Skip to content
  • За нас
  • Контакт
Menu
  • За нас
  • Контакт
Facebook-f Instagram
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Search
Close
  • КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Нивната борба е сечија борба – 50те жени на Сент Луис
Приказните на жените на Сент Луис не се само приказни од локалната историја или приказни кои се поврзани со националната историја на САД. Тоа се лични приказни кои во одреден сегмент, форма и време ги среќаваме кај многу други жени во минатото, но и денес.

Почнувајќи од 1ви август, 2020 година, па се до 5ти јуни 2022 година, Историскиот музеј на Мизури во Сент Луис за посетителите, меѓу другите, ја нуди и поставката “Beyond the Ballot: St. Louis and Suffrage”. Поставката преку збир на артефакти, фотографии, медиумски известувања и интерактивни делови ја опишува долгата историја на борбата на жените за промени и правото на глас во Сент Луис и тоа сè до донесувањето на 19тиот Амандман на Уставот на САД во 1920 година. Но, таа борба продолжува и понатаму, а трае и денес.

На влезот на поставката поставени се 250 фотографии на неидентификувани жени. Се работи за црно-бели портрети кои временски датираат од четириесеттите години на XIX век, потоа фотографии изработени за време на Светскиот саем во Сент Луис во 1904 година, како и други фотографии од дваесеттите години на XX век. Имињата на овие жени не се познати и многу од нивните приказни се заборавени, но тоа не значи дека нивното присуство е помалку важно. Нивните фотографии се метафора и потсетник за многуте заборавени жени кои со години и години работеле за да обезбедат подобра иднина за генерациите жени кои доаѓале и доаѓаат по нив.

Чекорејќи низ фотографиите и цртежите на педесетте исклучителни жени чиј живот и дела се посебно опишани, добиваме впечаток за тежината на животот како жена кон крајот на XIX и почетокот на XX век во САД. Нивните индивидуални приказни не зборуваат само за едно време кога да се биде жена било дополнително тешко, затоа што тоа со себе носело низа ограничувања и рестрикции, и тоа и во јавниот и во приватниот живот, туку и укажуваат дека за жал, и покрај промените денес, жените сè уште се наоѓаат во слични животни борби, спротивставувајќи се на дискриминацијата и родовата нееднаквост.

Приказните на жените на Сент Луис не се само приказни од локалната историја или приказни кои се поврзани со националната историја на САД. Тоа се лични приказни кои во одреден сегмент, форма и време ги среќаваме кај многу други жени во минатото, но и денес.

Нарекувајќи ја силна жена со силно мислење, Мадам Шото (Marie Therese Bourgeois Choteau) го носи епитетот „Мајка на Сент Луис“, но и жена која користејќи ја својата моќ и влијание помогнала СТЛ да израсне од мало место каде се одвивала трговијата со крзно, во град кој брзо се развивал. По покана на Пјер Лаклед, мадам Шото напуштајќи го својот насилен сопруг, се доселила во СТЛ, што ја направило првата Европејка која живеела таму. Родена во Њу Орлеанс, била омажена на 15 годишна возраст и набрзо го родила своето прво дете, по што била напуштена од сопругот Шото. Иако во текот на целиот свој живот била во законски брак со Шото, била и во интимна врска со Лаклед со кого имала уште четири деца. Но, ниту едно од нив не го носело неговото презиме, ниту го признало како биолошки татко, туку го носеле презимето на законскиот сопруг на мадам Шото. Се претпоставува дека на ваков начин, таа сакала да се заштити од долговите на Лаклед, што и овозможило да изгради империја од нивниот семеен бизнис, давајќи и го правото да носи важни финансиски и политички одлуки за градот.

Во 1868 година, само една црна жена во САД можела да напише книга за нејзините триесет години од животот како робинка, но и за нејзините четири години како лична шивачка на фустаните на првата дама Мери Линколн (Mary Todd Lincoln). Елизабет Кикли (Elizabeth Keckly (Lizzy)) била родена во ропство, во 1818 година, а во текот на животот како робинка била продадена на семејство кое живеело во Сент Луис. Имајќи потреба од повеќе пари, семејството кое ја поседувало, ја вработило како шивачка за елитните семејства во градот. По скоро две години работа, Лизи успеала да ја откупи својата слобода за околу 35 000 (денешни) американски долари, кои ги позајмила од своите богати клиенти. Како слободна жена, работела уште дополнителни пет години за ги отплати долговите, за во 1860 година да се пресели во Вашингтон каде нејзината репутација стигнала до Белата куќа.

Големите промени секогаш доаѓаат преку мали, клучни чекори. Вирџинија Мајнор (Virginia Minor) ги презела тие мали чекори борејќи се за своите права како граѓанин на САД, обраќајќи се до Врховниот суд на САД. Во 1876 година ја формирала првата организација која се борела за правото на глас на жените, а со помош на нејзиниот сопруг, кој бил адвокат, Вирџинија, револуционерно го толкувала 14тиот Амандман на Уставот на САД, укажувајќи дека државата не смее да им ги скрати привилегиите на своите државјани, па и правото на глас на жените. Нејзиниот сопруг во нејзино име (бидејќи жените немале право да започнуваат процеси пред суд) започнал процес пред Окружниот суд во Сент Луис, кој по неколку жалби завршил пред Врховниот суд на САД. Случајот Minor v. Happersett завршил без успех, силно наштетувајќи му на движењето за правото на глас за жените, но бил еден од многуте мали чекори кои довеле до големи промени.

Сент Луис, честопати бил станица на патувањето кон истокот на САД, но за Ана Бракет (Anna Bracket) која минувала низ него на пат кон Масачусетс, станал и место на живеење во кое таа била првата жена – директорка на училиште за учители, кое денес е Harris-Stowe State University. Во деветте години како директорка, Ана била и во интимна врска со внуката на претседателот на Вашингтон Универзитетот во СТЛ. По оставката од директорската позиција во 1872 година, двете се преселиле во Њујорк каде отвориле приватно училиште за девојки, а во својата граѓанска заедница посвоиле и одгледале две ќерки. Ана во националната историја е позната и по својата работа надвор од училницата, посебно во областа на филозофијата и образованието.

Родена во ропство, на плантажа во Алабама, Присила Хенри (Priscilla Henry) била една од најуспешните жени во Сент Луис. По Граѓанската војна во САД, Присила се преселила во СТЛ, каде прво работела како собарка во хотел, а потоа во пералната на бордел. Кога во 1870 година, сексуалната работа била легализирана во СТЛ, Присила отворила сопствен бордел. Нејзините два бордели (поради сегрегацијата морале да бидат одделни борделите за бели и црни сексуални работници/чки) продолжиле да функционираат и по 1874 година, кога сексуалната работа повторно била забранета. Борделите на Присила функционирале дури две децении, иако сексуалната работа не била легална. Присила не знаела ниту да чита ниту да пишува, но тоа не ја спречило да заработи скоро 2 милиони (денешни) американски долари, давајќи и го епитетот на една од најуспешните и почитувани жени во СТЛ во последните триесет години на XIX век.

Активизмот понекогаш се јавува и во форма на пишани зборови, кои раскажуваат приказна за промените многу години претходно. Таков е случајот со “The Awakening” на Кејт Шопен (Kate Chopin), која била родена во Сент Луис, во семејство кое поседувало робови и ја поддржувало Конфедерацијата. Со издавањето на „Будење“ во 1904 година, првично го „уништила“ сопствениот авторитет како авторка, затоа што романот општествено бил осуден поради интеррасниот брак, неверството и отвореното портретирање на женската сексуалност. Денес, делото е пример за раниот феминизам во XIX век, кој зборува за борбата за сексуална и лична еманципација на жените во време на опресивни општествени услови.

Поставката вклучува и приказни за многу други жени кои преку својата работа или активизмот се спротивставувале на општествениот систем и норми, барајќи подобри услови за жените, но и мажите, во американското општество. Преку медицината, науката, спортот, литературата, храбро ги искажувале своите ставови за насоката кон која треба да се развива општеството кое би требало да им даде место на сите луѓе, без разлика на нивниот родов идентитет, расна припадност, политичко мислење, религија, сексуална ориентација, етничко потекло, итн. Само преку отворено прифаќање на различноста би можеле успешно да изградиме здрави почетоци или како што порачува Маја Ангелоу (Maya Angelou) (една од педесетте жени на СТЛ) во „Пулсот на утрото“, тоа можеме да го направиме само преку заедништво, надеж, храброст и промени.

НАПИШАНО ОД:
  • Ангелина Станојоска
  • July 22, 2021
  • ФЕМ 101
Бараме од работодавачите да ги ослободат работничките за да присуствуваат на Маршот за Осми март
Маршот ќе се одржи на 8ми Март со почеток во 15.00 часот пред МВР (ул. Димче Мирчев бр.9, главен влез), а ќе заврши во Парк Жена Борец.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Предавање на Лоренцо Бернини „Merde alors! Неофашистичкото татенце маршира кон Брисел“ во МСУ
Предавањето ќе се одржи во во Музејот на современа уметност во Скопје на 11 февруари, со почеток од 19.00 часот.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Трчаш како девојче: Јаз
Генерално спортот е преплавен со сексизам на сите нивоа, без разлика дали станува збор за час по физичко во училиште или професионално натпреварување. Спортот е само огледало на родовите стереотипи и нееднаквост, што ја подразбира и нееднаквоста во наградување на достигнувањата.
  • Од Бојана Јовановска
  • КВИР, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Кој се „плаши“ од трансродовите лица?
Анализа на анти-родовото движење во Македонија.
  • Од Елена Гаговска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
„Тие се бомби“: Машкиот поглед и борбата против родово базираното насилство
Хероините во центарот на приказната како да се таму само за да им се случуваат непријатни нешта, по што се турнати на маргините на филмското дејство, без многу анализа на нивните страдања.
  • Од Јована Ѓорѓиовска
  • ФЕМ 101
Причините зад криминалното однесување на жените наспроти апсурдите во застарените македонски учебници
Реалниот живот покажува дека во голема мера кривичните дела на жените се поврзани токму со домот каде се случува насилство, постојат традиционални очекувања од жената и/или виктимизација.
  • Од вон. проф. д-р Ангелина Станојоска
  • КВИР, ФЕМ 101
Тука сме и без закон
Марш за видливост на трансродовите лица
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
По масовните протести, дополнителните забрани за абортус во Полска се одложени
Пресудата на Уставниот суд требаше да стапи на сила на 2 ноември, но сè уште не е објавена во службен весник.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Држава што не постапува е држава што силува
Тука сме, ве следиме, и нема да ве оставиме на раат!
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Во фокус: Ани Ерно
„Можеби вистинската цел на мојот живот е моето тело, чувства и мисли да станат текст; нешто разбирливо и универзално, со што моето постоење ќе се спои со животите и главите на другите луѓе.“
  • Од Тимот на Медуза
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Сајбер насилство: Безбедност и самоцензура
На кој начин да бидеме побезбедни во сајбер просторот? Дали ограничувањето на изразувањето и слободата се легитимни мерки на (само)заштита или пак претставуваат форма на (само)цензура? Дали и колку треба да сме внимателни што објавуваме и испраќаме? И финално, како да бараме соодтвена системска заштита, кога упорно гледаме како институциите потфрлаат во ова поле?
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Феминизам, Јас и Ти
или што мислам кога велам дека сум феминист/ка?
  • Од Калиа Димитрова
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Со свој камен поглава
Кратка приказна за потрагата по здравствен систем во време на пандемија.
  • Од Калиа Димитрова
  • КВИР, ФЕМ 101
Кралиците кои создаваат кралици
Писмо на Миз Крекер која пишувајќи за нејзината релација со дрег-мајката, низ приказната за љубовта, пријателството, поддршката и растењето, доближува една перспектива за животот во дрег заедниците.
  • Од Лени Фрчкоска
  • КВИР, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Кој се плаши од Прајд парадите?
Од говор на омраза против ЛГБТ заедницата до националистичка реторика.
  • Од Елена Гаговска
  • КВИР, КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
„Библиотеките како простор и за квир заедниците“ – предавање во Националната универзитетска библиотека
Предавање на м-р Лени Фрчковска во НУБ на 1ви јуни, во 18 часот.
  • Од Тимот на Медуза
смешно
  • ФЕМ 101
Што е тука смешно?
Пред неполни две недели македонската јавност се разбуди во едно од најодвратните случаи на родово-базирано насилство во земјава—Телеграм групата Јавна соба, чиј опис уште поодвратно гласеше ,,дружење и зезањe''.
  • Од Елена Петрова
  • ФЕМ 101
Целосната еманципација на жената било неотстварено ветување во социјалистичкиот контекст
Интервју на Славенка Дракулиќ со унгарската научничка која напиша книга за феминизмот во Југославија
  • Од Коалиција Маргини
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Цената на менструалната сиромаштија
Даночењето на производите за менструална хигиена како неесенцијални производи има сериозни последици.
  • Од Ангелина Цветковска
  • КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Пенси во Неапол или за: ведрата трагичност на расличностувањето
Излезот од мапата на повредите, неочекувано може да биде светкав, и пред сѐ игрив. Тоа го покажа и Пенси.
  • Од Вики Младенова
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Мајката (не) знае најдобро
Родовиот јаз во обврските околу грижата и воспитувањето на децата и малата, (скоро непостоечка) поддршка на мајките.
  • Од Марта Стевковска
  • ФЕМ 101
Биди Безбедна
Треба да се стремиме кон системско адресирање на изворот на родово базирано насилство во едно општество, но, во меѓувреме, додека тоа се постигне, треба да ги користиме сите механизми за спречување, заштита и превенција од насилство. Биди безбедна.
  • Од Сара Миленковска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Забраните за абортус ги одземаат човековите права. Еве зошто мораме солидардно да застанеме против нив
Владите мора да го прошират пристапот до безбеден, легален и достапен абортус и контрацепција за сите луѓе. Не само што тоа е хуманиот начин, туку е и државна обврска според меѓународното право.
  • Од Гала Насева
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Гледаме порно: Отворено и искрено за женската сексуалност
Порно преференците не треба да се дочекуваат со осуда и стигма, туку за нив треба активно да дискутираме, да се преиспитуваме, да разменуваме информации, совети и, секако, порно страни кои го претстaвуваат и застапуваат она во што веруваме и сакаме да го гледаме, бидејќи очигледно, многу од нас гледаат порно.
  • Од Калиа Димитрова
  • КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Работилница за полиаморијата (политика и задоволства)
Среда (11.05) во Комитет со почеток во 18 часот ќе имаме можност да се дружиме со Марта Шушак и Мима Симиќ
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
“Бенд со женски вокал” не е факинг музички жанр!
Навистина сакам да ги имам одговорите или брзо решение за тоа како да создадеме еднаква репрезентативност помеѓу мажите и жените во музичката индустрија, но тоа е нешто што ќе треба време да се промени.
  • Од Игор Јадровски
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
The M word: или зошто цензурирањето на менструацијата претставува микро сексизам?
Ако воопшто не сакаме да зборуваме за менструацијата од медицински аспект, тогаш како би очекувале овој проблем да се сфати сериозно и како би формирале политики и протоколи за земање боледување за менструални болки ако нашите шефови сметаат дека медицинските факти за нашата болка се премногу „приватни“ за споделување?
  • Од Елена Гаговска
  • КУЛТУРА
Терапија- нов простор за развој на независната културна и клупска сцена
Ве повикуваме на колективно дејствување на електронската музичка заедница.
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Dykes on Bikes: Кратка историја
Зошто Dykes on Bikes поворката е клучен дел од ЛГБТК+ протестите и маршовите ширум светот?
  • Од Елена Петрова
  • ФЕМ 101
Маркс за родот и семејството: резиме (прв дел)
Човечките суштества би морале да станат способни да се видат едни со други како вредни за себе, наместо да гледаат како нешто што вреди само на она кое една индивидуа може да го обезбеди за друга.
  • Од Гала Насева
  • ФЕМ 101
Мора да зборуваме за полициската бруталност
Многу држави во Европа, вклучително и Македонија, имаат насилни полициски оддели со диспропорционално големи буџети кои често разултираат со насилство врз најмаргинализираните групи,
  • Од Елена Гаговска
  • КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Глад – Роксен Геј
Ова е мемоар на моето тело бидејќи, најчесто, приказните за телата како моето се запоставуваат, отфрлаат или исмеваат.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Што можеме да научиме за родово базирано насилство од „Squid Game“
За разлика од сите други натреварувачи, Џи-Јонг не учествува во игрите за да преживее, туку за да умре.  
  • Од Елена Гаговска
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Зошто разводот е добар?
За децата и родителите е подобро да живеат среќно и разделено, отколку несреќно и заедно.
  • Од Ирена Цветковиќ
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Време на жените
Грижата за локалното, за она што го гледаме пред себе, за оние кои се близу до нас и сакаме да ги заштитиме е вистинската мотивација и движечка сила на хероината.
  • Од Кристина Атанасова

Момент...

No more pages to load

1 2 … 15 Next »

Категории

ФЕМ 101
КУЛТУРА
МОЕ ТЕЛО
КВИР
ДИЈАЛОЗИ

Корисни линкови

ЗА НАС
КОНТАКТ
БЕСПЛАТНА ПРАВНА ПОМОШ

Copyright © Медуза 2023 | Developed by MASIVA

Scroll to Top
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Facebook-f Instagram