Skip to content
  • За нас
  • Контакт
Menu
  • За нас
  • Контакт
Facebook-f Instagram
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Search
Close
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Трчаш како девојче: Гравитација
Бројот на варијации на формата на женските гради е веројатно соодветен на бројот на жени во светот или ко што би рекла една моја драга личност “сто жена, двеста сиса”

Тие се големи, мали, сплескани, виснати, цврсти, испрчени, топчести, конусни, несиметрични, меки. Тие се тресат, месат, возбудуваат, нишаат, потат, отскокнуваат, тежат, притискаат, чешаат, болат. Ги нарекуваат цицки, дојки, топки, лубеници, дињи, крушки, боски, лимончиња. Бројот на варијации на формата на женските гради е веројатно соодветен на бројот на жени во светот или ко што би рекла една моја драга личност “сто жена, двеста сиса”. И не само што не постојат две жени со идентичен пар гради, туку и градите на една иста жена не се идентични. Различните форми на гради различно го доживуваат светот. Ова можеби звучи како градите да егзистираат надвор од телото кое што ги носи, што и не е многу далеку од вистината. Градниот кош (и овде не зборувам за срцето) во патријархалното општеството (донекаде) го одредува и неговиот односот кон жените.

Градите имаат идентитетско значење за жените. Тие најверојатно претставуваат највидливиот и најчесто употребуваниот индикатор за степенот на женственост на една личност. Преку градите многу често се прави проценка за припадноста на една личност на одреден пол и/или род, што од моето искуство е една од најчесто применуваните техники за категоризација, на пример, на девојки со кратка коса. Притоа најчесто се заборава дека не сите жени имаат гради, ниту пак дека сите кои имаат гради се жени.

Првите чувства на срам поврзани со изгледот на телото се јавуваат и со првите знаци на промена на градите. Градите се подложни на промени во различни периоди од животот, како на пример, пубертет, бременост, доење, старост, болест. Некои од тие промени можат да бидат драстични, но без разлика дали станува збор за промени во големината, формата, содржината и слично, срамот е присутен во најголем дел од нивното постоење. Срам дека воопшто ги имаме или немаме, дека се гледаат или не се гледаат, дека се премали или преголеми. Меѓутоа какви и да се, едно нешто е сигурно: срамот отсекогаш бил поврзан со нивната сексуализација.

 

 

 

За сексуализацијата на градите сведочат и најразлични традиционални пракси поврзани со женските гради, како на пример “breast ironing” (пеглање на градите), применувана во Африка, која се состои од масирање на градите на девојчињата во пубертет, најчесто со загреани камења. Оваа пракса потекнува од мајките кои сакале да ги заштитат своите ќерки од прерана сексуална активност, силување и присилен брак. И покрај сериозноста на последиците од примената на оваа практика, како што се изгореници, инфекции, оштетување на млечните жлезди, психичка траума, па дури и рак, во последниве години истата бележи пораст кај африканската дијаспора која живее во Обединетото Кралство.

Градите, а особено брадавиците, се сивата зона помеѓу мајчинството и сексуалноста. Дихотомијата мајчинство и сексуалност всушност ја означува дихотомијата на добро/лошо и чисто/нечисто кои соодветно се отсликуваат на репресија на самото тело.[1]Зачудувачки број луѓе сметаат дека жените не треба да ги дојат своите деца пред други луѓе, на јавни места, непокриени, итн. Градите за многумина се непристојни дури и кога ја вршат оваа „општествено прифатлива улога“. Сексуализацијата на доењето го сведува мајчинството на сексуалната желба на оној кој го сведочи самиот чин. Самото постоење на оваа контроверзност во врска со доењето само ја потврдува сексуалната објектификација на женското тело во секојдневието.  

Промената на изгледот на телото преку спортувањето неретко со себе го носи и можниот ризик од “непосакувана” промена на изгледот на градите. Градите на спортистките честопати се помали, помускулести, некогаш и непостоечки. Ако ги погледнете градите на атлетичарките, гимнастичарките, спортистките кои имаат поголема мускулна маса, сигурно ќе забележите несоодветност на идеалот за женственост. Голем дел од спортистките се свесни за оваа своја “маана”, поради која стануваат предмет на подбив и исмејување. Затоа и често некои од нив, како на пример бодибилдерките, ставаат импланти, бидејќи за сметка на зголемената мускулна маса им се намалува големината на градите. Мускулите се непријател на женственоста, па оттука и самиот спорт.

Според Ајрис Јанг женските градите се конструираат низ призмата на машкиот поглед во рамки на фалоцентричната култура во која “најдобрите” гради се токму како фалусот – цврсти и исправени.[2] Тенденцијата да се нормализира овој изглед и форма на градите како просечен, е идеал кој во суштина го поседуваат само мал број жени на планетава, а со тоа го осудува мнозинството на незадоволство и прибегнување кон себеказнувачки практики за дисциплинирање на градите. Бидејќи градите кои се слободни ја покажуваат својата флуидност и подложност на промена на формата, со што се одалечуваат од идеалот на женственост, имаме цела лепеза на дисциплинирачки практики чија цел е да ги воспитаат градите.

Најраспространета и општоприфатена практика е градникот. Градникот е оној кој, од една страна ги нормализира градите, затскривајќи ги нивните маани и ги приближува до совршениот изглед, а од друга ги крие од погледите кои многу лесно можат да ги интерпретираат како сексуална провокација. Таканареченото “bra-burning” движење ја популаризира симболиката на градникот во ослободувањето на жените преку протестот на неколку американски феминистки во 1968 година против одржувањето на изборот на Мис Америка. Робин Морган, една од организаторките на протестот, раскажува за постоењето на идејата за симболично отстранување на нешто што ги угнетува жените, при што градникот, кој подоцна многу спонтано бил соблечен и запален, сѐ уште претставува симболика за ослободувањето на градите односно жените од неудобноста и стегите на општествените очекувања.

 

 

 

Во спортот, градникот се наоѓа во првите борбени линии со најголемиот непријател на женските гради: гравитацијата. Веројатно ако треба да изберам еден дел од телото на човекот преку кој најпластично би се демонстрирало постоењето и ефектите на гравитацијата, тоа дефинитивно би биле градите. Што поголеми, тоа подобра и поубедлива демонстрација. Кога е гравитацијата во прашање, не е ни важно дали трчаме, пливаме или само лежиме, таа е сеприсутна. Во различни спортови борбата се сведува на постојана трка со гравитацијата, во помала или поголема мера. Колку се поголеми градите, толку борбата може да биде покомплицирана, особено кај спортовите кои вклучуваат кардио движења како трчање. Ефектите можат да бидат различни, од некоординирано движење, непријатност, до болка Тука спортските градниците даваат сѐ од себе да ги акумулираат нејзините ефекти, да го направат движењето полесно и попријатно, но ретко кога успеваат да нѐ натераат да заборавиме на нејзиното постоење. Според едно истражување една од причините што ги предомислува жените да се бават со спорт се токму градите, поточно срамот од прекумерното движење кое го вклучува спортувањето како и неможноста да најдат соодветен спортски градник.

Меѓутоа, дури и во кафезот на градникот градите ја менуваат својата форма, подложни се на потскокнување дури и кога движењата се минимални, наоѓаат начини да го демонстрираат своето присуство независно дали ние го сакаме тоа или не. Многу поагресивна техника на дисциплина е естетската хирургија, која според мене дополнително придонесува градите да личат на предмети. Примената на естетската хирургија е можност за зголемување и/или одржување на женственоста, која се заснова на несигурност и тежнеењето кон однапред поставени невозможни стандарди на убавина. И покрај сите можни ризици од ваков вид на зафати (синдром на токсичен шок, паднат имунитет, отежнато откривање на карцином, итн.) значително голем број на жени се решаваат на операција, многу полесно отколку што би се решиле за операција од која им зависи здравјето, како на пример мастектомија. Наоми Волф го поврзува одложувањето на правење мамограм токму со стравот од можната потребата за извршување мастектомија, по која жените го доживуваат своето тело како дефектно, а себе си како “половични жени”.[3]

Генералниот впечаток од она што нам, како публика ни е дозволено да го видиме, е дека најголем дел од жените имаат цврсти, тркалезни, симетрични гради чие движење е предвидливо и во рамки на посакуваното. Ова пак влијае на останатите кои не се поистоветуваат со нив да не се задоволни со сопствените, да се срамат, да се кријат и да наоѓаат начини како да се доближат до совршениот изглед. Најголем дел од жените немаат совршени гради. Градите кои нам ни се пласираат, градите кои се во медиумите, порно филмовите, кои се видливи, кои не се срамат, се само оние кои ги потврдуваат насилно поставените норми.

И покрај тоа што навидум не се некој неопходен елемент во спортувањето, како што се на пример нозете во трчањето или рацете во играњето тенис, улогата на градите во спортувањето ги испреплетува физичките бариери со предрасудите. Во борбата со неудобноста и страдањето што ги носи самата физичка активност, дополнително се плашиме дека спортот дека ќе ни ја одземе женственоста и дека одреден дел од телото ќе нѐ посрамоти со своите непредвидливи движења во борбата со гравитацијата. Сѐ додека гледаме на спортот како нешто што може да ни предизвика срам и несигурност, никогаш нема да бидеме подготвени да дадеме сѐ од себе во физичката борба на сопственото тело.

 

 

 

 

 

 

[1] Young, I. M. (2005) On Female Body Experience: “Throwing Like a Girl” and Other Essays. Oxford University Press.

[2] Ibid.

[3] Wolf, N. (2002). The Beauty Myth. New York: Harper Collins Publishers.

 

НАПИШАНО ОД:
  • Бојана Јовановска
  • February 24, 2020
  • КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
„Will you tell them?” Промоција на книга и изложба на Јован Јосифовски
Изложбата е составена од творби и книга кои се продукт на повеќемесечно истражување и работа на авторот во соработка со PrivatePrint студиото.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Цртички за ПМС 1
ПМС е едно од најчестите одмолчани женски искуства, кои се зафрлени на маргините на интимното.
  • Од Ана Блажева
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Правда за градите
Не можам да тврдам, но верувам дека речиси секоја жена почувствувала некој вид непријатност поврзана со своите гради. Непосакувани погледи и коментари од средината, изнудени допири уште од основно школо што никогаш не биле санкционирани или ред несигурности поврзани со нивната големина, форма и облик, приказни постојат колку и гради на светот.
  • Од Калиа Димитрова
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Луњата
Хаосот е нештото од кое треба најмногу да стравуваме, но во последно време верувам дека е нештото што најмногу го сакаме.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
„Димензии на бајките – мрак и светлина” од Лени Фрчкоска
Книгата „Димензии на бајките – мрак и светлина” од Лени Фрчкоска деновиве излезе од печат во издание на издавачката куќа Авант прес од Скопје.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Чекајќи го ветрот
На исклучително добра книга за деца се наидува прилично ретко.
  • Од Лени Фрчкоска
  • ДИЈАЛОЗИ, ФЕМ 101
Солидарноста е клучна за професионалниот развој: Интервју со тимот на Стела – првата женска менторска мрежа во Македонија
Женската менторска мрежа на Стела не е само група жени кои се таму за да обезбедат професионална поддршка за образование и кариера, туку и мрежа за поддршка за надминување на секојдневните општествени и приватни пречки и притисоци со кои се соочуваат жените во Македонија.
  • Од Калиа Димитрова
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Што се случува со жените во отсуство на медиумски тропи?
Дали отсуството или отфрлањето на тропите служи само за да воведе нова? Кои сме ние без оковите на нашиот угнетувач?
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
За „природата“ на еден политички спор: хетеронормативност, трансродовост и загрозување на правата на жените (Прв дел)
Постојат цел океан на прашања поврзани со родовата трансформација и огромните глобални социјални промени во кои учествуваме и сме сведоци. Каде води сето ова?
  • Од Лени Фрчкоска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Улицата на мачките
Трчаме боси по улица. Не ми се веруе дека дозволив да ме наговори на ова. Жешкиот асфалт ми ја гризе кожата, стапалата ми се смалуваат. Се одвојувам од него и се обидувам да го престигнам.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
5 причини зошто треба да се гледа серијата Mrs. America
„Поборниците за женското ослободување сакаат да создадат полово-неутрален, феминстичко-тоталитарен кошмар.“
  • Од Калиа Димитрова
  • КВИР, ФЕМ 101
Зошто Скопје Прајд?
Затоа што никој не е слободен, додека сите не се ослободат.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Коронавирусот открива колку мачо стереотипите се вкоренети во општеството
Владата на Велика Британија и скоро сите машки „воени кабинети“, му прогласија „војна“ на коронавирусот. Ова е проблематична аналогија затоа што она што е главно потребно за справување со COVID-19 е грижа, социјална солидарност и поддршка на заедницата - не борбата и насилството.
  • Од Лени Фрчкоска
  • ФЕМ 101
Биди Безбедна
Треба да се стремиме кон системско адресирање на изворот на родово базирано насилство во едно општество, но, во меѓувреме, додека тоа се постигне, треба да ги користиме сите механизми за спречување, заштита и превенција од насилство. Биди безбедна.
  • Од Сара Миленковска
  • КВИР, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Модернизирана винтиџ хомофобија
Денес, на многу мејнстрим медиуми веќе не е прифатливно отворено да се користат расистички, сексистички, хомофобични и други видови на погрдни зборови во дебатните емисии. Затоа модерните хомофоби како Сашо Тасевски мораат нивните предрасуди да ги скријат преку различни реторички стратегии.
  • Од Елена Гаговска
  • КВИР, ФЕМ 101
Крајно време е за прва квир лектира
Образованието нема избор освен да ги следи најдобрите примери
  • Од Лени Фрчкоска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Противотровот на нашата егзистенцијална беспомошност
Ник Кејв за тоа како да ги исполниме нашите животи со величествена смисла.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
#ThisIsNotConsent
Скандалозна судска одлука предизвика стотици девојки во Ирска да објавуваат фотографии од своите танга гаќички со моќна порака
  • Од Лени Фрчкоска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Скриената неправда меѓу средношколските клупи
Со знаење и свест во борба против менструалната неправда и сиромаштија.
  • Од Ангелина Цветковска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Јавната соба е секаде околу нас
Јавни соби ќе постојат сè додека жртвите се виновни, виновниците неказнети, а родово-базираното насилство е „дружење и зезање“.
  • Од Калиа Димитрова
  • ДИЈАЛОЗИ, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Низ уметничките соработки ги преобликуваме начините на тоа како (можеме да) живееме заедно
Интервју со кореографката и изведувачка Викторија Илиоска по повод премиерата на нејзиниот нов танцов перформанс „Ми треба ново тело“
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Како да се подготвиме за апокалипсата?
Кон романот ,,Време”од Џени Офил
  • Од Душица Лазова
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Во фокус: Ани Ерно
„Можеби вистинската цел на мојот живот е моето тело, чувства и мисли да станат текст; нешто разбирливо и универзално, со што моето постоење ќе се спои со животите и главите на другите луѓе.“
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
ПРВО ПА ЖЕНСКО #8 : Жените се малцинство
Фестивал за феминистичка култура и акција број 8
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Тајната женска историја во македонската литература во 19 век
Од големо значење за развојот на македонската книжевност, особено на расказот како форма е ликот на Марија Х. Зрнева.
  • Од Дијана Петрова
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Они би ги „контролирале младите“, ние би ги воспитале девојчињата да знаат дека можат да блујат оган
Кај нас редовно се појавувават луѓе кои не покажуваат храбост отворено да застанат зад жртвите на криминал, па својата недоволна информираност и конзервативност ја камуфлираат зад жалопојките поради губењето на семејните вредности.
  • Од Лени Фрчкоска
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Екстремно либерална во ставовите за абортус
Не постои такво нешто како екстремна либерализација на абортусот, постои само отелотворување на репродуктивната слобода на жената за која јас останувам да се борам сè додека овој закон не се усвои!
  • Од Јована Јовановска
  • КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Анусот како критички пункт за ново читање на стварноста одзади
Кон танцовиот перформанс „Силата на С“ од Алексадар Георгиев – Аце.
  • Од Мања Величковска
  • МОЕ ТЕЛО, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Држете ги вашите бројаници подалеку од нашите јајници
Секуларноста е клучен (и моментално ранлив) дел од сложувалката на женското ослободување.
  • Од Нина Раповска
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Собир за одбележување 80 години од создавањето на АФЖ
Регионален настан за одбележување на 80 години од основањето на АФЖ инициран од феминистичките колективи од просторот на поранешна Југославија.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Не чепкај традиции!
Има една екстремно шовинистичка традиција за која ретко може да се најде нешто пишано, или помош за како да се справиме со истата - традицијата на повојница/мекици по пристигнување на новороденчето.
  • Од Андреа Угриновска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Како Твитер ги замолчува жените
Времето сѐ појасно покажува дека социјалните мрежи не се ниту сојузник, ниту безбедно место за ранливите групи
  • Од Тања Милевска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
ПичПрич: Влакна
Во 20.00 часот во Кино Милениум ќе се одржи четвртото осмомартовско издание на ПичПрич – вечер на раскажување женски приказни, на тема „Влакна“.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Дали за Доналд Трамп конечно заврши шоуто?
Знаеме дека Трамп ќе се обиде да стори сé за да остане на власт, да ја избегне таа крајна катастрофа во животот - да стане „губитник“
  • Од Гала Насева
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Отуѓивите права на жените
На многу начини бременоста е најнеприватното искуство во животот на една жена.
  • Од Тимот на Медуза

Момент...

No more pages to load

1 2 … 15 Next »

Категории

ФЕМ 101
КУЛТУРА
МОЕ ТЕЛО
КВИР
ДИЈАЛОЗИ

Корисни линкови

ЗА НАС
КОНТАКТ
БЕСПЛАТНА ПРАВНА ПОМОШ

Copyright © Медуза 2023 | Developed by MASIVA

Scroll to Top
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Facebook-f Instagram