Skip to content
  • За нас
  • Контакт
Menu
  • За нас
  • Контакт
Facebook-f Instagram
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Search
Close
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
За похумана разделба
Секоја загуба немилосрдно нѐ фрла во бездна. Но, секоја загуба создава и замислени заедници.

Пишувам како жена и како мајка на три деца. Да, три. Токму тоа е одговорот што посакувам да го дадам на прашањето: „Колку деца имаш?“

Но, не сум толку смела. Во тие моменти одлучувам да се поштедам себеси од објаснувањa, а соговорникот од непријатна ситуација, па го кажувам бројот само на моите живи деца: „Две“.

Мојата прва бременост заврши на прагот на осмиот месец. Поради компликации, плодот беше умртвен со пункција по што следуваше индуциранo природно породување.

Сеќавањата од тој ден ми се магловити, можеби и потиснати, но кога низ муабет со сестра ми и маж ми се навраќаме на тој ден, секој пат ми се чини дека наоѓам ново парче од сложувалката за кое не сум ни била свесна дека недостасувало – сложувалка која и после речиси шест години сѐ уште ми се чини незавршена.

„Дали можеби има уште нешто што би сакала да направиш во врска со тоа?“, прашањето тлее.

Одговорот веројатно е „Не сакам ниедна родилка на мртво бебе да помине низ истото искуство. Нехумано е!“

Не сакам ниедна родилка да слуша бебешки плач во часовите што му претходат на раѓањето на нејзиното мртво бебе.

 Не ја сместувајте во породилното одделение, нека лежи со пацинетите што се оперирале од жолчка или некаква си скршеница. Нека не дели соба со родилка на живо бебе. Замислете си ја само ситуацијата кога во иста соба лежи родилка на мртво бебе, додека на другата ѝ го носат бебето на подој. Или пак кога таткото на ужалената мајка доаѓа да ја теши и заедно плачат столечени од болка, додека од другата страна таткото и мајката му се радуваат на новиот живот.

Молчиме. Седиме со сестра ми во тишината на мојата болничка соба, но не е воопшто тивко. Се слушаат стенкањето, офкањето и рикањето на родилките. Се слуша бебешки плач: првиот крик кој го наговестува пристигнувањето на нов живот. Свесна сум дека мојот пораѓај нема да заврши со бебешки плач, туку со мртва тишина. Се плашам од криците на болка кои имам чувство дека ми го распаруваат телото. Се плашам од непознатото. Во зацрвенетиот поглед на сестра ми, која седи отспротива, го гледам одразот на сопствената беспомошност. Наеднаш таа скокнува од столот, водена од инстинктот на постара сестра, во обид да ме заштити од неправедниот свет, да ја засолни својата помала сестра. И во градинка и во основно училиште, самото сознание дека имам поголема сестра создаваше околу мене еден заштитен оклоп на безбедност. И сега, јас со моите 28 години, а таа со нејзините 30, повторно ме заштитува, повторно создава околоп за да ме одбрани од суровиот свет – со своите дланки прави оклоп врз моите уши, обидувајќи се да го пригуши плачот на новороденчињата кој цел ден одекнува низ породилното одделение.

Не сакам ниедна родилка да го сведочи умртвувањето на нејзиното неродено бебе.

Ставете перде налик она што го користите за време на породувањето со царски рез: како што ја поштедувате родилката од призорот на расечен стомак, крв и извадени органи, така поштедете ја од сведочењето на умртвувањето на нејзиното бебе.

Лежам во собата со ултразвук. Докторката ми го мачка стомакот со гел и со сондата поминува по него: на екранот се појавува моето бебе, мрда. Докторката му ја подава сондата на докторот кој ѝ асистира и ја зема големата игла соопштувајќи ми дека ќе ми ја стави во стомакот. Гледам како иглата ми ја продира кожата, го кревам погледот кон мониторот и гледам како иглата се обидува да го улови бебето. Неуспешно. Докторката ја вади иглата и одново ја става. Повторно ја вади и одново ја става. Три пати промашува. Конечно таргетот е погоден, гледам како иглата продира во неговото главче. Моето бебе повеќе не мрда.

Не сакам ниедна родилка да биде лишена од изборот дали сака или не сака да се опрости од своето мртво новороденче.

Прашајте ја дали сака да го види и/или да го подржи. Дајте ѝ избор на родилката, таа нека реши. Задржете ги за себе вашите лични уверувања, ставови и стравови. Не се работи за вас, за неа се работи.

Породувањето е закажано и веќе знам каков ќе биде исходот. Со денови си ја замислувам сцената на опростување. Сакам однапред да си го подготвам умот и телото за она што следи, верувам дека повторувањето ќе ми помогне да ги запомнам сите чекори. Си ја визуелизирам и како филмска лента повеќе пати си ја одигрувам сцената во глава: како ми го подаваат, како го прислонувам кон моето лице, му го бакнувам челцето и на увце му шепнувам дека го сакаме и му посакуваме лесен пат.

Ништо од ова не се случи.

Премалена од стравот и болката кои веќе со часови ми го растргнуваат телото и ми го параат срцето се предавам на убедувањата на докторката која со саати упорно ме преколнува дека тоа е погрешно, дека ќе ми остави траума, дека ќе имам кошмари и дека таа слика ќе ме прати навек. Нејзината упорност дополнително ме истоштува. Иако се обидувам да се изборам за својата желба, на крајот кога сум веќе легната на боксот, докторката повторно ме затрупува со нејзините уверувања. На моменти, ми се чини дека се додека не се согласам со неа, нема да почне да ме пораѓа. Се предавам, поразена сум. Сакам што побргу  да си заминам од ова место.

 

 ********************************************************************************************

 

Секоја загуба немилосрдно нѐ фрла во бездна: лесно тонеме во празнотијата на секојневието, во пустошот што настанал во нас. Но, секоја загуба создава и замислени заедници. Загубата на новороденче ги обединува сите родители во една таква замислена заедница, каде со споделувањето на нашите искуства верувам дека станува барем за нијанса полесно. Мојот роман „Тишина“ му го посветив на Петар, за да го обзнанам неговото постоење, да го овековечам неговиот спомен, да се осигурам дека никогаш нема да биде заборавен. Книгата е и за сите Севди, да знаат дека не се сами, напротив дека нѐ има многу. Како се повеќе размислувам на темава, сфаќам дека ние сме всушност и многу повеќе од една замислена заедница. Ние и нашите тела сме извор на знаење. Знаење кое некому ќе служи како непроценлива информација и ќе биде од помош на сите оние кои, за жал, допрва ќе треба да се соочат со една ваква загуба. Пишувам со надеж дека овој есеј ќе стигне до нив, но и до институциите, или барем до некој кој има доволно моќ да ги издејствува овие навидум мали, но значајни промени.

Бидејќи кога веќе разделбата не може да биде полесна, нека е барем похумана!

НАПИШАНО ОД:
  • Јелена Никодиноска Чаповска
  • September 7, 2023
Игор Тошевски, Совршен баланс, 2000
  • КВИР, КУЛТУРА, ФЕМ 101
Цвеќе на злото: дискурзивна рамка на квир дискриминацијата
Вовед во публикацијата „Стандарди на Советот на Европа за заштита и спречување на дискриминација врз основа на сексуална ориентација и родов идентитет“.
  • Од Вики Младенова
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Шмукај, шмукај, бејби!
Kлиторалниот шмукач за мене ова беше откритие на векот.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Проблемите на лезбејската заедница се продлабочуваат: 26 Април – Ден на лезбејската видливост
Овој ден не смее да остане само потсетување за постоењето на заедницата, туку да биде поттик за насочен активизам кон надминување на проблемите и предизвиците со кои заедницата се соочува.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Женската желба како престап
Кон „Три Жени“ од Лиса Тадео
  • Од Елена Иванова
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Зад воланот
Ода за движењето, трансформациите и наоѓање засолниште во непостојаното 
  • Од Калиа Димитрова
  • КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Кој ги носи панталоните (дома)?
Како жените се избориле за правото да носат панталони.
  • Од Тимот на Медуза
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Сајбер насилство: Безбедност и самоцензура
На кој начин да бидеме побезбедни во сајбер просторот? Дали ограничувањето на изразувањето и слободата се легитимни мерки на (само)заштита или пак претставуваат форма на (само)цензура? Дали и колку треба да сме внимателни што објавуваме и испраќаме? И финално, како да бараме соодтвена системска заштита, кога упорно гледаме како институциите потфрлаат во ова поле?
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Борба со видливата женска невидливост    
 За македонските авторки од 19 век.
  • Од Дијана Петрова
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
„BookStar“ / „Книжевни ѕвезди“
Издавачката куќа „Антолог“ го најавува седмото издание на Фестивалот на европската литература „BookStar“ / „Книжевни ѕвезди“, кој ќе се одржи од 12 до 15 октомври 2021 година.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Неутрално дебела
Бунтот кон правилата го почнав со тоа што го преземав назад зборот дебела од оние кои го користеа за да ме повредат.
  • Од Вања Кирова
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Трчаш како девојче!
Од жените се очекува да се плашат. Ги учиме девојчињата да бидат срамежливи, плашливи, внимателни, наместо храбри и љубопитни. Ги учиме дека нивните тела се ранливи и им го всадуваме стравот од повредување со што им ја намалуваме довербата во нивните сопствени тела.
  • Од Бојана Јовановска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
„Френсис Ха“ – првото „дете“ на Бамбах и Гервиг
Френсис е збунета, смотана, изгубена, весела, разиграна, уморна, висока, смешна, харизматична и чудна. Има 27 години и нема стабилна врска, работно место или дом. Често е сама и повремено осамена.
  • Од Калина Качoровска
  • ДИЈАЛОЗИ, ФЕМ 101
Време да почнеме да ги менуваме наративите: Интервју со Сибел Бајрам
Ако сакаме промени, треба да почнеме да гледаме низ призмата на изнаоѓање и нудење решенија, меѓутоа и консултирање на оние за коишто креираме било какви политики и програми.
  • Од Елена Петрова
  • КВИР, ФЕМ 101
Улогата на „крвните сестри“ лезбејки во борбата против СИДА во 80-тите
За лезбејките кои храбро се обединиле за да им помогнат на геј мажите заболени од СИДА и им се спротивставиле на стигмата и неправдите врз квир заедницата.
  • Од Тимот на Медуза
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Марш за 8 Март
Сиромаштијата има женско лице.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Бараме од работодавачите да ги ослободат работничките за да присуствуваат на Маршот за Осми март
Маршот ќе се одржи на 8ми Март со почеток во 15.00 часот пред МВР (ул. Димче Мирчев бр.9, главен влез), а ќе заврши во Парк Жена Борец.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Повредите на една класа: Текстилниот погон како страв и трепет
Влегуваш како на минско поле. Една ако се разболе, ојдеме сите.
  • Од Ена Бендевска
  • КВИР, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Лезбејскиот бакнеж е револуција
Како и што да се пишува за првиот лезбејски бакнеж на дваесеттина квир жени кои го споделија своето искуство со нас? Како да се пишува во името на Х број лезбејки и квир жени кои не го сторија тоа? Има ли воопшто потреба да се каже нешто универзално за едно лично, интимно и субјективно искуство какво што е ова?
  • Од Душица Лазова
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
ПичПрич: Влакна
Во 20.00 часот во Кино Милениум ќе се одржи четвртото осмомартовско издание на ПичПрич – вечер на раскажување женски приказни, на тема „Влакна“.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Протести во Косово: Дали училиштето нé третира како ученички или како објекти?
Како реакција на наводите за силување на малолетно лице од страна на вработен во косовската полиција се одржаа организирани протести во Приштина и Дренас
  • Од Сара Миленковска
  • ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Во фокус: Вера Ацева – Доста
Една од политички најистакнатите личности во периодот од Втората светска војна, сѐ до нејзината активна вклученост во политичкиот живот на земјата по ослободувањето.
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Партнерското насилство во квир врските  
Кон Куќата од соништата на Кармен Марија Мачадо.
  • Од Грација Атанасовска
  • КУЛТУРА, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Кејт Винслет во „Мер од Исттаун“: средовечноста е далеку од свиснат стомак
Кејт Винслет отсекогаш била смела. Но да има стомак, и тоа таков што се тресе и мрда на начин на кој прилично невпечатливо се мрдаат стомаците на повеќето 45-годишни жени е сè уште доста шокантно и тема на ударни вести.
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
„Библиотеките како простор и за квир заедниците“ – предавање во Националната универзитетска библиотека
Предавање на м-р Лени Фрчковска во НУБ на 1ви јуни, во 18 часот.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Бидување заедно од дистанца
Одново ќе го откриеме средиштето на состојба на домување (condizione domestica). Ќе имаме можност, конечно, да го откриеме нејзиниот политички потенцијал, од каде што приватноста не е лишена.
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Викторија
Изложба на фотографии по повод 16 дена активизам против родово базирано насилство
  • Од Тимот на Медуза
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
100 најдобри филмови од режисерки
Режисерките претставуваат поинаков поглед на адолесценцијата, сиромаштијата и заведувањето, тврди Ана Смит, истражувајќи ги филмовите кои 368 критичари ги оценија како најдобри.
  • Од Лени Фрчкоска
  • КВИР, КУЛТУРА, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
„Оставете им го тоа на настраните“ – осветлување на патеката за соработка вон меѓународните граници
ЛГБТИ+ активистите го предводат патот на помирувањето во регионот со формирање искрени меѓугранични релации.
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, ПЛОШТАД, ФЕМ 101
Важноста на родителската поддршка за квир лицата
За важноста, контроверзноста и субверзивноста на родителската поддршка за квир лицата.
  • Од Душица Лазова
  • КВИР, ФЕМ 101
Нашите животи се важни!
Нашата различност ни овозможи да развиеме мрежи на поддршка и безбедни простори во кои дел од нас можат да живеат слободно и достоинствено. Нашата маргинализација ни овозможи да се солидаризираме со сите обезправени заедници, а преку нашата борба да се залагаме за еманципација на целото општество.
  • Од Тимот на Медуза
  • МОЕ ТЕЛО, ФЕМ 101
Што е тоа согласност?
Kако неинформираното разбирање на согласноста влијае врз жртвите и сторителите.
  • Од Бојана Стевановска
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Водич за Трејси Емин, ‘enfant terrible’ на британската уметност: Прв дел
Трејси Емин e дел од изложбата Родови перцепции во Музејот на современата уметност - Скопје. Прочитајте сè за оваа легендарна уметница и погледнете ја изложбата во МСУ каде се изложeни 39 современи уметнички дела од 25 жени.
  • Од Гала Насева
  • КУЛТУРА, ФЕМ 101
Телото и (постхуманистичките) феминистички практики во фокус на Венециското биенале
Претставувањето на телата и нивните метаморфози, односот помеѓу поединците и технологијата и врската помеѓу телата и Земјата се само дел од темите на овогодинешното Биенале.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФЕМ 101
Камала Харис не е феминистичка хероина
Потенцијалната победа на Харис можеби би било кршење на стаклениот плафон, но за жал, не би била вистинска феминистичка победа.
  • Од Елена Гаговска
  • ФЕМ 101
Престанете да го користите феминизмот за да ги продадете вашите производи
Значи - брендови, ако користите феминизам за продажба на вашите производи, еве го мојот совет: надминете ги овие еманципирачки реклами и всушност направете нешто што навистина би помогнало.
  • Од Гала Насева

Момент...

No more pages to load

1 2 … 17 Next »

Категории

ФЕМ 101
КУЛТУРА
МОЕ ТЕЛО
КВИР
ДИЈАЛОЗИ

Корисни линкови

ЗА НАС
КОНТАКТ
БЕСПЛАТНА ПРАВНА ПОМОШ

Copyright © Медуза 2023 | Developed by MASIVA

Scroll to Top
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Facebook-f Instagram