Skip to content
  • За нас
  • Контакт
Menu
  • За нас
  • Контакт
Facebook-f Instagram
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Search
Close
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Последната жена од Медената земја
Пола за мене, пола за нив, повторува традиционалната пчеларка, додека медитативно им пее на пчелите.

10 септември беше вторник и оваа недела прв работен ден во неделата и не очекував да се случи нешто надвор од вообичаеното. Во секој случај, многу се радував што таа вечер ќе одам во кино (на вторнички попуст) и конечно ќе го гледам документарецот Медена земја на режисерите Љубомир Стефанов и Тамара Котевска, кој со нетрпение го очекував уште кога прв пат слушнав за приказната и нормално уште повеќе откако ги собра сите можни награди на Sundance. За селата во тој предел и животот толку различен од мојот имав доста слушано од мојот другар Драган Арсовски, кого теренската работа со желки и рептили го има однесено до Атиџе, како и целата филмска екипа на Медена земја. Имав задоволство да го запознаам Љубо во неформална атмосфера и да му поставам милион прашања за снимањето (иако тоа го правев со резерва од страв дека тоа е единствено нешто за што го прашуваат луѓето последнава година). Полна со информации, рецензии и љубопитност бев спремна за гледање на Медена земја.

Тоа што не можев да го предвидам е дека баш тој вторник, поради сплет на околности ќе ја запознаам и самата Атиџе, со кроткиот поглед и медената енергија која ја имав видено само на фотографии.  Јас и друштвото ја нападнавме со прашања, а Атиџе безрезервно сподели приказни и анегдоти. Ни раскажа за патувањето во Швајцарија, за родното село, за процесот на снимањето, за Сараево, пријателствата, пчелите… Имаше прегратки насекаде и некоја блага еуфорија лебдеше во воздухот. Сите кои го имаа гледано филмот чувствуваа некој вид на почит кон Атиџе. Сега разбирам зошто.

 

 

Неколку часа по оваа средба, влегов во киносалата број 8 и искрено на ум ми беа патиките кои самошто ги пробав, додека чекав да се отвори салата. Неколку секунди по почетокот на Медена земја, со широките кадри од селото и потоа ликот на Атиџе, буквално заборавив дека постојам. Приказната на Атиџе има толкава моќ да те апсорбира и е толку уникатно раскажана, што нема друг начин да се доживее освен да се погледне филмот. Не е тешко веднаш да се поврзеш со главниот лик и нејзината мајка, бидејќи почетокот на филмот ти дава впечаток дека не постои некој на светот освен тие две. Тишината е толку сеприсутна, што зуењето на пчелите се слуша насекаде во киното.

Пчелите не се само инсекти во овој филм, туку ликови со сопствен наратив, дел поради кадрите кои максимално нé доближуваат до нив, дел поради третманот кои го добиваат од Атиџе. Пола за мене, пола за нив, повторува традиционалната пчеларка, додека медитативно им пее на пчелите. Целиот баланс се изместува, кога многубројното семејството кое се населува до нејзината куќа, во борба за егзистенција и притиснато од локалниот трговец на мед, одат против златното правило на Атиџе и го земаат целиот мед од своите пчели. „Да беше бебе ќе те земев и ќе заминевме од тука. Нема решение за овој проблем“ – и вели Атиџе на мајка си, седната покрај креветот на кој таа лежи речиси неподвижна и слепа. Мајка и пак и вели дека сеуште може да се омажи и конечно да замине од селото, како што си заминале сите други. За Атиџе тоа сценарио не прави никаква смисла, бидејќи таа никогаш не би ја оставила. Тоа е за мене најтрогателниот елемент кај оваа жена. Со неочекуваниот преплет, оваа микро приказна за борбата, посветеноста и грижата на една жена; кон мајка си, домот, пчелите и медот, одеднаш станува макро приказна за заштитата на еден цел еко-систем, за антагонизмот помеѓу машкиот и женскиот принцип и нивниот различен пристап кон користењето на природните ресурси, за останување по секоја цена или напуштање во потрага по подобар живот…Бидејќи ако нешто овој филм прави маестрално, тоа е укажувањето кон фактот дека сите нешта навистина се поврзани.

Популарноста не само на филмот, туку на самиот лик и дело на Атиџе, укажува кон фактот дека особено денес, во време кога природниот баланс е покревок од било кога и цивилизацискиот прогрес станува дискутабилна категорија, потребни ни се вакви хероини, кои ни покажуваат дека грижата за природата и за блиските е важна, дека тишината е скапоцена, а пеењето е составен дел од работата. Не можеме да не се запрашаме како го третираме светот околу нас, кога гледаме како Атиџе и ја мие и чешла косата на мајка и, како му помага на едно желче да си го најде патот или спасува пчела од давење. Од друга страна, истата таа хероина се ценка, расправа и гарантира за својот мед кога оди на пазар и без отстапување во борба со машкото его се обидува да го пренесе својот начин на одгледување на пчели на комшијата, сé додека еден ден целото семејство не се спакува и замине од селото. Сега, веќе без мајка и, останува буквално сама да ја чека пролетта.

 

 

Морав постојано да си повторувам дека всушност не е сама, туку во истата просторија се двајца режисери, две или повеќе камери и веројатно уште луѓе од филмскиот тим. Сепак, камерата од почеток до крај е суптилна, нежна и ненаметлива и на тој начин те внесува директно во медената земја, каде Атиџе останува до крај, бидејќи кој ќе се грижи за сиот баланс ако не таа, последната дива пчеларка во Европа?

После сé, пролетта доаѓа и нејзиниот живот е веројатно многу поразличен од пред снимањето на овој филм. Но тоа што ми остана како енигма, е длабокиот поглед полн тивко задоволство и притаената насмевка на Атиџе и на мајката, во наједноставни животни ситуации како јадење лубеница, миење коса, добивање радио сигнал или седење покрај оган. Не сакам ни да се осмелам да кажам дека претпоставувам како е да се живее без струја, вода и заедница. Но, седејќи во таа преполна сала во Синеплекс, се чувствував како жената од Медената земја да знае некоја тајна која јас не ја знам. По филмот ги барав лицата на другите луѓе за да препознаам некоја емоција. Некои веќе скролаа на телефоните, некои дискутираа за филмот, а некои зјапаа во празно како мене. Периодов по социјалните мрежи циркулираат илјадници текстови за пчелите како загрозен вид и што тоа значи за нас луѓето. На кратко, ако ги снема нив – ќе не снема и нас. Медена земја ни го претстави овој факт на еден човечки, тивок, сладок и болен начин.

НАПИШАНО ОД:
  • Калиа Димитрова
  • September 12, 2019
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Феминизмот и сексуалната работа
„Јас сум сексуална работничка, доброволно ја избрав оваа професија, ги заслужувам сите права како и било која друга жена!”
  • Од Елеонора Чичевска и Маргарита Глигуроска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
#ThisIsNotConsent
Скандалозна судска одлука предизвика стотици девојки во Ирска да објавуваат фотографии од своите танга гаќички со моќна порака
  • Од Лени Фрчкоска
  • МОЕ ТЕЛО, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Абортус на слободата на избор под светото начело „за живот“
Десничарските конзервативни партии и во Европа и во САД имаат слични политички аспирации во насока на забрана на абортусот
  • Од Марта Стевковска
  • КВИР, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Зад секој хомофобичен и трансфобичен напад постои човекова приказна – Oва е мојата
Важно е жртвите на насилство да зборуваат и да пишуваат за своите искуства, доколку се чувствуваат спремни да го напраат тоа, но важно е и нивните пријатели и поддржувачи да им помогнат во процесот на опоравување.
  • Од Марко и Елена
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Што е тоа согласност?
Kако неинформираното разбирање на согласноста влијае врз жртвите и сторителите.
  • Од Бојана Стевановска
  • КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Борба со видливата женска невидливост    
 За македонските авторки од 19 век.
  • Од Дијана Петрова
  • КВИР, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Скриените форми на конверзионата терапија
Во Македонија не постои никаква забрана за конверзиона терапија, а лиценцираните психолози што може да се јават како спроведувачи или наведувачи на ваква „терапија“, за жал, не сносат никакви последици.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Што се случува со жените во отсуство на медиумски тропи?
Дали отсуството или отфрлањето на тропите служи само за да воведе нова? Кои сме ние без оковите на нашиот угнетувач?
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Маркс за родот и семејството: резиме (прв дел)
Човечките суштества би морале да станат способни да се видат едни со други како вредни за себе, наместо да гледаат како нешто што вреди само на она кое една индивидуа може да го обезбеди за друга.
  • Од Гала Насева
  • ФЕМ 101
Повредите на една класа: Текстилниот погон како страв и трепет
Влегуваш како на минско поле. Една ако се разболе, ојдеме сите.
  • Од Ена Бендевска
  • КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Гордост
Пишува Ирена Цветковиќ
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, ФЕМ 101
Гордост: некогаш, сега и секогаш 
Од немирите на Стоунвол до Парадата во Скопје.
  • Од Калиа Димитрова
  • КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО
Мајчинството (не) е за секого
Филмот ја прикажува голата вистина за општество кое не покажува разбирање кога жените ќе направат нешто што не е во склад со наметнатите очекувања и норми.
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, ФЕМ 101
Џудит Батлер: Отпорот против “родовата идеологија” мора да престане
Родовата теорија не е ниту деструктивна ниту индоктринизирана: таа едноставно бара форма на политичка слобода.
  • Од Лени Фрчкоска
  • КВИР, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Модернизирана винтиџ хомофобија
Денес, на многу мејнстрим медиуми веќе не е прифатливно отворено да се користат расистички, сексистички, хомофобични и други видови на погрдни зборови во дебатните емисии. Затоа модерните хомофоби како Сашо Тасевски мораат нивните предрасуди да ги скријат преку различни реторички стратегии.
  • Од Елена Гаговска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Трчаш како девојче: (Не) ми е страв
Стравот го ограничува движењето на телото во просторот. Стравот може да ве натера да ја промените насоката на движење, да не направите некое движење или воопшто да не излезете од дома.
  • Од Бојана Јовановска
  • ФЕМ 101
„Дали е среќен 8-ми Март?“ – трет марш по повод Меѓународниот ден на жената
Во присуство на стотици учеснички, Маршот за правата на жените започна од паркот Жена Борец каде активистките јавно апелираа за промени кои водат кон вистинско унапредување на статусот на жената во нашето општество.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Биди Безбедна
Треба да се стремиме кон системско адресирање на изворот на родово базирано насилство во едно општество, но, во меѓувреме, додека тоа се постигне, треба да ги користиме сите механизми за спречување, заштита и превенција од насилство. Биди безбедна.
  • Од Сара Миленковска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Дискреција и затајување: За митот на менструацијата
Кога нормална телесна функција спречува една индивидуа да оди на училиште или на работа или кога менструацијата претставува сериозни здравствени ризици поради недостапноста на производите, огласувачите треба да дојдат до следново „откритие“: дека тие жени не треба да гледаат среќни фигури во тесна бела облека и скокање покрај плажа.
  • Од Пелин Балабан
  • ДИЈАЛОЗИ, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Машините можат да ги нагласат проблемите, но не се тие кои го создаваат хаосот: Интервју со Албена Баева
Мојата интерпретација за јавното наспроти приватното e како интимно наспроти споделено. Во моите интерактивни инсталации си играм со преклопните точки меѓу тие два концепта.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Жените во Собрание: Претставување, дејствување и политичка моќ
За подобрување на застапеноста и учеството на жените во Собранието потребни се уште многу напори, и законски, но и суштински.
  • Од Сара Миленковска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Суровата реалност на „Слугинка“ – серија која непоколебливо го насочува објективот кон сиромашните жени
Во с’ржта на „Слугинка“, лежат циклусите на злоупотреба кои ги одржуваат луѓето—особено жените—во сиромаштија.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Мојата постпородилна приказна
Mислите и состојбите по пораѓајот не те дефинираат ни како личност, ни како мајка.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Трчаш како девојче: Заговорот на тишината
Дисциплината е потребна во спортот, меѓутоа прашањето е која е границата помеѓу одржувањето на дисциплина и психолошко насилство и колку истото е навистина неопходно за формирање на подобри и поуспешни спортисти. 
  • Од Бојана Јовановска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Информирај се – Трансформирај се
Неприфаќањето во општеството доаѓа од недоволна информираност, а помалку од омраза и одбивање.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Бараме од работодавачите да ги ослободат работничките за да присуствуваат на Маршот за Осми март
Маршот ќе се одржи на 8ми Март со почеток во 15.00 часот пред МВР (ул. Димче Мирчев бр.9, главен влез), а ќе заврши во Парк Жена Борец.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Дали Академијата мисли дека филмот Little Women се режираше сам?
Време е да се фрлат номинациите за Оскар оваа година директно во оган.
  • Од Гала Насева
  • ДИЈАЛОЗИ, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Летање змeјови
Слободата е концепт кој дозволува и бара да се трансформира и надградува.
  • Од Калиа Димитрова
  • КВИР, КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
„Библиотеките како простор и за квир заедниците“ – предавање во Националната универзитетска библиотека
Предавање на м-р Лени Фрчковска во НУБ на 1ви јуни, во 18 часот.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Нешто е гнило во УКИМ – забележани сигнали на сексуално насилство, но владее правило на молк
„Приказните се тие. И тешки и сурови и дел од нив (пре)чести.“
  • Од Ивана Смилевска
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Оклопни возила за спречување на семејно насилство
Очигледно гео-политиката е препуштена на мажите, додека жените се оставени на двојна дискриминација – редовната од патријархатот и вонредната од пандемијата.
  • Од Џејлан Велиу
  • ДИЈАЛОЗИ, ФЕМ 101
Жените во политиката во ранливи средини:Интервју со Рошика Део
Вистинската солидарност се јавува меѓу жените кои ја формираат заедницата, и тоа жените од кои најмалку ја очекувате. Важно е да се потроши време за градење на солидарност, бидејќи кога жената се кандидира на избори, без разлика дали победува или не, таа и олеснува на следната жена која ќе се појави.
  • Од Сара Миленковска
  • ФЕМ 101
Надежта е во неоткажувањето
Да се биде е веќе однапред и да се биде заедно.
  • Од Вики Младенова
  • КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Слободата како трпелив труд
Како да практикуваме колективна и вклучувачка феминистичка слобода?
  • Од Душица Лазова
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Забраните за абортус ги одземаат човековите права. Еве зошто мораме солидардно да застанеме против нив
Владите мора да го прошират пристапот до безбеден, легален и достапен абортус и контрацепција за сите луѓе. Не само што тоа е хуманиот начин, туку е и државна обврска според меѓународното право.
  • Од Гала Насева

Момент...

No more pages to load

1 2 … 15 Next »

Категории

ФЕМ 101
КУЛТУРА
МОЕ ТЕЛО
КВИР
ДИЈАЛОЗИ

Корисни линкови

ЗА НАС
КОНТАКТ
БЕСПЛАТНА ПРАВНА ПОМОШ

Copyright © Медуза 2023 | Developed by MASIVA

Scroll to Top
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Facebook-f Instagram