Skip to content
  • За нас
  • Контакт
Menu
  • За нас
  • Контакт
Facebook-f Instagram
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Search
Close
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Што можеме да научиме за родово базирано насилство од „Squid Game“
За разлика од сите други натреварувачи, Џи-Јонг не учествува во игрите за да преживее, туку за да умре.  

Предупредување за содржината: убиство, родово-базирано насилство, самоубиство.  

 

Неочекувано популарната Јужно-корејската серија „Squid Game“ (Игра на лигњи) го шокираше светот со експлицитната бруталност, крвав хорор, и секако, силната критика на глобалниот капитализам. Но речиси и да нема филмски критичари кои пишуваа за трагичната и родово-специфичната приказна на Џи-Јонг (играч број 240), млада девојка, која е жртва на родово базирано насилство, а која се појавува во само три епизоди од серијата. 

Пред да навлезам во анализата за Џи-Јонг (ќе има споилери), накратко ќе ја објаснам премисата на „Squid Game“. На луѓе од ниска економска класа во Јужна Кореја им е понудено да играат варијации на детски игри за да освојат 45.6 милијарди корејски вон (38.6 милиони американски долари). 456 играчи се потпишуваат договори за нивното учество, но пред да ја започнат првата игра тие не се свесни за смртоносните последици кои следуваат. Во првата игра, 205 од играчите се убиени од снајпер бидејќи „губат“ во играта. Преживеаните играчи се шокирани од насилството и се повикуваат на третиот член од договорите: „Ако мнозинството играчи се сложат да ги прекинат игрите, игрите смеат да прекинат.“ Играчите гласаат и само поради еден одлучувачки глас, успеаваат да ги прекинат игрите. 

Во втората епизода со наслов „Пекол“, гледачите гледаат колку им се мизерни животите на играчите откако тие се вратени во нивните нормални животи. Сите страдаат од огромни лични долгови од различни причини, како шест месеци неисплатени плати, во случајот на пакистанскиот имигрант Али. По само еден ден во „вистинскиот свет“ на играчите им е дадена шанса да се вратат во смртоносните игри. 93% од нив одлучуваат да се вратат, вклучително и Џи-Јонг. 

За разлика од другите играчи, Џи-Јонг нема личен, туку наследен долг, од нејзиниот мртов татко, но тоа е речеси неважен фактор во нејзината одлука да се врати во игрите. Најголем фокус на Џи-Јонг се дава во шестата епизода, каде играчите се натпреваруваат во парови, играјќи со џамлии според правила кои ги измислуваат самите парови – партнерот кој ќе изгуби во рок од 30 минути, е убиен. За разлика од сите другите парови кои го користат своето време пробувајќи да го победат својот партнер за да си го спасат сопствениот живот, Џи-Јонг ѝ предложува на нејзината партнерка Сае-Бејок (играч број 067), млада дезертерка од Северна Кореја, да играат само една рунда на крајот на даденото време и ги поминуваат овие 30 минути зборувајќи една со друга. Двете девојки се многу млади и очигледно е дека нивниот род и возраст ги поврзуваат во оваа невозможна ситуација. Додека слушаат испукани куршуми и врескања од луѓе пред нивната смрт, девојките разговараат „за работите кои не можеле да ги споделат со други луѓе“. Сае-бејок ѝ објаснува на Џи-Јонг дека таа избегала од Северна Кореја, барајќи подобар живот во Јужна Кореја, и дека ако победи, таа би ја искористила паричната награда за да ја извлече мајка ѝ од Северна Кореја и да може да се грижи за нејзиниот помал брат, кој моментално е во дом за деца без родители. За разлика од неа, Џи-Јонг вели дека не размислила што би направила со парите ако победи. 

Девојките исто така зборуваат за тоа дали пред игрите виделе мртво тело и тука е откриено трагичното минато на Џи-Јонг: таа објаснува дека првото мртво тело што го видела било на мајка ѝ. Кога била помлада, Џи-Јонг се вратила од училиште еден ден и го видела татко ѝ како стои врз мртвото тело на мајка ѝ, со нож во неговите раце. Кратко по ова, таа земала нож и го убила татко ѝ. Заради ова Џи-Јонг завршила во затвор и била ослободена непосредно пред игрите. Кога излегла од затвор ѝ пришол мистериозен човек, кој таа мислела дека е наплатувач на долгови, кој ѝ приоѓа заради долговите на татко ѝ, но наместо тоа тој ја викнал да учествува во игрите.

„Јас само дојдов овде, бидејќи немав каде да одам,“ вели Џи-Јонг. 

Токму ова ја прави Џи-Јонг различна од сите други ликови во „Squid Game“. За разлика од другите играчи кои се жртви на бруталниот економски систем, Џи-Јонг е и жртва на родово базирано насилство и систем кој не заштитува жртви како неа. Односно, убиството на мајка ѝ е само крајниот резултат на насилството кое го трпеле Џи-Јонг и мајка ѝ. Џи-Јонг објаснува дека татко ѝ бил свештеник и имплицира дека таа била сексуално злоставувана од него.

„Секогаш кога ја тепаше мајка ми и ми го правеше незамисливото, секогаш се молеше да ни се простат гревовите,“ Џи-Јонг ѝ кажува на Сае-бејок. „Но, тој не се молеше на денот кога ја уби мајка ми. Можеби знаеше дека не може да му се прости.“

Приказната на Џи-Јонг е доказ дека не само што жртвите на родово базирано насилство често не се заштитени од системот, туку тие се дополнително казнувани. Ние, како гледачи, не добиваме повеќе информации за колку време Џи-Јонг била пратена во затвор за убиството на татко ѝ, но јасно е дека правниот систем не го земало предвид страдањето кое таа континуриано го искусувала. Наместо да најде начин да ја поддржи по нејзиното трауматично детство и убиството на мајка ѝ, системот ја казнува Џи-Јонг и ѝ одзема буквално сѐ. Згора на тоа, економскиот систем кој регулира како се исплаќаат личните долгови, ја наведува Џи-Јонг за исплата на  долговите на татко ѝ, личноста поради која таа нема шанси да живее достоинствен живот. 

Иако приказната на Џи-Јонг е фиктивна и сместена во комплетно различен културолошки контекст, таа потсеќа на случка која неодамна ја потресе македонската јавност. На 29ти септември, 2021,  23-годишната П.И. го уби својот 40-годишен вонбрачен партнер А.Р., полицаец кој со години ја малтретирал. А.Р. исто така бил само условно осуден за изнуда и поради тоа што прегазил шестмина тинејџери со автомобил. А.Р. очигледно бил насилна личност кој освен што ја малтретирал својата партнерка, исто така ја нападнал сестра ѝ на П.И. заради имотен конфликт. По сѐ ова, на А.Р. сепак му било дозволено да работи како полицаец, кој би требало да го спроведува законот. По убиството на А.Р., на П.И. ѝ беше доделен 30-дневен притвор, но нејзините роднини сметаат дека таа го извршила убиството во самоодбрана, борејќи се за здив додека А.Р. ја давел. 

Сосема е возможно П.И. да биде казнета на сличен начин како Џи-Јонг. Иако П.И. очигледно е жртва на родово базирано насилство, сѐ уште не е јасно како судот ќе ѝ пресуди. Ако таа заврши во затвор, практично би била казнета за тоа што била жртва која не сакала да умре. 

Секако, случајот на Џи-Јонг не е ист како тој на П.И,. бидејќи не е јасно дали таа го убила татко ѝ во самоодбрана или како акт на одмазда за годините претрпено насилство. Сепак, фактот што Џи-Јонг била затворена по овој акт, докажува дека таа била комплетно незаштитена од правниот систем додека била малолетна жртва на родово базирано насилство. Тоа што Џи-Јонг ги поминува своите тинејџерски години зад решетки, ја остава комплетно сама кога таа е ослободена. Таа нема соништа, аспирации, ниту пак пријатели или  блиски луѓе во животот: родово базираното насилство ѝ ја одзема сета иднина. Затоа Џи-Јонг завршува во смртоносните игри, бидејќи како што самата кажува, таа нема каде да оди. 

На крајот на шестата епизода, Џи-Јонг е убиена од чуварите, но не бидејќи губи во играта со џамлии, туку бидејќи не се ни обидува да победи. Кога стигнуваат последните минути во играта, Џи-Јонг предложува едноставни правила за нивната единствена рунда џамлии: таа која ќе ја фрли својата џамлија поблизу до ѕидот, победува. Сае-Бејок ги прифаќа овие правила и игра прва, фрлајќи ја својата џамлија прилично блиску до целта. Кога Џи-Јонг доаѓа на ред таа само ја испушта џамлијата за да ѝ ја даде победата на нејзината партнерка. Сае-Бејок не го разбира овој потег и почнува да ѝ вика, барајќи да игра сериозно, но таа одбива. 

„Немам ништо. Ти имаш причина да го напуштиш местово. Но јас немам,“ Џи-Јонг ѝ вели на Сае-Бејок. „Откога ме праша [што ќе правам после ова], размислував за што би правела кога ќе си отидам од тука. Но колку и да размислувам, не можам да смислам ниту едно нешто. Таа која има добра причина, би требало да биде таа што ќе си отиде од тука.“

Овој потег на Џи-Јонг може да се разбере како благороден акт на саможртвување, но друга интерпретација на тоа што го прави е Џи-Јонг е индиректно самоубиство. Таа буквално не може да најде причина за да продолжи да живее и ги користи своите последни моменти за да ја даде таа шанса на друга девојка. Сите други натпреварувачи кои умираат за време на игрите се индиректно убиени од бруталноста на капитализмот, но Џи-Јонг е убиена од сексистички систем кој не се грижи за жртвите на родово базирано насилство. За разлика од сите други натреварувачи, Џи-Јонг не учествува во игрите за да преживее, туку за да умре.  

 

 

 

 

Овој текст е напишан во рамки на грантот еобезбеден од страна на Балканската фондација за демократија, проект на Германскиот Маршалов фонд на Соединети Американски Држави и Норвешкото Министерство за надворешни работи.

Мислењата изразени во овој текст не ги одразуваат секогаш мислењата на Норвешкото Министерство за надворешни работи, Балканската фондација за демократија, Германскиот Маршалов фонд на Соединети Американски Држави или на нивните партнери.

НАПИШАНО ОД:
  • Елена Гаговска
  • December 2, 2021
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Сиромаштијата има женско лице
Галерија од вчерашниот Марш за женски права.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
ПичПрич: Влакна
Во 20.00 часот во Кино Милениум ќе се одржи четвртото осмомартовско издание на ПичПрич – вечер на раскажување женски приказни, на тема „Влакна“.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
ПРВО ПА ЖЕНСКО #9
Фестивалот нуди алтернативни мрежи и погледи кон идни начини на здружување на сите оние кои системски истуркани, а експлоатирани.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Кој ги носи панталоните (дома)?
Како жените се избориле за правото да носат панталони.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Пандемија во сенка
Не поминаа ни два месеци откако алармот беше вклучен, за веќе да можеме да ги увидиме иницијалните ефекти и фатални последици кои пандемијата односно изолацијата ги има врз жените во нивните домови.
  • Од Бојана Јовановска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Зошто жените „не се смешни“
Знаевте ли дека жените не се смешни? Јас дознав пред некое време. Штета, а баш мислев дека јас сум смешна, барем според реакциите на луѓето околу мене. Изгледа се преправале.
  • Од Благица Димитрова
  • ФЕМ 101
Во фокус: Санна Марин
Oчигледно, границата на моралот се повлекува кај млада жена со моќ, која се осмелува да танцува на камера. И тоа, провокативно.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
„Доаѓаме со поклон“ – самостојна изложба на Шејла Камериќ
На 27 септември во „Чифте Амам“, во 19 часот се отвара изложбата „Доаѓаме со поклон“ на познатата босанска уметница Шејла Камериќ.
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, КУЛТУРА
Родови политики и сексуални идентитети во Планината Броукбек
Планината Броукбек е место кое надвор од светот во кој живеат, надвор од цивилизацијата и општеството кое ги класифицира и осудува, надвор од „вистинскиот живот“ со своите пространи пејзажи ја доловува слободата и можноста на остварувањето на нивната врска.
  • Од Кристијан Стефановски
  • ФЕМ 101
ЗБОРУВАМЕ НА ТЕМА: ТЕМНИНА
Лени Фрчкоска, Сара Миленковска и Ивана Батев ги споделуваат своите идеи на темата.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Зрачни и во полн цут: монструозното-женско во филмот „Мидсомар“
Родова перспектива на ликот на Дени во филмот „Мидсомар“.
  • Од Елена Петрова
  • КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Во фокус: МКЦ
Да го зачуваме МКЦ!
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
ДВОЈНО НЕВИДЛИВИ
Попреченоста не е одлика на личноста, попреченоста е продукт на општеството во кое живееме.
  • Од Бојана Јовановска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Што научив од читање книги од писателки од секоја земја во светот
Во овие три години бев маѓепсана, изненадена и шокирана од приказните раскажани од жени од сите земји - и инспирирана од солидарноста што ја прикажуваат
  • Од Лени Фрчкоска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Политиката на трудничкиот стил на Ријана
Кога ќе се вкрстат правото да имаш контрола врз сопственото тело и правото да се облекуваш онака како што сакаш.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Емоциите се нашите политички и животни ресурси
Овој колективен гнев треба да се канализира, да се застане цврсто, без компрописи во легитимната борба за нашите животи: Говор на Калиа Димитрова од протестниот марш „Јавна соба е кривично дело“.
  • Од Калиа Димитрова
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Промоција на Медуза
12 ноември (понеделник) е денот кога Медуза официјaлно се вдоми на meduza.mk. По тој повод организиравме кратка промоција и малку подолга прослава за добар почеток на новата феминистичка веб-платформа.
  • Од Тимот на Медуза
  • ДИЈАЛОЗИ, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Сексуалната едукација се базира на еднаквост, почит, согласност и човекови права: Интервју со Елена Петровска и Мери Цветковска
Сè што треба да знаете за Сеопфатно Сексуално Оразование, со Мери и Елена - експертки во полето. 
  • Од Калиа Димитрова
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Во фокус: Махса Амини
Смртта на 22-годишната Иранка која беше уапсена во Техеран поради носење несоодветен хиџаб предизвика бројни протести низ Иран.
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, ФЕМ 101
Магијата на Скопје Прајд 2021 низ фотографии
Галерија од Соња Ставрова и Наташа Величковска
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Наследството на отпорот на Југословенката: ископување на политичкото тело на феминистичкото и квир омоќување
Повик за учесници на еднодневен семинар со проф. Јасмина Тумбас на 08 јуни, Скопје
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
100 најдобри филмови од режисерки
Режисерките претставуваат поинаков поглед на адолесценцијата, сиромаштијата и заведувањето, тврди Ана Смит, истражувајќи ги филмовите кои 368 критичари ги оценија како најдобри.
  • Од Лени Фрчкоска
  • ДИЈАЛОЗИ, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Декриминализацијата ќе придонесе кон намалување на насилството врз заедницата на сексуални работници
Ги повикуваме сите кои сакаат да ни се придружат на Маршот на црвените чадори, по повод одбележувањето на 17ти декември, Меѓународниот ден за стоп на насилството врз сексуалните работници.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
На сите ни е потребна „Секс едукација“
„Сексуална едукација“ би им ја препорачала на сите, а пред сè на младите кои преку забава ќе научат повеќе за сексот, а ќе откријат и нешто за сопствената сексуалност.
  • Од Билјана Кочоска Танеска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Дипфејк порно: нова генерација на сексуално насилство
Проблемот со дипфејк технологијата не е што се користи во порнографска смила, проблемот е што тоа се прави на малициозен, сексистички и насилнички начин.
  • Од Калиа Димитрова
  • ФЕМ 101
Приказни од изолацијата
Без конкретна форма, цел и насока, овој колажен текст служи да ни помогне да си ги структурираме мислите и да креираме една скромна меморија на ова време.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Предавање на Лоренцо Бернини „Merde alors! Неофашистичкото татенце маршира кон Брисел“ во МСУ
Предавањето ќе се одржи во во Музејот на современа уметност во Скопје на 11 февруари, со почеток од 19.00 часот.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Фактот што не знаеме доволно за матката ни штети на сите нас
Очајно е потребно да станеме подобри во разговарање за репродукција на искрен и отворен начин. Затоа што ако одбраната на вашата позиција бара да се потпрете на невистини, тогаш можеби треба да се запрашате дали воопшто се работи за одбрана.
  • Од Гала Насева
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
5 серии за гледање за време на изолација
Серии чии дејствија ги осветлуваат присутните општествени проблеми кои предолго беа игнорирани од страна на телевизиската продукција
  • Од Гала Насева
  • ФЕМ 101
Прашање на почит, воспитаност и љубов
Средствата и формите на борба се различни во зависност од општествено-политичкиот контест, но за мене најпредизвикувачки останува да ги „ловам“ меките форми на ненамерно репродуцирање на патријархални вредности и очекувања, често и низ суштински искрени „најдобри намери“.
  • Од Лени Фрчкоска
  • ФЕМ 101
Можна ли е достоинствена дигитална интимност?
Потребно е како нација да научиме како правилно да ја уважуваме интимноста, и како правично да ги казниме злосторниците кои ги загрозуваат жените.
  • Од НИКОЛА ДОНЕВ И РАДОВАН СПИРИДОНОВ
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Они би ги „контролирале младите“, ние би ги воспитале девојчињата да знаат дека можат да блујат оган
Кај нас редовно се појавувават луѓе кои не покажуваат храбост отворено да застанат зад жртвите на криминал, па својата недоволна информираност и конзервативност ја камуфлираат зад жалопојките поради губењето на семејните вредности.
  • Од Лени Фрчкоска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
„Дома“ не е безбедно за сите
Она што е заедничко за жртвите на семејно и родово базирано насилство, е дека излезот од насилните средини најчесто го наоѓаат во своите групи за поддршка кои се надвор од домот.
  • Од Калиа Димитрова
  • ФЕМ 101
Жените во Македонија не сe еднакви сѐ додека не се расчисти „Јавна Соба“
Е токму затоа ќе протестираме на 8 март. Се надевам дека ќе ни се придружите во 15 часот пред МВР.
  • Од Елена Гаговска
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
ЗБОРУВАМЕ НА ТЕМА: ПРОМЕНА
Нашите авторки Анастасија Марковска, Елена Петрова и Благица Димитрова ги споделуваат своите идеи на темата.
  • Од Тимот на Медуза

Момент...

No more pages to load

1 2 … 15 Next »

Категории

ФЕМ 101
КУЛТУРА
МОЕ ТЕЛО
КВИР
ДИЈАЛОЗИ

Корисни линкови

ЗА НАС
КОНТАКТ
БЕСПЛАТНА ПРАВНА ПОМОШ

Copyright © Медуза 2023 | Developed by MASIVA

Scroll to Top
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Facebook-f Instagram