Skip to content
  • За нас
  • Контакт
Menu
  • За нас
  • Контакт
Facebook-f Instagram
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Search
Close
  • ДИЈАЛОЗИ, ФЕМ 101
Со ПичПрич ги нормализираме женските искуства: Интервју со Ана Василева и Румена Бужаровска
Оние жени што ќе се охрабрат да зборуваат за нешто субверзивно и проблематично на сцена со самото нивно појавување веќе прават општествено поместување.

Ако постои една иницијатива која успева да ја научи публиката во Македонија да си купува карти навремено – тоа мора да е ПичПрич. Со повеќе од десетина настани зад нив, креаторките на ПичПрич – Румена Бужаровска и Ана Василева, успееја да изградат традиција на мега-посетени гала вечери на раскажување на женски приказни за чиј интерес расте од година во година. Последниот ПичПрич се случи на 8 март во Кино Милениум, каде 6те гостинки ни раскажуваа приказни на темата Влакна, а додека ја очекуваме официјалната снимка, можете да ѕирнете како изгледаше овој настан преку призмата на Ванчо Џамбаски. Инспирирани од успешниот ПичПрич, со Румена и Ана разговаравме за развојот на оваа иницијатива, идните чекори и очекувања, како и промената до која придонессува ПичПрич кон јавниот диксурс во Македонија.

 

Што претставува ПичПрич за вас како иницијаторки? Колку ви се променети очекувањата од овој настан од почетоците до сега, со оглед на огромниот интерес за ПичПрич од страна на јавноста?

 

Ана: ПичПрич е платформа за промоција на жени од различни области кои се квалитетни, но кои не така често имаат пристап до јавните простори, како и теми типични за женското искуство кои често се доживуваат како тривијални, неважни, срамни т.е. табуа. Започнавме волонтерски, но многу набрзо по започнувањето увидовме дека интересот за овие теми прикажани во ваков формат е доста голем, па настанот стана поексклузивен во техничката реализација и присуството на раскажувачки од странство, но темите по изведбите остануваат еднакво субверзивни и скокотливи.

Румена: Токму така – се покажа дека има потреба од вакви настани во нашата земја, па ПичПрич го проширивме и во други градови. По повеќе од десетина настани колку што сме имале севкупно, очекувањата и кај нас растат, но не само кон раскажувачките, туку и кон публиката. Сега очекувам зрела дебата во однос на искажаните приказни и ставови, бидејќи неретко некои од нив знаат случајно или намерно да допрат до некои болни оштествени прашања. Очекувам и публиката да разбере дека не секогаш приказните ќе бидат успешни или исклучителни. Она што мислам дека е многу битно за ПичПрич е што оние жени што ќе се охрабрат да зборуваат за нешто субверзивно и проблематично на сцена со самото нивно појавување веќе прават општествено поместување. И нивен неуспешен настап за мене е позитивен, оти со тоа го нормализираат чинот на јавно слизнување, на кое жените ретко се осмелуваат.

 

Фотографија: Ванчо Џамбаски

 

Фотографија: Ванчо Џамбаски

 

Кон што најмногу придонесува ПичПрич во нашето општество?

 

Ана и Румена: Кон нормализација на женските искуства преку промоција на жени од сите професионални области и oпштествени милјеа. Се стремиме да промовираме етничка и национална разноликост, да вклучиме раскажувачи со различни сексуални ориентации и да опфатиме приказни на раскажувачи со идентитети кои не припаѓаат на главнотековното. И секако, битна ни е детабуизацијата на женското тело и сексуалност. Преку раскажување на женски приказни во живо, на ваков начин, се стремиме и да го освоиме јавниот простор со кој во најголема мера доминираат мажите.

 

Дали би можеле да издвоите омилен ПичПрич настан и/или приказна од досегашните изданија на ПичПрич?

 

Ана: Веројатно првиот ПичПрич, од 2016, поради тоа што еуфоријата што ја чувствував, како и поради исклучителната Лилјана Дирјан што за жал не е веќе со нас.

Румена: Имам повеќе – но освен последниот, кој го сметам за исклучително успешен поради разноликоста на раскажувачките и нивните приказни, еден од најомилените ми е минатогодишниот ПичПрич на Оревче во Охрид, каде што меѓу другото, Кочо Андоновски настапи гол. Првиот ми е исто меѓу омилените поради настапот на Лилјана Дирјан, а и скатолошката приказна на Јана Јакимовска, а морам да го издвојам и ПичПричот во Битола, каде што првпат ja запознав Софија Ристевска, чиј хумор го уживаше скопската публика за време на овогодинешниот осмомартовски ПичПрич.

 

Оваа година темата на ПичПрич беше влакна. Како ги избирате темите и како се решивте за оваа тема?

 

Ана: Кума на темата Влакна е Јана Јакимовска, која исто така е запомнета нејзините две учества на ПичПрич и чија креативност и исклучителна смисла за хумор често не’ инспирираат.

Темите ги избираме во зависност од локалниот контекст и од оние случувања што се актуелни во дадениот момент. Во Куманово темата беше “Дома нема никој” во контекст на иселувањето и печалбарството со кои се соочува тој град последниве две децении. Секако темите често имаат и алузија на типично женски феномени, како минатогодишната тема на гала вечерта – “Добив”.

Румена: Се обидуваме темите да бидат сугестивни и отворени на повеќе толкувања. Така, темата „Влакна“ неминовно потсетува на телесните влакна и проблемите што си ги имаме со нив како жени, но и нуди и јазични варијанти како „влакно во јајце“, „без влакна на јазик“, и слично. Се стремиме темите да можат да одат во неколку насоки за да им дадеме поголема креативна слобода на раскажувачките, но и самите да бидеме изненадени од правецот во кој ќе отиде одредена тема.

 

Фотографија: Ванчо Џамбаски
ПичПрич започна со настани во Скопје, со локални гости, па се прошири и во други градови низ Македонија, а сега вклучува и регионални гости. Што да очекуваме во иднина од ПичПрич? Дали мислите дека поставивте корени на „традиција“ која ќе продолжи да се развива?

 

Ана: Се трудиме растот да биде спонтан, но истовремено ние да бидеме оние што ги даваат насоките. Планираме да продолжиме со концептот на гала-вечер за 8 Март во Скопје и уште 2 децентрализирани настани во другите градови во Македонија преку годината, а за следната година имаме најава за можно гостување во Германија, па ќе видиме како ќе се развиваат работите.

Румена: Уверена сум дека концептот на вклучување регионални гости е многу силен, па ќе се трудиме да ја задржиме таа традиција. Сите три раскажувачки што досега ги имавме – Асја Бакиќ, Мима Симиќ и Марија Ратковиќ – беа извонредни, но уште поголема придобивка е што со нивното вклучување си обезбедуваме регионална видливост и можност за понатамошно вмрежување.

 

Оваа година на 8 март на социјалните можевме да прочитаме многу спротиставени ставови во однос на тоа што претставува феминизмот, што значи 8 март за жените денес и како треба (или не треба)  да се „прославува“ овој ден. Каде ја гледате иницијативата ПичПрич во овие различни наративи? Која е целта на ПичПрич во контекст на 8 март?

 

Румена и Ана: Осмомартовскиот ПичПрич од тој аспект има повеќе цели, меѓу кои се да придонесе кон дебатата во односот на женските права, но и кон тоа да даде понуда во однос на феминистички настани во градот. ПичПрич треба да биде само еден од повеќето настани и повеќето различни начини на одбележување на овој ден. Оваа година се чини дека на социјалните мрежи имаше повеќе дебати од обично, што е очекувано кога ќе се земе предвид какви поместувања се случуваат во однос на феминистичките прашања во пост-#МeToo времето. Така што во принцип, дебатите се за поздравување бидејќи се гледа развивање на свест во однос ваквите прашања, што е една од целите на ПичПрич.

 

 

Фотографија: Ванчо Џамбаски

 

Фотографија: Ванчо Џамбаски

 

Фотографија: Ванчо Џамбаски

 

Фотографија: Ванчо Џамбаски

 

Фотографија: Ванчо Џамбаски

 

Фотографија: Ванчо Џамбаски

 

Фотографија: Ванчо Џамбаски

 

Фотографија: Ванчо Џамбаски

 

Фотографија: Ванчо Џамбаски

 

Фотографија: Ванчо Џамбаски

 

Фотографија: Ванчо Џамбаски

 

Фотографија: Ванчо Џамбаски

 

Фотографија: Ванчо Џамбаски

 

Фотографија: Ванчо Џамбаски
НАПИШАНО ОД:
  • Калиа Димитрова
  • March 12, 2019
  • ДИЈАЛОЗИ, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Борба против менструалната сиромаштија и стигма: Интервју со Period. The Menstrual Movement Skopje
Едукацијата е клучна и за оние кои менструираат и оние кои не менструираат. Самиот тој процес на сегрегација најчесто при едуцирање на овие теми, остава голем непополнет простор со информации кај оние кои не менструираат и дополнително ја стигматизира менструацијата.
  • Од Благица Димитрова
  • МОЕ ТЕЛО, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
НЕ треба да значи НЕ! – „Нетипичните“ жртви на силување во Македонија не можат да го пријават и да го докажат делото
Кривично дело силување според Кривичниот законик во Македонија е само доколку е употребена физичка сила и закана врз жртвата од страна на сторителот и даден видлив отпор од страна на жртвата. Случаите во кои отсуствуваат овие два елемента, а сепак се работи за силување, се невидливи и непризнаени од нашите институции.
  • Од Марта Стевковска
  • ФЕМ 101
Дали за Доналд Трамп конечно заврши шоуто?
Знаеме дека Трамп ќе се обиде да стори сé за да остане на власт, да ја избегне таа крајна катастрофа во животот - да стане „губитник“
  • Од Гала Насева
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Репродуктивните робови на Америка
Игнорирајте ја религиозната реторика и моралниот став за абортусот. Оваа дебата не е за светоста на животот. Станува збор за корпоративни капиталисти кои очајно имаат потреба од повеќе тела и имаат намера да ги принудат жените да ги произведуваат.
  • Од Лени Фрчкоска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
„Тие се бомби“: Машкиот поглед и борбата против родово базираното насилство
Хероините во центарот на приказната како да се таму само за да им се случуваат непријатни нешта, по што се турнати на маргините на филмското дејство, без многу анализа на нивните страдања.
  • Од Јована Ѓорѓиовска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Не паничи! 
Ода за 30тите, ранливоста и борбата за менталното здравје.
  • Од Калиа Димитрова
  • ФЕМ 101
Причините зад криминалното однесување на жените наспроти апсурдите во застарените македонски учебници
Реалниот живот покажува дека во голема мера кривичните дела на жените се поврзани токму со домот каде се случува насилство, постојат традиционални очекувања од жената и/или виктимизација.
  • Од вон. проф. д-р Ангелина Станојоска
  • КВИР, ФЕМ 101
Зошто Скопје Прајд?
Затоа што никој не е слободен, додека сите не се ослободат.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Неуспешната родова транзиција во Кожата во која живеам на Педро Алмодовар (La piel que habito, Pedro Almodóvar)
Ако ја боли, ќе си трпи.
  • Од Анастасија Марковска
  • КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Кој ги носи панталоните (дома)?
Како жените се избориле за правото да носат панталони.
  • Од Тимот на Медуза
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Отпорот е клуч – феминизам и борбата за климатска правда
Без разлика кои системи на доминација се присутни во нашето општество, последиците влијаат на сите нас
  • Од Ана Аврамовска
  • КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Не чепкај традиции!
Има една екстремно шовинистичка традиција за која ретко може да се најде нешто пишано, или помош за како да се справиме со истата - традицијата на повојница/мекици по пристигнување на новороденчето.
  • Од Андреа Угриновска
  • ДИЈАЛОЗИ, КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО
Цели генерации девојки пораснаа заедно со ППЖ: Интервју со Тиииит!Инк
Евоцирање на спомени од Прво па женско 2019
  • Од Калиа Димитрова
  • КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Принтот не е мртов
Потрага по еден професионален идентитет.
  • Од Принтот не е мртов
  • КВИР, ФЕМ 101
Лудиот астронаут со родово-квир пресврт
Квир телото како место на можности и отпор во расказот „Да и Гомора“ на Семјуел Делејни
  • Од Душица Лазова
  • ДИЈАЛОЗИ, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Хана Комар: Револуцијата има женско лице
Разговор со беларуската поетеса, преведувачка и активистка Хана Комар.
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Митот за геј изобилството: како ТВ индустријата продава современа квир елита
Дали поголемиот диверзитет и вклучувањето на квир ликови во новите верзии на „Озборувачка“ и продолжението на „Сексот и градот“ се знак за напредок или пропаганда за (не)постоењето на современа квир елита?
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Сребрениот бран
Да се изразуваме како што се чувствуваме е слобода која најчесто одбираме да не ја прифатиме
  • Од Ана Илиева Лара Тасковска Надеж Кристела Нсингоулоу Николоска Емилија Кузмановска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
„Јавна соба е бедна група и слично“: Или како да ги обесхрабриш жртвите да пријават насилство
Да, секако феминистките мислат дека јавна соба е бедна група, но исто така знаат дека е криминална група, а тоа е многу, многу поважно. Крајно време е и институциите да се качат на овој воз и да престанат да им даваат ветер во грб на насилниците.
  • Од Калиа Димитрова
  • ФЕМ 101
Повик за програма за истражувачки есеи
Доколку се залагаш за родова еднаквост, имаш пасија и искуство со пишување и ти треба простор за раст и пласирање на своите идеи, ова е повикот за тебе.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Невидливиот хорор на семејното насилство во филмот Невидливиот човек
Додека хоророт како жанр доживува обнова, ова е солиден обид да се постави нова динамика помеѓу овој жанр и женскиот лик, после долга историја исполнета со еднодимензионални ликови и експлоатација на женските искуства.
  • Од Елена Петрова
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Не, нема да се предомислам
Митот за неопходноста од мајчинството е традиционален концепт кој ја ограничува женската слобода.
  • Од Нина Раповска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Митот за (не)дисциплираните девојки
„Таа беше најдисциплинираната, најпочитуваната, најсредената - совршена девојка, толку совршена што може да те извади од кожа. Накаде се стремеше таа? Ја следев. Таа можеше да ги среди дури и полиците на празнината“.
  • Од Кристина Атанасова
  • КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Не мора да сме среќни за празниците
Настранување од божиќниот идеал во филмската нарација на Carol
  • Од Душица Лазова
Илустрација на Arsh Raziuddin. Извор: Getty
  • КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
„Откупување на себеси“: Осврт кон „Моето тело“ на Емили Ратајковски
Самосвесното проучување на експлоатацијата на женските тела на Ратајковски пропушта соодветно да ја истражи креираната и дотерана слика за себе
  • Од Тимот на Медуза
Игор Тошевски, Совршен баланс, 2000
  • КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Цвеќе на злото: дискурзивна рамка на квир дискриминацијата
Вовед во публикацијата „Стандарди на Советот на Европа за заштита и спречување на дискриминација врз основа на сексуална ориентација и родов идентитет“.
  • Од Вики Младенова
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Аптеки, гинеколози и контрацептиви
Кога решив да го пишувам написов, почнав да барам информации на македонски за контрацептиви и сфатив дека постојат многу малку.
  • Од Елена Гаговска
  • ФЕМ 101
Женското лице на еколошката свест
Движењето за заштита на животната средина со децении, ако не и векови, било предводено и поддржувано од страна на жени.
  • Од Ангелина Цветковска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Женскиот поглед во визуелната уметност: Во комуникација со делото
Погледот отсекогаш бил, и е, политички.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
„Имав абортус“
Црната дупка во женскиот и јавниот дискурс
  • Од Душица Лазова
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Историскиот миг на кој Милена Радуловиќ му даде лице
Од моментот кога Милена Радуловиќ одлучи да проговори и да го пријави насилникот за сексуално насилство, веќе ништо не е исто.
  • Од Лени Фрчкоска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Mитот за убавите заспани девојки
Нараторката донесува одлука да преспие една година од својот живот со помош на седативи и антидепресиви. Таа го замислува овој проект како една хибернација, одмор од секојдневните анксиозности и случувања.
  • Од Кристина Атанасова
  • МОЕ ТЕЛО, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Зошто идејата за „родoт“ предизвикува бурни реакции ширум светот?
Сè повеќе, авторитарни личности го споредуваат „родот“ со „комунизам“ и „тоталитаризам“.
  • Од Лени Фрчкоска
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Сиромаштијата има женско лице
Галерија од вчерашниот Марш за женски права.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Можна ли е достоинствена дигитална интимност?
Потребно е како нација да научиме како правилно да ја уважуваме интимноста, и како правично да ги казниме злосторниците кои ги загрозуваат жените.
  • Од НИКОЛА ДОНЕВ И РАДОВАН СПИРИДОНОВ

Момент...

No more pages to load

1 2 … 15 Next »

Категории

ФЕМ 101
КУЛТУРА
МОЕ ТЕЛО
КВИР
ДИЈАЛОЗИ

Корисни линкови

ЗА НАС
КОНТАКТ
БЕСПЛАТНА ПРАВНА ПОМОШ

Copyright © Медуза 2023 | Developed by MASIVA

Scroll to Top
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Facebook-f Instagram