Skip to content
  • За нас
  • Контакт
Menu
  • За нас
  • Контакт
Facebook-f Instagram
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Search
Close
  • ФЕМ 101
Сопствена (универзитетска) соба
Зошто сè уште постои потреба од женски колеџи?

Во 2004 година, женскиот колеџ Randolph-Macon Woman’s College во Линчбург, Вирџинија ме избра за студии како дел од програма за стипендирање. Фактот дека тоа беше женски колеџ на некој начин не ме изненади. Случајно, со текот на годините, во моите средношколски и факултетски години, се опкружував со доминантно женско друштво. Во мојот клас во средно имаше само тројца машки, пеев во женски хор, на јога бевме само женски и студирав Англиски јазик и книжевност, каде што бројот на студенти беше значително помал од бројот на студентки.

На колеџот студирав изведувачки уметности, предмети како глума, историја на танц, историја на театар и сценски дизајн. Во склоп на самиот кампус имаше театар и фактот што сите улоги ги глумеа жени беше како некој паралелен универзум на времето на Шекспир кога сите улоги ги глумеле мажи.

Колеџот беше сместен во шармантното мало гратче Линчбург, во Вирџинија, основан во 1891 година. Во него студираа околу 700 студентки, а една од алумните е писателката Перл Бак. Бидејќи повеќето од моите другарки имаа под 21 година, а и немавме коли, најчесто ги посетувавме настаните организирани на самиот колеџ.

Едни од првите настани на кои присуствував беше Take Back the Night. Тоа беа серија на настани за борба против сексуално насилство во интимните врски. За 20-годишна девојка како мене беше многу ослободувачки да се отворат овие теми во безбеден, доминантно женски простор, кој не е таков само за еден ден, туку постојано.

Следната серија настани кои ми оставија белег беше Gay Awareness Week. Искуството на гледање на филмот Brokeback Mountain беше магично, бидејќи се случуваше во простор каде девојките се чувствуваа слободно да ја искажат својата љубов кон друга девојка. Во тоа време во Македонија, за жал, немаше многу настани каде што можеше да се искуси таков вид на слобода.

Земав учество и во минимаскенбал каде требаше да се облечеме како нашиот омилен ЛГБТ+ лик од историјата. Јас се маскирав во Оскар Вајлд што беше еден мој начин да му ја вратам славата под сценските светла на овој харизматичен писател, кој толку уживал во неа, а сепак бил во затвор и комплетно се повлекол од лондонското општество откако го осудиле за хомосексуалност во 1895 годинa.

Имавме можност и да присуствуваме на мини саем како и презентација на сексуални помагала. Се чувствував многу привилегирано што бев во колеџ каде толку отворено се зборуваше за женската сексуалност и во ниеден момент не се третираше како табу-тема, туку како многу природен дел од нашето постоење, често претставени на хумористичен начин. На пример на опаковката на кондоми кои светат во темница пишуваше: Внимание, предметите кои светат во темница можат да изгледаат поголеми од она што навистина се.

Имавме дури, и аукција на мажи, каде можевме да „купиме“ студент од соседниот машки колеџ на еден ден, кој би ни ги вршел обврските кои се гледани како типично женски: миење садови, перење облека, пеглање и слично, а средствата кои беа собрани беа за добротворни цели.
Со нескриена тага морам да констатирам дека мојот женски колеџ од 2007 година е мешан од поради финансиски причини. Многу луѓе со кои имам зборувано на оваа тема се прашуваат дали сè уште постои потреба за женски колеџи.

Според истражување од 2014 година, на професорката Линда Сакс од UCLA, каде што споредува различни видови колеџи, се дошло до сознанието дека денес женските колеџи имаат најголем број на студентки кои се прва генерација која посетува високо образование во семејството, најголем процент на Афро-Американски студентки и втори по бројот на Латино студентки. Женските колеџи не само што учествуваат во голема мера во овој напор на инклузивност, туку и се во предност по ова прашање во споредба со мешаните колеџи. Дополнително, 20% од жените во Конгресот се дипломирани од женски колеџи, како и 33% од жените во бордовите на компаниите на листата Fortune 1000.

Борбата што моментално се води на женските колеџи не е само од финансиска природа. Друго прашање што повторно ја актуелизира потребата за постоењето на ваквите институции е прашањето за вклучувањето на трансродови лица. 23 женски колеџи од вкупно 46 имаат формални правила кои дозволуваат трансродови лица кои се идентификуваат како женски да посетуваат настава и тенденцијата е овој број да се зголемува со текот на годините. На овој начин голем број од женските колеџи остануваат на првите линии на фронтот за борбата за еднакви права, не само на цис-жените, туку и за други маргинализираните заедници.

Горда сум што имав прилика да го посведочам сето тоа, како и да бидам дел од еден толку безбеден и инспиративен простор. Тоа прекрасно чувство на „заштитен меур“ ме следи и понатаму и често имам потреба да го пресоздадам, дали за себе или за да го пренесам чувството на некој друг.

Искуството во Randolph-Macon Woman’s College целосно го смени мојот идентитет. Тоа што бев во друштво на толку многу храбри и отворени жени ме инспирира и јас да создавам „универзитети на храброст“. Посведочив луѓе кои со самото свое присуство создаваа простори на отвореност, слобода и еднакви можности за сите, креирајќи феминистичка и егалитарна средина во која уживав.

Поради сите овие причини, според мене, постоењето на овие институции е потребно и валидно, без разлика колку и да личат како застарени модели на образование.

 

 

 

 

 

 

Текстот е напишан како дел од Школата за феминизам Фем 101.2, која оваа година беше организирана во соработка со Тиииит!Инк, а поддржана од Фондацијата Квина тил Квина и – Фрида – Фондацијата за млади феминистки. 

НАПИШАНО ОД:
  • Милена Сливоска
  • September 27, 2022
  • ФЕМ 101
Променливо облачно
Легендата вели, здружено, нашите бели дробови можат да создадат ветер.
  • Од Калиа Димитрова
  • ФЕМ 101
Од историјата на женското движење: циклуси на изгубено-најдено
Критички предлог [анти-приказ] Susan Faludi, Backlash (New York: Crown, 1991), 552
  • Од Ивана Хаџиевска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Самовили: танц низ опресијата и слободата
За еманципаторниот потенцијал на самовилите.
  • Од Лени Фрчкоска
  • КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Принтот не е мртов
Потрага по еден професионален идентитет.
  • Од Принтот не е мртов
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Митот за (не)дисциплираните девојки
„Таа беше најдисциплинираната, најпочитуваната, најсредената - совршена девојка, толку совршена што може да те извади од кожа. Накаде се стремеше таа? Ја следев. Таа можеше да ги среди дури и полиците на празнината“.
  • Од Кристина Атанасова
  • КВИР, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Зад секој хомофобичен и трансфобичен напад постои човекова приказна – Oва е мојата
Важно е жртвите на насилство да зборуваат и да пишуваат за своите искуства, доколку се чувствуваат спремни да го напраат тоа, но важно е и нивните пријатели и поддржувачи да им помогнат во процесот на опоравување.
  • Од Марко и Елена
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Жени жртви или жени злосторници­?
Случајот на Пале Илкоска.
  • Од Тамара Славеска Апостоловски
  • ФЕМ 101
Проблемот кој нема име
Извадоци од поглавјето од книгата Женската Мистика (The Feminine Mystique, 1963), Бети Фридан
  • Од Гала Насева
  • КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Родово и телесно пречитување на практиките на „пумпање“ и „цицање“
Кон танцовиот перформанс „Ми треба ново тело“ на Викторија Илиоска.
  • Од Душица Лазова
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Фирма / Жена во просторот (извадок)
Жени во текст е темата на првиот Меѓународен ПичПрич што ќе се одржи во четврток, 29 април
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, ФЕМ 101
Скопје Прајд – Една година подоцна
Какво беше искуството и што е следно?
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Безбојниот јазик во Бојата на пурпурот
„На читателот не му должиме ништо, односно ништо повеќе од она што стои во текстот.“
  • Од Благица Димитрова
  • ФЕМ 101
Заборавена историја на сексуалнoто насилство во Втората светска војна
Дури и во Германија, но сепак почесто во поконзервативните словенски земји, силувањата биле сокриени со превез на тишина и на жртвите не им била пружена помош.
  • Од Лени Фрчкоска
  • ФЕМ 101
Ментален товар
Менталниот товар е продукт на вообичаеното организирање на едно просечно домаќинство во кое еден од партнерите, обично жената, има улога на „микро-менаџер“.
  • Од Мартина Стојковска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Дипфејк порно: нова генерација на сексуално насилство
Проблемот со дипфејк технологијата не е што се користи во порнографска смила, проблемот е што тоа се прави на малициозен, сексистички и насилнички начин.
  • Од Калиа Димитрова
  • МОЕ ТЕЛО, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Митот за мајчинскиот инстинкт
Родителскиот мозок е нешто што се развива како резултат на искуството - и секој може да го развие.
  • Од Лени Фрчкоска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Во фокус: Христина Иваноска
Овој петок, погледнете ја изложбата на уметницата Христина Иваноска, насловена „Документот кој недостига“, како дел од настанот Архиви на невидливите: „Македонка - Орган на АФЖ“ (1944-1952): историски искуства и културна меморија.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Човечноста и отпорот на Тони Морисон
Лесна ли ќе и биде земјата на Тони Морисон, тешката земја на овој свет повторно втурнат во стапицата на омразата?! - запрашува Ивор Мицковски во новиот текст за Дојче Веле.
  • Од Ивор Мицковски
  • ДИЈАЛОЗИ, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Личностите пред мојот објектив ме запознаваат со сама себе: Интервју со Лилика Стрезоска
Приказна за портретната фотографија, селењето од Скопје во Берлин, изолацијата и пријателството.
  • Од Калиа Димитрова
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Активистки ги прикажаа пораките од „Јавна соба“
Нема да престанеме да го бараме она што ни следува како граѓанки на оваа држава, а тоа е правото да бидеме заштитени од сексуални насилници.
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Настраното заедничко: Политики на пријателство, љубов и афекти
Деветтиот по ред Викенд на гордоста Скопје ќе се одржи во периодот од 2-9 јуни, во Музејот на современа уметност, КСП ЈАДРО и кафе барот Шортбас.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Жените знаат многу нешта: Извадок од есеј на Меридел ле Сиер
Извадок од есејот „Минеаполис“ на Меридел ле Сиер во превод од англиски на Дамјана Видическа
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, ФЕМ 101
Скопје Прајд: Ослободувањето на квир заедницата значи ослободување на целото општество
Неколку дена во годината многу од нас можат да бидат најавтентичните верзии од себе си, но наскоро треба да се вратат кај нивните семејства и заедници каде што никој не знае за клучен дел од нивните животи. Е затоа ни треба Скопје Прајд.
  • Од Елена Гаговска
  • КВИР, ФЕМ 101
Улогата на „крвните сестри“ лезбејки во борбата против СИДА во 80-тите
За лезбејките кои храбро се обединиле за да им помогнат на геј мажите заболени од СИДА и им се спротивставиле на стигмата и неправдите врз квир заедницата.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Суровата реалност на „Слугинка“ – серија која непоколебливо го насочува објективот кон сиромашните жени
Во с’ржта на „Слугинка“, лежат циклусите на злоупотреба кои ги одржуваат луѓето—особено жените—во сиромаштија.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Зошто не можам да престанам да размислувам на жените без деца?
Пред да добијам деца, никогаш не размислував за жените кои избрале да не станат мајки. Сега постојано размислувам за нив и ги забележувам насекаде. Имаат нешто што јас го барам, прозорец кон животниот пат што јас не сум го избрала.
  • Од Лени Фрчкоска
  • МОЕ ТЕЛО, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Системот (не) функционира: Зошто Македонките повеќе се охрабруваат да пријават семејно насилство откако ќе се преселат во странство?
Родово базираното насилство го поткопува здравјето, достоинството, безбедноста и автономијата на своите жртви, но сепак останува обвиткано во култура на тишина.
  • Од Александра Спасеска
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Во фокус: Вера Ацева – Доста
Една од политички најистакнатите личности во периодот од Втората светска војна, сѐ до нејзината активна вклученост во политичкиот живот на земјата по ослободувањето.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
(Не)безбедни простори
Безбедносните техники се толку длабоко навлезени во женското искусто на градот, што доколку некој ме праша дали ми е страв да се шетам сама навечер, би кажала не. Но тоа не би била вистината.
  • Од Калиа Димитрова
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Дипфејк порно: нова генерација на сексуално насилство
Проблемот со дипфејк технологијата не е што се користи во порнографска смила, проблемот е што тоа се прави на малициозен, сексистички и насилнички начин.
  • Од Калиа Димитрова
  • ДИЈАЛОЗИ, ФЕМ 101
Со ПичПрич ги нормализираме женските искуства: Интервју со Ана Василева и Румена Бужаровска
Оние жени што ќе се охрабрат да зборуваат за нешто субверзивно и проблематично на сцена со самото нивно појавување веќе прават општествено поместување.
  • Од Калиа Димитрова
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Ќе преживеат ли жените овде? (говори и фотографии)
Марш за женски права 2023
  • Од Тимот на Медуза
  • ДИЈАЛОЗИ, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Низ уметничките соработки ги преобликуваме начините на тоа како (можеме да) живееме заедно
Интервју со кореографката и изведувачка Викторија Илиоска по повод премиерата на нејзиниот нов танцов перформанс „Ми треба ново тело“
  • Од Тимот на Медуза
  • ДИЈАЛОЗИ, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Еден „клик“ може да уништи цел живот: Интервју со Дина Дума
Имав ретка шанса да поразговарам со околу 100 девојки на кастингот кои беа отворени да ги споделат нивните приказни на оваа тема.
  • Од Тимот на Медуза
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Жртвите се множат, додека институциите тивко потфрлаат
ЗАЕДНИЧКА ИЗЈАВА НА ЖЕНИ-АКТИВИСТКИ ЗА ЧОВЕКОВИ ПРАВА ОД БАЛКАНСКИОТ РЕГИОН ЗА РОДОВО-ЗАСНОВАНОТО НАСИЛСТВО НА ИНТЕРНЕТ
  • Од Тимот на Медуза

Момент...

No more pages to load

1 2 … 15 Next »

Категории

ФЕМ 101
КУЛТУРА
МОЕ ТЕЛО
КВИР
ДИЈАЛОЗИ

Корисни линкови

ЗА НАС
КОНТАКТ
БЕСПЛАТНА ПРАВНА ПОМОШ

Copyright © Медуза 2023 | Developed by MASIVA

Scroll to Top
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Facebook-f Instagram