Skip to content
  • За нас
  • Контакт
Menu
  • За нас
  • Контакт
Facebook-f Instagram
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Search
Close
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Проблемот со ,,школите за женственост“  
Сите совети за работа на себе паѓаат во вода ако поттикот е машката валидација, а резултатот е женската сервилност

Во последните неколку години на социјалните мрежи се испопуларизираа едни таканаречени школи за женственост. Најчесто станува збор за подучувачки видеа за самопомош на Инстаграм или Јутуб, креирани од инфлуенсерки или т.н. едукаторки, кои споделуваат совети за жени. Совети за тоа како да се однесуваат, да зборуваат и да се облекуваат поженствено, како да бидат поатрактивни и елегантни. Вообичаено, ова е со цел да се добие и задржи „високо вреднуван“ маж и шансата за хипергамија, како начин на жената да си го подобри својот живот (практиката на лице кое се мажи за сопружник од повисока класа или социјален статус од нив самите). Контрадикторно, овие школи се залагаат да ја омоќат жената, но низ нејзиното строго придржување до стандардите на патријархатот. Целото движење мачка очи и го искористува екот на self-care културата, со примамливи мотивациски цитати и пораки за успех и благосостојба. Додека не е суштински лошо да се биде, или да се сака да се биде женствен(а), на овие школи вреди да се гледа низ една критичка призма, за тоа какви и чии вредности промовираат, за кого се наменети и какво влијание и ефект имаат на нивните следбеници и општествените концепти како родовиот идентитет.

За да ја разбереме проблематиката целосно, ќе се вратиме малку наназад. Феминистките од вториот бран се стремеле да отфрлат одредени женствени карактеристики во однос на својот изглед, однесување и своите интереси. Според радикалните феминистки во тоа време, како што била Кејт Милет, назначените женски одлики, типичните женски вредности и однесување биле едни од главните причинители со кои жените биле угнетувани, па така, отфрлањето на женственоста е важен дел од феминизмот на вториот бран.

Со текот на времето, ставот на отрфлање на женственоста еволвира во еден (противречен) pickme менталитет, каде што жените упорно се трудеа да не бидат како другите девојки со тоа што ќе преземеа повеќе машки улоги и карактеристики, машки интереси или ќе носеа неженствена облека. Но, во овој случај, обично причината за тоа е импресионирање на мажите, а произлегува од место на интернализирана мизогинија. Женственото отсекогаш се гледало секундарно на мажественото, па често жените чувствуваат притисок да присвојат некои општи машки карактеристики за да се ослободат од угнетеност. Негативниот ефект на ваквото движење е честото омаловажување на други жени кои не припаѓаат во таа категорија. Лично ми е мило што горе-долу излеговме од таа фаза, па тоа да си женствена денес, не те прави по автоматизам помалку феминистка или помалку силна. Феминизмот и не треба да биде ексклузивен поради родовиот израз и начин на живот, тоа само би го ограничило учеството на луѓе кои се борат за истите цели. Женственоста не треба да се гледа како слабост, ниту кај жените, а ниту кај мажите. Од тој аспект, да се прифати и охрабри женственоста изгледа како чекор во правилна насока, а овие школи навидум можат да бидат добра алатка за тоа. Но, често сликата за женственоста прикажана во овие видеа е проблематична. Оттука потекнува прашањето, според кого ја кроиме својата слика за женственоста?

Во последно време, поотворено се зборува за родот и родовите улоги. Родот многу често се поистоветува со биолошкиот пол и сè уште на голем број луѓе им е тешко да сфатат дека речиси никој од нас не припаѓа на екстремниот крај од оваа бинарност: машки наспроти женски. Сепак, што сметаме дека е машко или женско и каде ние припаѓаме на спектрумот на родот е субјективна работа. Па тогаш, што значи да се биде женствен според оваа ниш култура? Е, па, за жал, најчесто не станува збор за отелотворување на женственоста како алатка во сузбивањето на патријархатот, туку зацврстување на традиционалните и конзервативните женски улоги. Школите воглавно го присвојуваат бинарното гледање на родот, наместо спектралното и ги учат и ги поттикнуваат жените да ја прифатат својата женствена улога со тоа што ќе ги отстранат своите машки карактеристики. Жената не треба да биде агресивна, силна, сексуална, гласна бидејќи тие луксузни карактеристики им припаѓаат на мажите. Таа треба да биде нежна, емпатична, добра и сензитивна, како тие одлики да се екслузивни и не треба да важат за двата рода.

Всушност, овој концепт и не е така нов. Во 18 и 19 век постоеле школи, најчесто за елитната класа, каде што жените учеле бонтон, правилно однесување, говорење и движење, секако, со цел да се најде соодветен маж. Со растот на феминизмот во минатиот век, ваквите школи значително се намалени во популарност. Сепак, овие нови, онлајн школи се налик тоа – еден модерен бонтон и правилник што ти кажува што значи и како правилно да бидеш жена. Освен вообичаените видеа, се нудат и курсеви за изучување на тој бонтон, кои ветуваат успех и финансиска благосостојба, а најчесто метата на таквите курсеви се жени од пониски класи или малцинства. Но, освен за жените што се совпаѓаат со нивниот назначен род, школите не успеваат да ги вклучат жените кои не припаѓаат под овие строги категоризации, како трансжените, а во најлош случај дури и се осудувани. А ниту пак има место за мажите кои се изразуваат женствено. Доминантна е идејата дека си се знае што е маж, а што жена и дека баш е штета што мажите веќе не се мажи или жените се помашкосиле.

Школите главно ја застапуваат идејата дека женственоста е вродена, а ние како жени треба да ја отклучиме тајната на својата женственост. А тајната очигледно е мажот. Сите карактеристики кои ѝ се назначени на жената се од поглед на мажот и машкоста. Дури и најбезопасните совети, како што се модните совети,се креирани за жената да му се допадне на мажот, со фокус на тоа што мажите сакаат кај жените, што ги пали или, пак, каква облека не сакаат кај жените. Во едно вакво видео се спомнува дека мажите се визуелни, а не емоционални суштества, па според тоа жените треба адекватно да се облечени. Целта на женствениот изглед и однесување е обид да се добие мажот или да му се угоди. Но, не каков било маж, туку моќен (читај: помоќен од тебе) и имотен маж. Ние како жени наводно треба да им дозволиме да ни ја покажат нивната машкост со тоа што тие ќе го носат лебот во семејството, а ние си имаме своја улога на негувателки. Станува збор за застарени родови улоги, според кои жената пред сè мора да ги вреднува семејството и децата, треба да биде средена и убава за мажот, а тој да биде обезбедувач на средства. За неа има „правилен“ начин како да се однесува, облекува, како да мисли, оди, зборува и јаде. Таа треба да најде богат маж за да биде издржувана, а таа да биде дамата во домот. Ова автоматски се коси со модерните феминистички движења што се залагаат за автономност и еманципираност на жената и girl-boss движењето, кое иако си има многу маани, ги охрабрува жените да се самоуверени, амбициозни и еманципирани, воглавно во однос на нивните кариери. Советите за женското самоподобрување паѓаат во вода ако нивниот поттик е единствено машката валидација, а нивниот резултат е женската сервилност.

Иако советите што ги нудат овие школи на прв поглед делуваат безопасно, во голем дел од овие школи се промовира женска субмисивност и се поддржува екстремна родова дихотомија која ја овозможува и перпетуира машката патријархална супериорност. Според мене, вакви учења нè враќаат неколку чекори назад од тешкиот и долг пат кон феминистичката еднаквост и слобода.

НАПИШАНО ОД:
  • Елена Кузмановска
  • August 30, 2022
  • ФЕМ 101
Престанете да го користите феминизмот за да ги продадете вашите производи
Значи - брендови, ако користите феминизам за продажба на вашите производи, еве го мојот совет: надминете ги овие еманципирачки реклами и всушност направете нешто што навистина би помогнало.
  • Од Гала Насева
  • ФЕМ 101
Да се биде новинарка во Македонија
И покрај многубројните вербални и физички напади врз новинарките, повеќето резултираат со осуда од страна на здруженијата кои ги штитат новинарите и од јавноста, но неретко институциите остануваат неми и не излегуваат со јавен став против нападите.
  • Од Гала Насева
  • КВИР, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Кој се плаши од Прајд парадите?
Од говор на омраза против ЛГБТ заедницата до националистичка реторика.
  • Од Елена Гаговска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
ДВОЈНО НЕВИДЛИВИ
Попреченоста не е одлика на личноста, попреченоста е продукт на општеството во кое живееме.
  • Од Бојана Јовановска
  • ДИЈАЛОЗИ, ФЕМ 101
Жените во политиката во ранливи средини:Интервју со Рошика Део
Вистинската солидарност се јавува меѓу жените кои ја формираат заедницата, и тоа жените од кои најмалку ја очекувате. Важно е да се потроши време за градење на солидарност, бидејќи кога жената се кандидира на избори, без разлика дали победува или не, таа и олеснува на следната жена која ќе се појави.
  • Од Сара Миленковска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Не паничи! 
Ода за 30тите, ранливоста и борбата за менталното здравје.
  • Од Калиа Димитрова
  • ДИЈАЛОЗИ, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Како јас да ѝ верувам на правната држава?
Интервју со Џејлан Велиу.
  • Од Елена Гаговска
  • ДИЈАЛОЗИ, КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Неуспехот во уметностите треба да се охрабрува како интегрален дел од праксата: Интервју со Дарко Алексовски
Моја најчеста креативна одлука е политичкото и колективното да ги прикажувам преку личното и индивидуалното. Делата и проектите секогаш се иницирани од лични приказни кои понатаму ги транскрибирам со помош на визуелни средства и медиуми.
  • Од Калиа Димитрова
  • ФЕМ 101
Повредите на една класа: Борбата за егзистенција на текстилните работнички
Па и овоа време-невреме, со оваа корона шо нè фати, со пусти страх идам на работа, од дека пари за живеачка, не па за лекови на болниот ми сопруг...Толку ми се плаче дури да се дерам на глас ама стиснам заби и ќутам.
  • Од Ена Бендевска
смешно
  • ФЕМ 101
Што е тука смешно?
Пред неполни две недели македонската јавност се разбуди во едно од најодвратните случаи на родово-базирано насилство во земјава—Телеграм групата Јавна соба, чиј опис уште поодвратно гласеше ,,дружење и зезањe''.
  • Од Елена Петрова
  • КВИР, ФЕМ 101
Зошто Скопје Прајд?
Затоа што никој не е слободен, додека сите не се ослободат.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Ќотекот е од рајот
Како видеото протекува не знаеме, меѓутоа самиот факт што некој сакал да го “овековечи” овој момент ни укажува на желбата за понатамошно споделување на чин на насилство како триумф.
  • Од Бојана Јовановска
  • КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Или како сите, или ништо – Мајки и камионџии
Колку повеќе има исти, толку потешко се прифаќаат различните.
  • Од Дијана Петрова
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Жртвите на сексуално насилство треба да знаат дека не се сами и дека постојат безбедни места за нив – промоција на центрите за упатување жртви на сексуално насилство
Сексуалното насилство и неговите облици се едни од најмалку пријавуваните случаи на насилство, особено кога станува збор за силување во брак или од страна на интимен партнер.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Феминистичка 2018!
Со желба да рефлектираме кон она што сме го постигнале во измината година, но и она што не' размрдало, возбудило, вознемирило, во денешниот текст неколку авторки од Медуза издвојуваат значајни моменти од 2018 година.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Керол Ен Дафи е годинешна добитничка на „Златниот венец“ на Струшки вечери на поезијата
Поезијата на Дафи е луцидна, остроумна, автентична (и настрана од помодните текови), проткаена со родово сензибилна црта, духовита деконструкција на родовите обрасци и разобличување на родовата асиметрија на моќта.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Револтирани сме од начинот на кој се перцепира нашата работа
ЈАДРО бара од Министерството за култура подобар третман на независната сцена
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Преведувачка работилница: Оснажувачкото еротско во поезијата на Одри Лорд
Компарација на препеви на две песни од Одри Лорд
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Борба со видливата женска невидливост    
 За македонските авторки од 19 век.
  • Од Дијана Петрова
  • ДИЈАЛОЗИ, КВИР, ФЕМ 101
Во раните на нашите тела гледаме отвори преку кои градиме релации на отпор: Интервју со Славчо Димитров 
Месецот на гордоста и оваа година го започнуваме со Skopje Pride Weekend, фестивалот за квир уметност и култура кој секоја година успева да нé помести од нашите удобни позиции и да нé втурне во нови простори на истражување, преиспитување и секако, уживање.
  • Од Калиа Димитрова
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
(О)станување уметници
Кон „Птицата во мене лета каде што ќе посака“.
  • Од Калиа Димитрова
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Во фокус: Махса Амини
Смртта на 22-годишната Иранка која беше уапсена во Техеран поради носење несоодветен хиџаб предизвика бројни протести низ Иран.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Како е да старееш како геј во Србија
Додека сте помлади и здрави, некако се борите со стигмата и ограничувањата што ги чувствувате како геј личност. Во староста сè опаѓа, сè е потешко, кругот на пријатели се стеснува и мрежата за поддршка опаѓа
  • Од Лени Фрчкоска
  • ФЕМ 101
Фемицидот и државата
Годините минуваат брзо, бројот на жртвите расте, а институциите упорно одбиваат соодветно да го препознаат фемицидот како кривично дело.
  • Од Гала Насева
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Водич за Трејси Емин, ‘enfant terrible’ на британската уметност: Прв дел
Трејси Емин e дел од изложбата Родови перцепции во Музејот на современата уметност - Скопје. Прочитајте сè за оваа легендарна уметница и погледнете ја изложбата во МСУ каде се изложeни 39 современи уметнички дела од 25 жени.
  • Од Гала Насева
  • КВИР, ФЕМ 101
Магијата на Скопје Прајд 2021 низ фотографии
Галерија од Соња Ставрова и Наташа Величковска
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Највлакнестата жена на светот
Отстранувањето на влакната за мене не е брз дел од секојдневната грижа за себе. Тоа е активност која бара многу време и пари.
  • Од Вања Кирова
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Што треба да знаеме за абортусната грижа за време на КОВИД-19?
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Гледаме порно: Отворено и искрено за женската сексуалност
Порно преференците не треба да се дочекуваат со осуда и стигма, туку за нив треба активно да дискутираме, да се преиспитуваме, да разменуваме информации, совети и, секако, порно страни кои го претстaвуваат и застапуваат она во што веруваме и сакаме да го гледаме, бидејќи очигледно, многу од нас гледаат порно.
  • Од Калиа Димитрова
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Зошто толку малку мажи читаат книги напишани од жени?
Без разлика дали се работи за Остин или Атвуд, за сестрите Бронте или добитничките на Букер, статистиките откриваат дека мажите немаат желба да читаат жени, а тоа си носи свои последици.
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
„Библиотеките како простор и за квир заедниците“ – предавање во Националната универзитетска библиотека
Предавање на м-р Лени Фрчковска во НУБ на 1ви јуни, во 18 часот.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
ПРВО ПА ЖЕНСКО #9
Фестивалот нуди алтернативни мрежи и погледи кон идни начини на здружување на сите оние кои системски истуркани, а експлоатирани.
  • Од Тимот на Медуза
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Балканските бездомнички
Зошто женските деца сè уште се дискриминирани при поделба на наследство?
  • Од Љупка Ѓошева
  • МОЕ ТЕЛО, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Колку е безбеден јавниот простор за жените?
Поради чувството на небезбедност жените се принудени да трошат повеќе време да стигнат до посакуваната дестинација или да потрошат повеќе пари, доколку од страв да пешачат сами, решат да стигнат до посакуваната дестинација со автобус или такси, иако автобусите и такси возилата се исто така места каде што повторно жената може да искуси некаква форма на родово-базирано насилство.
  • Од Марија Ангеловска
  • КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Како универзитетската култура ги прикрива злоупотребите на моќта
Сара Ахмед за пријавите од вознемирување и тактиките на замолчување во својата нова книга „Жалба!“.
  • Од Душица Лазова

Момент...

No more pages to load

1 2 … 15 Next »

Категории

ФЕМ 101
КУЛТУРА
МОЕ ТЕЛО
КВИР
ДИЈАЛОЗИ

Корисни линкови

ЗА НАС
КОНТАКТ
БЕСПЛАТНА ПРАВНА ПОМОШ

Copyright © Медуза 2023 | Developed by MASIVA

Scroll to Top
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Facebook-f Instagram