Skip to content
  • За нас
  • Контакт
Menu
  • За нас
  • Контакт
Facebook-f Instagram
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Search
Close
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Правила на однесување за девојки
Бушнел и Катунго знаат како да создадат возбудливо дело, а при тоа низ емотивно набиената приказна да отворат битни прашања.

„За сè ова сум јас виновна.“
„Молам?“ – мама и понатаму ја врти главата, запрепастена, „Не душо. Тоа не е точно. Како би можела за било што од ова ти да бидеш виновна?“

„Затоа што ми се допаѓаше“. Тие зборови ми излетувааат како вресок, низ пискав глас полн посраменост. „Така беше. И се мотав околу него, и стекна погрешен впечаток и…“

„Чекај малку“, на мама и се ококорија очите. „Никако. Тоа не функционира така, во ред? Ништо од тоа не функционира така“. Повторно одрекуваше со главата „Душо, имаш ли поим на колку деца им се допаѓаат нивните наставници? Имаш ли претстава колку ми се допаѓаа мене додека бев дете?

„Не е тоа исто – упорна сум. Да не бев…“

„На наставникот е да постави граници“, одлучно вели тато, „бидејќи наставникот е возрасен човек. Секако логиката ми вели дека се во право. Бекс и јас не бевме рамноправни партнери во некој флерт осуден на пропаст. Тoј беше човек со авторитет, јас само клинка во неговото одделение. Но сега, додека го набљудувам сопствениот живот, потполно разорен тешко ми е да поверувам во тоа. „Ипак“ велам млако симнувајќи ги рамената „требаше да бидам попаметна“.

„Тој требаше да биде попаметен“. Тогаш мама ме гушна, ме привлече кон себе ме погали по косата. „Тој сето тоа го знаеше. А ова е таква неправда“.

На таа последна изјава не можам да ѝ противречам, па ја пуштам мама да ме гушка и ги затворам очите. Совладана од изненадуваќки бран на исцрпеност.

„Го мразам“ тивко проговорив во вратот на мама.

„Знам “ вели таа и ме гушка посилно „И јас ебено го мразам“.

…..

Кендас Бушнел се прослави со романот Сексот и градот (далеку поциничен од серијата која се појави кратко подоцна). Но, овој пат нејзиниот инстинкт во право време да постави релевантни современи социјални и политички прашања и вештина тоа правилно да го вербализира, да ги расплетува и повторно сплетува деликатните нишки на односи на моќ кои суптилно својот пат секогаш го наоѓаат и во најинтимните меѓучовечки релации, е во позадина на нејзиниот роман Rules for Being a Girl (Правила на однесување за девојки), напишан во соавторство со Kејти Катунго.

Во приказната на Бушнел и Катунго, Марин (17) е одлична ученичка во последната година од средното образование. Талентирана со амбиции да биде новинарка.

Нејзиниот млад, харизматичен професор по англиски јазик, г-дин Бекет, не пропушта можност да ги пофали, дури и малку претерано, нејзините есеи и да разговара со неа за книжевност (и понекогаш без посебен повод да ѝ наговести како е позрела од останатите врснички, како „има зрела душа“. Да раскаже како е вознемирен и ненаспан поради скорешниот раскин, или да биде така шармантно лажно скромен …).

Но, кога „Бекс“ ја преминува границата и се обидува да ја заведе, Марин е ужасната и вознемирена. Дали таа некако го навлекла на тоа? Дали е таа виновна?

Свесна дека тој не е „морничав перверзњак“ кој „се нафрлил врз неа“ влегува во ментална операција за отплеткување на суптилните конци на манипулацијата и злоупотребата на авторитетот.

Кога ќе собере храброст да му се обрати на директорот на училиштето, никој не и верува (дали е сигурна дека се случило баш така, дали можеби било недоразбирање). И така, станува цел на slut-shaming, постепено се освестува за суптилните мизогини детали од средношколското секојдневие кои претходно ги премолчувала, или толку длабоко ги интернализирала што не ги забележувала додека не ги почувствувала на самата себе.

Сепак, нема намера да се повлече. Го користи училишниот весник за да му се спротивстави. Основа и феминистички литературен клуб. Наоѓа сојузници таму каде што никогаш не би очекувала.

Бушнел и Катунго знаат како да создадат возбудливо дело, а при тоа низ емотивно набиената приказна да отворат битни прашања. Овој пат за динамиките на моќ, злоупотребата на авторитетот, токсичноста на средношколските средини, менталитетот на обвинување на жртвата и хорскиот средношколски slut-shaming…но и за адолесцентот/ката, кршлив и сензитивен камуфлиран зад маската на борбеност и имање на ситуацијата под контрола. Се додека сите конци не избегаат и се чини дека животот е тотален хаос.

Kirkus review романот правилно го оценува како лесно четиво за компицирана тема (и смета дека е соодветен уште за над 13 години ), додека Њујорк тајмс пишува дека читателите едноставно ќе ја препознаат импресионираноста на средношколката/от а која е оценета како посебна/ен од страна на некој кој има авторитет.

Можеби најквалитетната страна на овој роман за млади е линијата на анализа на концептот на вина. Наметнувањето и преземањето на вината врз себеси, во случај кога реално ја нема. Тоа наметнува дополнителни прашања за тоа каква социјална и политичка позадина е зад тоа чувството на вина и одговорноста да бидат иманентен дел од сликата за „добро воспитана девојка“. Како добро воспитаната, рафинирана, доволно сензибилизирана девојка е склона ,особено во тие нежни години, а веројатно и подоцна, да ја преземе врз себе, да ја интернализира и рационализира вината, да тврди дека „требала да знае повеќе“…кога за тоа нема никаков реален аргумент.
Да ровари низ својот систем на размислување и самоанализирање до онаа мера до која е неопходно за да пронајде некаква вина во самата себеси. За потоа да ја зголеми и да се изгуби во неа.

Романот не го отвора тоа прашање директно, но создавањето и негувањето на таа вина е едно од клучните социјално политички прашања кои индиректно ги отвора во однос на растењето на девојките кои „уште од најмали ги пијат правилата за однесување за девојќи“.
Дополнително интересно е што книгата реферира и на листа книжевни дела кои се читаат во средношколскиот феминистички клуб на Марин. Младите читатели на овој роман веројатно за прв пат ќе бидат запозаени со имиња и наслови како „Лоша феминистка“ на Роксен Геј, филмот и романот „The Help“ oд Kетрин Стокет, Рут Бејдер Гинсберг, Riot grrrl, „Сите ние треба да бидеме феминистки“ на Чимаманда Нгози Адичие , Одри Лорд, Кармен Мариа мачадо…

И сето тоа без наметливи реферирања и теоретизирања кои го рушат текот на дејството. Едноставно само споменати како листа референци кои се некаква почетна точка од образованието за родова еднаквост.

„Правила на однесување за девојки“ им е насушно потребен на средношколците во Македонија, бидејќи романот допира дел до темите кои се отворија со појавата на случаите како Сегакажувам, Јавна соба и Гевгелија хаб и кои би требало во континуитет да бидат дискутирани во средните училишта. Но тоа не е случај на ниво на цела држава, барем не во континуитетот кој е неопходен.

Пристапот и анализата на темите како емотивната манипулација, злоупотребата на авторитетот, обвинување и исмевање на девојката која се охрабрила да проговори, ироничното „како можела да не знае“, и слично, се нешто за кое во текот на образованието мора да се разговара темелно, отворено, и во континуитет.

„Правила на однесување за девојки“ е супер почетна точка. И поради тоа издавачките куќи и Министерството за култура би требало да го имаат предвид.

НАПИШАНО ОД:
  • Лени Фрчкоска
  • December 28, 2021
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Рестартирање со Терапија
Во овие комплицирани времиња, соочувајќи се со предизвиците и неизвесностите на нашето секојдневие, Терапија се стреми да ја заврши годинава со динамика и оптимизам.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Повредите на една класа: Борбата за егзистенција на текстилните работнички
Па и овоа време-невреме, со оваа корона шо нè фати, со пусти страх идам на работа, од дека пари за живеачка, не па за лекови на болниот ми сопруг...Толку ми се плаче дури да се дерам на глас ама стиснам заби и ќутам.
  • Од Ена Бендевска
  • ФЕМ 101
Можна ли е достоинствена дигитална интимност?
Потребно е како нација да научиме како правилно да ја уважуваме интимноста, и како правично да ги казниме злосторниците кои ги загрозуваат жените.
  • Од НИКОЛА ДОНЕВ И РАДОВАН СПИРИДОНОВ
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Екстремно либерална во ставовите за абортус
Не постои такво нешто како екстремна либерализација на абортусот, постои само отелотворување на репродуктивната слобода на жената за која јас останувам да се борам сè додека овој закон не се усвои!
  • Од Јована Јовановска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
„Згодна маратонка го истрча полумаратонот по гаќички“. Tоа што освои прво место е второ.
Родовите норми и стереотипи се овековечуваат и зајакнуваат преку неурамнотеженото и патријархално медиумско претставување на жените и мажите во спортот.
  • Од Ангела Рајчевска
Илустрација на Arsh Raziuddin. Извор: Getty
  • КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
„Откупување на себеси“: Осврт кон „Моето тело“ на Емили Ратајковски
Самосвесното проучување на експлоатацијата на женските тела на Ратајковски пропушта соодветно да ја истражи креираната и дотерана слика за себе
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Здравствениот систем и проблемите на трансродовите лица
Oсврт на трансродов маж од Македонија.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Променливо облачно
Легендата вели, здружено, нашите бели дробови можат да создадат ветер.
  • Од Калиа Димитрова
  • КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Пенси во Неапол или за: ведрата трагичност на расличностувањето
Излезот од мапата на повредите, неочекувано може да биде светкав, и пред сѐ игрив. Тоа го покажа и Пенси.
  • Од Вики Младенова
  • ДИЈАЛОЗИ, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Маша Сеничиќ: Просторот е своевиден модел за нашите сеќавања
Поезијата не мора да се менува, но би било пожелно да преплави некои неочекувани предели. Движењето, во секој случај, останува во нејзината срж.
  • Од Душица Лазова
  • ФЕМ 101
Протестен марш: Јавна соба е кривично дело
Ве повикуваме на протестен марш оваа среда, 3 февруари, од 14:30 часот, за поддршка на сите жртви на криминалната група Јавна соба
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Опасното користење на приватните сексуални наративи на жените против нив
Приватните сексуални наративи на жените се користат против нив, дури и по смртта.
  • Од Гала Насева
  • ДИЈАЛОЗИ, КВИР, ФЕМ 101
Во раните на нашите тела гледаме отвори преку кои градиме релации на отпор: Интервју со Славчо Димитров 
Месецот на гордоста и оваа година го започнуваме со Skopje Pride Weekend, фестивалот за квир уметност и култура кој секоја година успева да нé помести од нашите удобни позиции и да нé втурне во нови простори на истражување, преиспитување и секако, уживање.
  • Од Калиа Димитрова
  • ФЕМ 101
Бидување заедно од дистанца
Одново ќе го откриеме средиштето на состојба на домување (condizione domestica). Ќе имаме можност, конечно, да го откриеме нејзиниот политички потенцијал, од каде што приватноста не е лишена.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Инстаграм – гнездо на уметнички
Неколку уметнички чии дела варираат од забранети автопортрети до искрени исповеди и ноар фотографии.
  • Од Анастасија Марковска
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Јас одлично готвам и Сашо Тасевски повторно не е во право
Ако не се јаде летна манџа, тоа е исто како да не се јаде воопшто.
  • Од Елена Гаговска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Класично анонимни: Старите вредности во современата класична музика
За да се разбере дека постои проблем во родовото балансирање, потребно е едноставно да се отвори годишната програма на било која светска или домашна музичка институција. Колку често се вклучуваат дела на композиторки на годишните програми?
  • Од Тамара Стојаноска
  • ФЕМ 101
Да се биде новинарка во Македонија
И покрај многубројните вербални и физички напади врз новинарките, повеќето резултираат со осуда од страна на здруженијата кои ги штитат новинарите и од јавноста, но неретко институциите остануваат неми и не излегуваат со јавен став против нападите.
  • Од Гала Насева
  • ФЕМ 101
Приказни од изолацијата
Без конкретна форма, цел и насока, овој колажен текст служи да ни помогне да си ги структурираме мислите и да креираме една скромна меморија на ова време.
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, КУЛТУРА
Љубовта како себеспознавање и неизбежна загуба: Кон графичкиот роман „Сината е најтоплата боја“
Прашањето каде оди љубовта кога нас нè снемува е како темно-сино облаче кое ги следи двете протагонистки и конечноста на нивната материјална врска.
  • Од Калиа Димитрова
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Дали го препознаваме сексуалното вознемирување?
Изгледаше како секој обичен ден, или барем така започна. Три часа патување до главниот град со автобус кој мириса како никогаш да не бил на хемиско, па потоа јавен превоз до близина на градот, па консултации, па назад во некој друг автобус кој мириса исто, можеби и полошо. Но, тој ден не беше баш така.
  • Од Ангелина Станојоска
  • КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Во фокус: МКЦ
Да го зачуваме МКЦ!
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Во фокус: Илинка Митрева
Едно од најпроминентните лица на политичкиот дијалог и дипломатијата
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Маркс за родот и семејството: резиме (прв дел)
Човечките суштества би морале да станат способни да се видат едни со други како вредни за себе, наместо да гледаат како нешто што вреди само на она кое една индивидуа може да го обезбеди за друга.
  • Од Гала Насева
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Неутрално дебела
Бунтот кон правилата го почнав со тоа што го преземав назад зборот дебела од оние кои го користеа за да ме повредат.
  • Од Вања Кирова
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Агресивно феминистичко читање на старите грци
За да ја разберете историјата на аверзија кон моќните жени, читајте ги старите грци, тврди славната класичарка од Велика Британија, Мери Бард
  • Од Лени Фрчкоска
  • ФЕМ 101
Сопствена (универзитетска) соба
Зошто сè уште постои потреба од женски колеџи?
  • Од Милена Сливоска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
„Дома“ не е безбедно за сите
Она што е заедничко за жртвите на семејно и родово базирано насилство, е дека излезот од насилните средини најчесто го наоѓаат во своите групи за поддршка кои се надвор од домот.
  • Од Калиа Димитрова
  • КВИР, ФЕМ 101
Секоја трансродова личност носи приказни кои треба да се слушнат
Веќе неколку години по ред, на 31 март го одбележуваме денот на видливоста на трансродовите луѓе. Глобално, трансродовото постоењето и борба се прославува на овој ден од 2009 година.
  • Од Калиа Димитрова
  • КВИР, ФЕМ 101
Гордост: некогаш, сега и секогаш 
Од немирите на Стоунвол до Парадата во Скопје.
  • Од Калиа Димитрова
  • КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Зошто сѐ уште ни треба Парадата на гордоста?
Парадата е симбол на политичката борбата за еднакви права и социјално прифаќање на ЛГБТ лицата и ослободување од стегите на патријархалните норми.
  • Од Елена Гаговска
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Инкриминација на демнење е само еден чекор во борбата со системскиот сексизам во македонските институции
Важно е да се напомене дека оваа промена на законикот сѐ уште не е официјално изгласана од страна на пратениците во Сообранието и затоа нејзината имплементација не е започната. 
  • Од Елена Гаговска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Женскиот штрајк во Полска продолжува
Протестите во Полска по страшната пресуда на Уставниот суд продолжуваат да се случуваат секојдневно во над 100 места и градови.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Нешто е гнило во УКИМ – забележани сигнали на сексуално насилство, но владее правило на молк
„Приказните се тие. И тешки и сурови и дел од нив (пре)чести.“
  • Од Ивана Смилевска
  • ФЕМ 101
Повик за учеснички на првата Школа за феминистичко пишување и критика: Фем 101
Се залагаш за родова еднаквост, но не си запознаена со историјата на женското движење? Феминистка си и сакаш да научиш повеќе за феминистички теории и политики? Имаш желба за споделување на своите приказни и искуства, но не си сигурна во своето пишување?
  • Од Тимот на Медуза

Момент...

No more pages to load

1 2 … 15 Next »

Категории

ФЕМ 101
КУЛТУРА
МОЕ ТЕЛО
КВИР
ДИЈАЛОЗИ

Корисни линкови

ЗА НАС
КОНТАКТ
БЕСПЛАТНА ПРАВНА ПОМОШ

Copyright © Медуза 2023 | Developed by MASIVA

Scroll to Top
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Facebook-f Instagram