Skip to content
  • За нас
  • Контакт
Menu
  • За нас
  • Контакт
Facebook-f Instagram
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • MЕДУЗА TV
Search
Close
  • ФИЛМ
В.Р. – Мистериите на организмот
„Смрт на машкиот фашизам, слобода на женскиот народ“

Режија: Душан Макавеев

Улоги: Милена Дравиќ, Јагода Калопер, Ивица Видовиќ

Земја: Југославија, Германија

Времетраење: 84′

„Вилхелм Рајх – Мистериите на организмот“ е филм од 1971 година, во режија на Душан Макавеев и припаѓа на црниот бран на југословенскиот филм. Како критичка рефлексија на тогашната социјалистичка реалност филмот своевремено бил забранет од страна на комунистичката власт. Како следбеник и познавач на делото на психологот Вилхелм Рајх, често неговото учење го вклучува во своите филмови, па така првиот дел од филмот е всушност посвета на психоаналитичарот и социјален теоретичар. Главната протагонистка од другиот дел на филмот е Милена, млада југословенска комунистка и феминистка приврзана за идеите на Рајх за слободна љубов и сексуално ослободување, која верува дека не може да постои отелотворување на револуцијата без ослободување на телото, со што се истражува односот меѓу комунизмот и сексуалноста. Овој однос – дух и материја – добива филмски облик, движејќи ги и умот и телото помеѓу аналитичко-сатиричната монтажа и сетилните ексцеси на боја и форма.

Во прилог, пренесуваме дел од освртот на Зоран Михајловиќ на делoто на Макавеев „Feminističko dekodiranje filmova Dušana Makavejeva“, објавен на Pobunjene čitateljke.

„Југославија во времето во кое Душан Макавејев создава, според неговото мислење, недоволно ги спроведува сите социјалистички идеи за кои се залагаше, меѓудругото, продолжувајќи да ги одржува патријархалните норми во општеството кои ги ограничуваа сексуалните, љубовните и социјалните слободи на човекот. Така, слободата на уметноста, вклучително и самата кинематографија, била ограничена од постоечките конвенции и недоволниот простор за експериментирање. Појавата на Црниот бран во југословенската кинематографија, на која и припаѓаше Макавеев, означува зголемено експериментирање со темите и формата и ослободување на уметноста од наметнатите норми. Пред сè, тој ги користи своите филмови за да ја критикува ригидноста на социјалистичкиот реализам на Источниот блок, како и социјалната сексуална репресија на луѓето ширум светот. Во своите филмови, Макавеев прикажува сексуално ослободени личности, особено жени, кои честопати се далеку пред своето време во однос на нивните идеи и мислења.“

„Хероината која ја игра Милена Дравиќ претставува револуционерка и олицетворение на идејата за женска еманципација. Таа не само што има слободарски идеи, туку и успешно ги спроведува, влијае на општеството, ја менува фактичката состојба […]. Со својот цврст став таа ја застапува тезата на Вилхелм Рајх дека без слободна љубов нема револуција – „Комунизам без слободна љубов – тоа е нов гроб“. Иако на крајот умира, главниот лик зад себе остава група луѓе кои ги променила и кои ќе можат да продолжат да ги шират идеалите за слобода и револуција.

Како што е случајот со женските ликови, филмовите на Макавеев и темите што ги обработува се далеку пред своето време, така што лесно би можеле да ги замислиме во современо дело. Ова е особено видливо во филмот „В.Р. – Мистериите на организмот“ кој е автентичен и по тематика и по начинот на кој е структуриран. Неговиот најпознат филм е колаж бидејќи се состои од комбинација на различни елементи, контрастни слики, фикција и документарни елементи поврзани со животот и делото на Вилхелм Рајх и истражувачкото патување на Макавеев во САД. Така, филмот укажува и на контрастот во темата што ја обработува – тезата на австрискиот психоаналитичар дека не постои вистинска револуција без сексуално ослободување и ригидно, згрчено општество кое не може да постигне целосна слобода поради конзерватизмот што си го наметнува. Како што објаснува Рајх, од сексуалната репресија доаѓа и социјалната репресија, од која произлегуваат различни фрустрации кои на крајот можат да поттикнат појава на фашизам и други авторитарни форми. Оваа теза во филмот ја потврдува и русинот Владимир Илич, кого Милена го запознава – потиснувајќи ја, како што вели, неговата нежна и телесна страна со политиката на цврста рака, тој на крајот станува убиец и ја убива хероината, не можејќи да ја издржи силата на нејзините слободарски желби. Ова ја потврдува тезата на Рајх, ја потврдува неопходноста од спроведување на револуција во секој дел од животот на човекот, дури и во интимниот, бидејќи во спротивно нема револуција, луѓето сè уште (остануваат) уништени личности водени од внатрешни немири.“

 

 

НАПИШАНО ОД:
  • Тимот на Медуза
  • May 9, 2023
  • ФИЛМ
Шива бејби (Shiva Baby)
Даниел оди на нечија Шива со родителите каде ги сретнува нејзиниот „sugar daddy“ и нејзината поранешна девојка.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Портрет на жената во огнот (Portrait of a lady on fire)
Со оглед на тоа што во периодот кој доаѓа ќе поминуваме повеќе време по дома, решивме да започнеме со нова рубрика: Филм на неделата.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Девствените самоубиства (The Virgin Suicides)
Во една (навидум) обична  куќа, во мирната, приградска Америка на 70-тите, живеат петте прекрасни Лизбон сестри.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Aftersun (2022)
Моќен и топол портрет на кревката релација помеѓу еден млад татко и неговата 11-годишна ќерка.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Небремена (Unpregnant)
Филмов е одличен избор ако coming of age жанрот ви е слабост, а според мене на одличен начин ја прикажува голготата низ која треба да помине една девојка за да добие абортус.
  • Од Калиа Димитрова
  • ФИЛМ
Жената е жена (Une femme est une femme)
Преку судирот со стереотипните етикети кои им се налепени на женските субјекти во филмот (жртва, неодлучна, плачка, маж-во-обид), Анжела останува да биде жена, но на свој начин.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Орландо (Orlando)
Базиран на истоимениот роман на Вирџинија Вулф (посветен на нејзината љубовница Вита Вест Секвил), филмот ја тематизира перформативната улога на родот, неговата театралност, апсурдност и арбитрарност
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Клубот на првите жени (1996)
Тоа што започнува како класичен одмазднички филм, се претвора во приказна за наоѓање сила и енергија за новите почетоци. Баш поради ова „Клубот на првите жени“ е guilty pleasure коe дефинитивно може да си го дозволиме во јануари.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Телото на Џенифер (Jennifer’s Body)
Одмаздничка фантазија која ја осветлува насилната машка овластеност и се осврнува на женското пријателство, желба и сексуалното експериментирање.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Licorice Pizza
Филмот прикажува една жива, неуредна приказна за адолесценцијата која ја рефлектира типичната младешка лудост и смелост.
  • Од Калиа Димитрова
  • ФИЛМ
Алиса повеќе не живее тука (Alice Doesn’t Live Here Anymore)
Откако ќе ѝ почине сопругот со кого живеела во отуѓен брак, Алиса решава да започне нов живот со својот 11-годишен син.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Последните диско денови (1998)
„Тие што не разбираа никогаш нема ни да разберат. Диското беше премногу добро и премногу забавно, за да исчезне засекогаш.“
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
She’s Beautiful When She’s Angry
Како е започнат вотриот феминистички бран и зошто тие победи се релеватни за нас денес?
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Убаво момче (Beautiful Boy)
„Убаво момче“ го прикажува потресното искуство на преживување, рехабилитација, повраќање и лекување.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Среќни заедно (Happy Together)
Една од најинтензивните романси на филмското платно од 90тите
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Том на фармата (Tom à la Ferme)
Стилизиран портрет на садомазохистичката привлечноста на „машкоста“.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Добредојдовте (Welcome)
Филм кој успева да нè измести од нашиот комфорен простор.
  • Од Тимот на Медуза
  • КВИР, ФЕМ 101, ФИЛМ
Смртта и животот на Марша П. Џонсон (The Death and Life of Marsha P. Johnson)
Во име на месецот на гордоста и #BlackLivesMatter протестите, да се едуцираме за личностите кои го посветиле својот живот на борбата за ослободување.
  • Од Калиа Димитрова
  • ФИЛМ
Одмазди се (Do revenge)
Дали на повидок е тин-класик за денешните тинејџери од калибарот на „Clueless“ или „Mean girls? Ние мислиме не.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Boyhood (2014)
Истовремено епски и интимен, Boyhood е нежно истражување на нештата, моментите и емоциите кои нè прават луѓе.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Жената на францускиот поручник (The French Lieutenant’s Woman)
Филмот ја прикажува заробеноста на главните ликови во социјалните конвенции на едно историско време и комплексноста на слободата и преиспишувањето на сопствениот идентитет вон тие границите.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Сан Омер (Saint Omer)
Писателката Рама го следи рочиштето на Коли која е обвинета за убиство на својата ќерка под мистериозни околности.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Телма и Луиз (Thelma & Louise)
Овој култен филм е пресвртница за тоа како треба да се прикажуваат женските акциони хероини во Холивуд.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Лето (La Belle Saison)
Во 1971, Керол и Делфин се запознаваат и се вљубуваат една во друга.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Бубалици (Booksmart)
Две најдобри другарки, кои целото средно школо го посветиле на учење и подготовки за универзитет, сфаќаат дека можеби испуштиле други значајни искуства за разлика од своите врсници.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Јас, Тоња (I, Tonya)
Базиран на вистински настани од минатото, филмот се обидува на креативен начин, да ја претстави сложената слика за животот и кариерата на Тоња Хардинг.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Персеполис
Приказна за начинот на кој политичката опресија директно влијае на женските тела и животи
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Вештерката (The Witch)
Ако не се сметате за фанови на хорор, ама сте фанови на феминистичките толкувања на вештерството, тогаш гледајте го „Вештерката“.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Тоа е грев (It’s a Sin)
Серија која нуди еден многу потребен, трогателен и болен поглед на раната борба со ХИВ вирусот во Велика Британија, недостатокот на информации и терапија, како и стравот од неизбежната судбина.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Амонит (Ammonite)
филм за преобразувачката сила во неочекуваните судири со туѓинци чии патишта во некоја точка од животот се испресекуваат со нашиот.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
3 Жени (3 Women)
Приказна за урбаната суровост и трауматичните ефекти на осаменоста.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
И тогаш танцувавме (And then we danced)
Страсна coming-of-age приказна од Тбилиси.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Проаѓање (Passing)
Филмот следи две црни жени чија боја на кожа им дозволува да пројдат како бели и изборот кој им се наметнува.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Настан (L’événement)
Потресна и автентична драма која ја нагласува потребата од безбеден пристап до легален абортус.
  • Од Тимот на Медуза
  • ФИЛМ
Белешки за еден скандал (Notes on a Scandal)
„Белешки за еден скандал“ е филм за перверзната и декстурктивна моќ на осаменоста, желбата и зависта.
  • Од Тимот на Медуза

Момент...

No more pages to load

1 2 3 Next »

Категории

ФЕМ 101
КУЛТУРА
МОЕ ТЕЛО
КВИР
ДИЈАЛОЗИ

Корисни линкови

ЗА НАС
КОНТАКТ
БЕСПЛАТНА ПРАВНА ПОМОШ

Copyright © Медуза 2023 | Developed by MASIVA

Scroll to Top
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Menu
  • ФЕМ 101
  • ПЛОШТАД
  • КУЛТУРА
  • МОЕ ТЕЛО
  • КВИР
  • ДИЈАЛОЗИ
  • ЗБОР
  • ПЕСНА
  • MЕДУЗА TV
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТ
Facebook-f Instagram