работа, отворањето на изложбата, неодамнешниот престој во Њујорк, хуморот и жената. Разговорот го водеше Калиа Димитрова. 
  • Од Калиа Димитрова
  • ФЕМ 101
Бидување заедно од дистанца
Одново ќе го откриеме средиштето на состојба на домување (condizione domestica). Ќе имаме можност, конечно, да го откриеме нејзиниот политички потенцијал, од каде што приватноста не е лишена.
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Џудит Батлер: Треба да ја преиспитаме категоријата жена
Авторката на револуционерната книга Gender Trouble вели дека не треба да се изненадуваме кога категоријата жени се проширува и ги вклучува и транс жените.
  • Од Лени Фрчкоска
  • ДИЈАЛОЗИ
Sandra ti priča: Интервју со Сандра Силаџев
Сандра Силаџев е  глумица и стенд ап комичарка која со портретирање на реалноста успева на сатиричен начин да ни ги долови социјалните и родови проблеми во нашето општество.
  • Од Сара Миленковска
  • КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Или како сите, или ништо – Мајки и камионџии
Колку повеќе има исти, толку потешко се прифаќаат различните.
  • Од Дијана Петрова
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Феминизам за 99%: Манифест
Превод на воведот на „Феминизам за 99%: Манифест“ на Чинција Аруца, Тити Батачарја и Ненси Фрејзер
  • Од Благица Димитрова
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Не постои „трансродова идеологија“
(Но трансфобите се реални и гласни)
  • Од Елена Гаговска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Мојата постпородилна приказна
Мислите и состојбите по пораѓајот не те дефинираат ни како личност, ни како мајка
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
„Доктор-јаснување“: Кога докторката не ги слуша пациент(к)ите
Излегувањето на д-р Шуплиновска-Јордановска ме направи гневна, но сепак ми е мило што ПичПрич обезбеди форум каде што публиката можеше дирекно да се обрати на лице кое има позиција на моќ
  • Од Елена Гаговска
  • ДИЈАЛОЗИ, ФЕМ 101
Жените во политиката во ранливи средини:Интервју со Рошика Део
Вистинската солидарност се јавува меѓу жените кои ја формираат заедницата, и тоа жените од кои најмалку ја очекувате. Важно е да се потроши време за градење на солидарност, бидејќи кога жената се кандидира на избори, без разлика дали победува или не, таа и олеснува на следната жена која ќе се појави.
  • Од Сара Миленковска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Невидливиот хорор на семејното насилство во филмот Невидливиот човек
Додека хоророт како жанр доживува обнова, ова е солиден обид да се постави нова динамика помеѓу овој жанр и женскиот лик, после долга историја исполнета со еднодимензионални ликови и експлоатација на женските искуства.
  • Од Елена Петрова
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Феминизмот и сексуалната работа
„Јас сум сексуална работничка, доброволно ја избрав оваа професија, ги заслужувам сите права како и било која друга жена!”
  • Од Елеонора Чичевска и Маргарита Глигуроска
  • КВИР, ФЕМ 101, ФИЛМ
Смртта и животот на Марша П. Џонсон (The Death and Life of Marsha P. Johnson)
Во име на месецот на гордоста и #BlackLivesMatter протестите, да се едуцираме за личностите кои го посветиле својот живот на борбата за ослободување.
  • Од Калиа Димитрова
  • ДИЈАЛОЗИ, ФЕМ 101
Со ПичПрич ги нормализираме женските искуства: Интервју со Ана Василева и Румена Бужаровска
Оние жени што ќе се охрабрат да зборуваат за нешто субверзивно и проблематично на сцена со самото нивно појавување веќе прават општествено поместување.
  • Од Калиа Димитрова
  • КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Како Вирџинија Вулф ја преобрази женската биографија во „Орландо“
„Орландо“ зборува за важноста да се биде свесен за сопственото историско, лично и колективно минато како жена и за потребата од негово реобмислување и реиспишување.
  • Од Душица Лазова
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Every body is a beach body
Заеби кој што ќе каже или како ќе те погледне. 40 степени е, облечи бикини, шорцеви или кратко фустанче, ок е.
  • Од Кика Авеиро
  • МОЕ ТЕЛО, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Зошто идејата за „родoт“ предизвикува бурни реакции ширум светот?
Сè повеќе, авторитарни личности го споредуваат „родот“ со „комунизам“ и „тоталитаризам“.
  • Од Лени Фрчкоска
  • КВИР, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Да се биде жртва на говор на омраза 
Жртвите на говор на омраза често имаат многу помалку моќ од личностите на политички функции и се обични граѓани кои едноставно припаѓаат на одредена идентитетска група.
  • Од Елена Гаговска
  • ФЕМ 101
Повик за учеснички на првата Школа за феминистичко пишување и критика: Фем 101
Се залагаш за родова еднаквост, но не си запознаена со историјата на женското движење? Феминистка си и сакаш да научиш повеќе за феминистички теории и политики? Имаш желба за споделување на своите приказни и искуства, но не си сигурна во своето пишување?
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Жените знаат многу нешта: Извадок од есеј на Меридел ле Сиер
Извадок од есејот „Минеаполис“ на Меридел ле Сиер во превод од англиски на Дамјана Видическа
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Жените во Собрание: Претставување, дејствување и политичка моќ
За подобрување на застапеноста и учеството на жените во Собранието потребни се уште многу напори, и законски, но и суштински.
  • Од Сара Миленковска

Момент...

No more pages to load

1 2 … 17 Next »

Категории

ФЕМ 101
КУЛТУРА
МОЕ ТЕЛО
КВИР
ДИЈАЛОЗИ

Корисни линкови

ЗА НАС
КОНТАКТ
БЕСПЛАТНА ПРАВНА ПОМОШ

Copyright © Медуза 2023 | Developed by MASIVA

Scroll to Top
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Facebook-f Instagram